آشنایی با دپارتمان منابع انسانی علی بابا

مسئولین خلق تجربه کاری ارزش‌آفرین برای توسعه پایدار

علی بابایی‌ها آدم‌هایی مستقل اما متحدند. ممکن است تصور کنید این دو خصلت را مثل آب و روغن نمی‌توان یک جا در یک سازمان جمع کرد؛ اما علی بابایی‌ها با همین فرهنگ با تمام چشم‌اندازهای شخصی‌شان، همراه و هم‌پیمان با هم، پا در راه صعود به کوه بدون قله‌ گذاشته‌اند و لحظه‌ای از این پیمان جمعی دست برنمی‌دارند.

علی بابایی‌ها در عین اینکه برای رسیدن به قله‌هایشان با هم متحدند و دست به دست هم می‌دهند، اما به آرزوهای شخصی‌شان هم پایبندند و در حیطه خودشان قدرت تصمیم‌گیری دارند. برای همین است که سراغ تک‌تکشان می‌رویم و داستان آن‌ها را از زبان خودشان می‌شنویم.

همه این آدم‌ها متعهدند که با قدرت تکنولوژی، جامعه را آنچنان توانمند کنند که همه مردم به تجربه‌ای شایسته از سفر دسترسی داشته باشند. این پیمان مشترک همه علی بابایی‌هاست. آن‌ها آرزوهایشان را طوری به هم بافته‌اند که مثل زنجیری محکم آن‌ها را در مسیر رسیدن به اهدافشان همراهی کند. علی بابایی‌ها قرار است دست‌به‌دست هم مفهوم سفر را در ایران متحول کنند.

پیش از این تعدادی از تیم‌های علی بابا یعنی تیم‌های محتوا و کپی‌رایتینگ، طراحی محصول، دیجیتال مارکتینگ و دواپس را معرفی کرده‌ایم و حالا نوبت به یک دپارتمان رسیده؛ واحد منابع انسانی علی بابا که مسئولیت خلق تجربه کاری ارزش آفرین در سازمان را به عهده دارد.

آشنایی با دپارتمان منابع انسانی علی بابا

دپارتمان منابع انسانی علی بابا یک واحد 19 نفره است که مسئولیت تامین بهترین خدمات برای علی بابایی‌ها، ارتباط نزدیک با آن‌ها، جذب استعدادها و در نهایت خلق تجربه کاری ارزش آفرین در سازمان را به عهده دارد. شاید بهتر باشد برای معرفی دقیق‌تر وظایف این واحد، آن را با چهار تیمی تعریف کنیم که همه این وظایف را بین خودشان تقسیم کرده‌اند:

  • تیمPeople Infrastructure : ایجاد و ارائه سرویس‌های پایه‌ای مثل Administration، Payroll و Data
  • تیم HR Business Partnership: تعامل نزدیک با دپارتمان‌های مختلف علی بابا، جذب، شناخت نیازمندی‌های این دپارتمان‌ها و ارائه هر خدمت دیگر در حوزه منابع انسانی به آن‌ها که از HR Business Partner ها و Full-Stack HR Specialist ها تشکیل شده است.
  • تیم People Experience: تعامل نزدیک با اعضای تیم HR Business Partnership، شناسایی الگوها و نیازهای مشترک واحدها، طراحی محصولاتی برای رفع نیازهای علی بابایی‌ها
  • تیم General Services: عهده‌دار همه وظایف مربوط به دفاتر، حفاظت فیزیکی و خدمات تا بهترین فضای کاری برای علی بابایی‌ها فراهم شود.

حالا زمان آن رسیده که سراغ تک‌تک اعضای تیم برویم و گپی با آن‌ها بزنیم. هر چه جلوتر برویم و بیشتر با تک‌تک بچه‌ها آشنا شویم، دایره فعالیت این واحد بیشتر برای ما روشن خواهد شد. پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

محمد، Next Generation Builder

محمد هم کارشناس جذب استعدادهای فنی است و هم مسئولیت برنامه‌های آکادمی علی بابا را بر عهده دارد.

او مسئولیتش در آکادمی را معرفی افراد خبره‌ای می‌داند که هنوز در کار فرصت این را پیدا نکرده‌اند که خودشان را آن‌طور که حقیقتا هستند و مهارت دارند معرفی کنند. آکادمی علی‌بابا برنامه‌هایی مثل علی بابا تاک و مشاوره‌های مسیر شغلی دارد که می‌توانید ویدیوهای آن را از آپارات علی بابا دنبال کنید.

محمد آکادمی علی بابا

از نظر محمد، آکادمی علی بابا فضای انتقال دانش و تجربه است و او هم تلاش می‌کند تا این فرهنگ را بیش از پیش جا بندازد. خودش می‌گوید:

«آنچه که در این کار، علاقه من را جلب می‌کند، ارتباط با افراد مختلف و دیدن نتایج و اثرگذاری برنامه‌هایی است که در آکادمی برگزار می‌کنیم.»

محمد در دپارتمان منابع انسانی علی بابا از شکست نمی‌ترسد! او می‌گوید اینکه رابطه دوستانه و صمیمانه‌ و روحیه‌ حمایت‌گرانه‌ای در واحد جریان دارد بسیار برایش خوش‌آیند است؛ همین ویژگی بستری برای سعی و خطا تا رسیدن به هدف به وجود می‌آورد.

این روحیه نه فقط در واحد، که در بقیه واحدهای علی بابا هم وجود دارد و فضای رشد و یادگیری فراهم است. محمد می‌گوید: «کار کردن کنار افرادی که در حوزه خودشان حرفی برای گفتن دارند، انگیزه زیادی برای کار کردن به من می‌دهد.»

عطیه، People Experience Researcher

پژوهشگر تجربه همکاران؛ این عنوان شغلی عطیه است؛ اما اگر از کار و بارش بپرسید توسعه سازمانی و تحلیل کیفی داده‌هایی است که از منابع مختلفی مثل پرسشنامه یا مصاحبه با افراد سازمان به دست می‌آید.

کار عطیه سروکار داشتن با داده و ایجاد زیرساخت برای جمع‌آوری و پایش است. او تلاش می‌کند تا منابع انسانی داده‌محور را در سازمان نهادینه کند، به طوری که مشکلات از دل داده‌ها خودشان را نشان بدهند، بتوان خیلی زود به راه‌حلشان رسید و بر اساس داده‌های معتبر نسبت به اثربخشی راه حل ها قضاوت کرد.

عطیه ذاتا آدم کنجکاوی است و همین خصلت باعث شده تا از پیدا کردن سرنخ میان انبوه داده‌ها و برنامه‌ریزی برای حل مشکلات به وجد بیاید. او عاشق این است که به آدم‌ها گوش کند تا راهی برای بهبود تجربه‌شان بیابد.

از نظر عطیه، همدلی، صداقت و رفاقت سه ویژگی منحصربه‌فرد دپارتمان منابع انسانی است. او با لبخند ادامه می‌دهد:

«ما سعی می‌کنیم در دورکاری هم حتما زمانی را به با هم بودن اختصاص بدهیم. این کنار هم بودن با برنامه‌های جالبی مثل مووی‌‌تایم، پیتزاتایم و… که در تیم‌مان داریم، لذت‌بخش‌تر هم می‌شود.»

عطیه

از عطیه درباره علی بابا هم می‌پرسیم. می‌گوید از پیوستن به علی بابا خوشحال است چون این امکان برایش ایجاد شده تا در محیطی پر از نوآوری به کاری اشتغال داشته باشد که مطابق با اصول روز دنیا در حوزه منابع انسانی است.

او می‌گوید: «اینجا کسی به تو نمی‌گوید کاری که می‌خواهی انجام بدهی نشدنی است؛ در عوض به تو فرصت و جسارت اشتباه و بروز خلاقیت می‌دهند و به تو می‌گویند تجربه کن!»

آناهیتا، Full-Stack HR Specialist

وظایف آناهیتا لیست بلندبالایی از اجرا، نیازسنجی و پیاده‌سازی همه فرآیندهای منابع انسانی از جمله جذب، استخدام، توسعه و جبران خدمات در راستای اهداف استراتژیک سازمان است. آناهیتا به نوعی رابط بین کارکنان و مدیران ارشد است تا شرایط شغل و آینده شغلی هر علی بابایی به نحوی سازنده‌ای بهبود پیدا کند.

آناهیتا در شغلش لازم است انعطاف‌پذیر باشد، ارتباطات انسانی بسازد و با تنوع دمخور باشد. همین ویژگی‌های شغلش او را بیش از پیش به وظایفش علاقه‌مند کرده است.

آناهیتا - منابع انسانی

روحیه جوان و شاد و همراهی دپارتمان منابع انسانی علی بابا او را سر شوق می‌آورد تا با انگیزه بیشتر کارهایش را سروسامان دهد. آناهیتا می‌گوید به پشتوانه همین روحیه اگر با همین فرمان جلو بروند می‌توانند برند کارفرمایی علی بابا را تا جایی ارتقا دهند که اولین انتخاب هر شخص بااستعدادی برای اشتغال باشد.

از آناهیتا پرسیدیم چه چیز در علی بابا توجهش را جلب می‌کند. پاسخ داد:

«علی بابا محیطی پویا و پرانرژی است؛ جایی هیجان‌انگیز پر از یادگیری و چالش‌های جذاب و جالب. از وقتی به علی بابا آمده‌ام اهداف، روحیه و چشم‌اندازم تغییر کرد.»

حمیدرضا، People & Organization Development Lead

حمیدرضا اصطلاحا مهندس توسعه فردی و سازمانی است. خودش این‌طور درباره کارهایش می‌گوید:

«مسئولیت اصلی من به عنوان سرپرست این تیم اطمینان از این موضوع است که هر روزِ کاری برای علی بابایی‌ها با حس موفقیت و حال خوب تمام شود و بچه‌ها بتوانند بهترین نسخه خودشان باشند. عمده وقتم به طراحی تجربه کاری در تیم خودمان می‌گذرد و با هم‌تیمی‌هایم روی تئوری‌ها و موضوعات ترند حوزه کاری‌مان کار می‌کنیم تا مطمئن شویم راه‌حل‌هایمان بیشترین اثربخش را خواهند داشت.»

او ادامه می‌دهد که بهبود و اجرای سیستم یادگیری و توسعه علی بابا یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاری اوست؛ سیستم توسعه‌ای مبتنی بر «به‌زیستی» که متعهد است علی بابایی‌ها توسعه را در تمامی ابعاد زندگی‌شان از جسم، ذهن، قلب، روح، محیط و حرفه تجربه کنند.

حمیدرضا - منابع انسانی

حمیدرضا می‌گوید از نظر او تعامل با آدم‌ها بهترین بخش کار اوست. اینکه با آدم‌ها و سلایق، نیازها و اهداف مختلفشان ارتباط می‌گیری و کمکشان می‌کنی تا ورژن بهتری از خودشان ارائه دهند، چالشی بزرگ و در عین حال جذاب است.

حمیدرضا نگاه تیمش را به کار دوست دارد؛ با اینکه کار از نظر آن‌ها تنها یکی از بسترهای زندگی است، اما برایشان بیشتر حکم رسالت دارد تا منبعی برای کسب درآمد.

این موضوع از نظر حمیدرضا باعث می‌شود که متعهد باشند و ارزشی ماندگار خلق کنند. حمیدرضا می‌گوید که چشم‌اندازمان خلق سازمان یادگیرنده هست. سازمانی که خودش بصورت خودکار در فرهنگش جذب، خلق، تولید و انتشار دانش را دارد. وقتی به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم دیگر نقش دپارتمان منابع انسانی می‌شود تسهیلگری و روان کردن جریان دانش در سازمان.

علی بابا این فرصت را می‌دهد که آرمان‌گرایانه فکر کنیم و بدون ترس سراغ ایده‌های بزرگ برویم. حمیدرضا به خوبی از این فرصت یاد می‌کند و می‌گوید:

«همین مورد باعث می‌شود که تحول فرهنگ کار ایران موتور محرکه اصلی تیم ما شود. ما به دنبال این هستیم که سرمایه‌گذاری روی به‌زیستی افراد را در علی بابا به تعالی برسانیم و در اکوسیستم مبلغ خوبی برایش باشیم. به امید روزی که سازمان‌های ما محیط‌های مناسبت‌تری برای زیستن انسان‌ها باشند.»

مهسا، Full-Stack HR Specialist

مهسا کارشناس ارشد جذب استعداد است و به عنوان Full-Stack HR Specialist علاوه بر کارهای مربوط به جذب و استخدام در فرایندهایی مثل یادگیری و آموزش کمک می‌کند و امور مربوط به منابع انسانی را برای تیم‌های تکنولوژی، محصول و بازرگانی انجام می‌دهد.

از نظر او برقراری ارتباط و آشنایی با تیم‌های مختلف، جذب نیروهای جوان و مستعد و دیدن تاثیر تلاش‌ها بر خوب کردن حال تیم‌ها، دوست‌داشتنی‌ترین بخش این لیست بلندبالاست.

مهسا تیم منابع انسانی

مهسا فکر می‌کند راحتی، حس امنیت و آرامشی که کنار هم‌تیمی‌هایش تجربه می‌کند یکی بهترین جنبه‌های همکاری با آن‌هاست. اینکه بدون دغدغه و نگرانی از قضاوت با آن‌ها تعامل دارد و از هر کسی، نکته‌ای جدید یاد می‌گیرد.

مهسا همین موضوع را به علی بابا هم بسط می‌دهد و می‌گوید: «داشتن اختیار در کار، تعادل میان کار و زندگی، بالا رفتن استانداردهای کاری و حرفه‌ای و فراهم بودن فضای رشد و پیشرفت همان چیزی است که مرا به علی‌بابا علاقه‌مند می‌کند.»

مهسا در پایان صحبت‌هایش اشاره‌ای هم به دورکاری می‌کند. اینکه دورکاری فرصتی شده تا جذب نیرو را به تهران محدود نکند و همکارانی را در تیم های فنی جذب کرده که در شهرهایی مثل اصفهان، گرگان، قزوین و… زندگی می‌کنند و دیگر نیازی نیست برای فرصت شغلی خوب به تهران مهاجرت کنند.

فاطمه، HR Generalist

فاطمه کارشناس منابع انسانی علی باباست. او در دفتر گرگان مشغول به فعالیت است که عمده فعالیت‌هایش را جذب، فرآیند آنبوردینگ و آفبوردیگ پرسنل، حقوق سالیانه و تدوین شرح شغل علی بابایی‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها هر بخش در مرکز گرگان تشکیل می‌دهد.

خودش می‌گوید اینکه هر مصاحبه موثر باشد و افراد توانمندی از این طریق جذب شوند بی‌نهایت برایش لذت‌بخش است به خصوص وقتی که مدیران از توانمندی و حرفه‌ای‌گری افراد تازه‌جذب‌شده صحبت می‌کنند.

فاطمه - دفتر گرگان

فاطمه تنها نماینده تمام وقت دپارتمان منابع انسانی در دفتر گرگان است بنابراین وظیفه هدیه دادن در مناسبت‌ها، آنبوردینگ و تقدیر‌ از علی بابایی‌های مستقر در گرگان را هم به عهده دارد. فاطمه در مورد دپارتمان منابع انسانی و همکارانش می‌گوید:

«روحیه کار گروهی در واحد ما خیلی خوب است. افراد مدام به هم کمک کنند تا کارها به نحو احسن جلو برود و فشار روی یک نفر خاص نباشد. دومین ویژگی این واحد تمایل بچه‌ها به یادگیری  و انتشار دانش است. اینکه می‌توانم از هم‌تیمی‌ام یاد بگیرم، برایم بسیار خوشحال‌کننده است.»

فاطمه حضور در علی بابا را یک فرصت برای خود می‌داند؛ علی بابا جایی است که دانش، مهارت و آدم‌های حرفه‌ای را در خودش جا داده و این فرهنگ را به همه تزریق می‌کند که یادگیرنده باشند و تشنه پیشرفت.

حمیدرضا ملقب به شِند، Full-Stack HR Specialist

یافتن استعدادها، مذاکره با آن‌ها، جذب و در نهایت همراهی استعدادهای جذب‌شده از اصلی‌ترین وظایف حمیدرضا است. همکاران حمیدرضا او را به شوخی «شِند» صدا می‌کنند که در اصل بخشی از نام خانوادگی اوست، اما ما در این مقاله او را با نام خودش یعنی حمیدرضا صدا می‌زنیم.

حمیدرضا مسئول است که بعد از استخدام استعدادها نسبت به تجربه‌ کاری، آموزش، توسعه‌ و فراهم کردن امکانات منابع انسانی آن‌ها حساس باشد. اینطور که خودش می‌گوید او همیشه آرزو داشته تا یک کارگاه آموزشی که تمام فرایندش به صورت بازی باشد طراحی و اجرا کند که در علی‌بابا توانسته به این هدف برسد.

حمیدرضا برای خودش ماموریت تعریف کرده است؛ اینکه بداند نیاز کاندیداهایی که با علی بابا سروکار پیدا می‌کنند چیست و چطور می‌توان آن‌ها را برطرف کرد.

حمیدرضا شند - واحد منابع انسانی

در این مسیر فرقی نمی‌کند که فرد استخدام بشود یا نه؛ به عقیده حمیدرضا همه ما انسانیم و شایسته برخورد انسانی. او می‌گوید اینکه از طرف علی بابا بتواند این حس خوب را در آدم‌ها به وجود بیاورد، حس بسیار خوبی در خود او ایجاد می‌کند.

درباره فضای دپارتمان منابع انسانی از حمیدرضا پرسیدیم. او اعتقاد دارد اینجا رقابت بین‌تیمی وجود ندارد و هر کسی با خودش رقابت می‌کند. با تمام اینکه این واحد فرازونشیب‌های زیادی داشته اما اشتباه کردن در این تیم مهلک نیست و کسی دیگری را مقصر جلوه نمی‌دهد. هر اشتباه چراغی است برای روشن کردن مسیر.

حمیدرضا علی بابا را یکی از فلت‌ترین (مسطح‌ترین) سازمان‌های حال حاضر ایران می‌داند. تا جایی که مدیران ارشد و بنیان‌گذاران سازمان رابطه‌ای مستقیم و صمیمی با تمام سطوح سازمان برقرار می‌کنند و صدای همه را می‌شنوند و همین موضوع، به نیاز بنیادین آزادی پاسخ می‌دهد. حمیدرضا می‌گوید:

«نکته دیگری که در علی بابا برایم جذاب است، گوناگونی (Diversity) افراد از بعد شخصیت، اعتقادات و تفکرات است. یعنی هر فردی با هر شخصیت و تفکری، ضمن احترام به افکار دیگران در علی بابا می‌تواند به کار مشغول شود.»

کیمیا، People Experience Designer

کیمیا کارشناس طراح تجربه در علی باباست و بیشتر زمان فعالیتش را در حوزه به‌زیستی یا wellbeing خرج می‌کند. از کیمیا پرسیدیم منظورش از به‌زیستی چیست. او پاسخ داد:

«هر آنچه که بتواند کیفیت زندگی همکارانمان را بهتر کند در این حوزه جای می‌گیرد. ما نیازهای آموزشی سازمان را بررسی می‌کنیم، دوره‌هاي سافت‌اسکیل و هارداسکیل برگزار می‌کنیم و اثربخشی این دوره‌ها را می‌سنجیم.»

پروژه‌ کنجد و زیرمجموعه‌هایش مثل کنجدپلاس، کنجدلایو، کنجدکلاب و کتابخانه علی بابا از برنامه‌های به‌زیستی علی بابا به شمار می‌آیند.

کیمیا - علی بابا

کیمیا علاوه بر این‌ها مسئول recognition (قدردانی) سازمان و عضو تیم تولید محتوای هزار و یک شب (خبرنامه‌ داخلی سازمان) و صفحه‌ اینستاگرام alibabastories هم هست. از آنجایی که عاشق خوشحال کردن آدم‌هاست، قشنگ‌ترین جنبه کاری‌اش را وظایف مربوط به قدردانی یا برگزاری یک دوره آموزشی موثر می‌داند.

او امیدوار است در آینده با کمک این واحد بتواند روحیه یادگیرندگی را در سازمان تقویت کند؛ تا جایی که سازمان به سازمانی یادگیرنده تبدیل شود.

رضا، Senior HR Infrastructure Engineer

رضا کارشناس ارشد زیرساخت منابع انسانی است. او در واقع همه فرآیند‌های موجود در دپارتمان منابع انسانی را با توجه به رویه تیم روی نرم‌افزار طراحی می‌کند و سعی دارد که فرآیندها کمتر متکی به اکسل و عملیات‌های دستی زمان‌بر باشند.

رضا

رضا یک کار مهم و جذاب دیگر هم دارد که مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان است. او سعی می‌کند هرچه سریع‌تر مسائل مربوط به حقوق علی بابایی‌ها مرتب و روال شوند و گزارش‌های مدیریتی در قالب داشبورد به دست مدیران برسد. به طور کلی او از اینکه می‌تواند فرآیندهای موجود را بهینه کند و از زمان اجرای آن‌ها بکاهد احساس خوبی دارد.

رضا دپارتمان منابع انسانی را یک تیم کاملا حرفه‌ای می‌داند که در لحظه شرایط را تشخیص می‌دهد. او می‌گوید هر روز در علی بابا «روز اول» است؛ روز توسعه و خلق دستاوردهای بهتر.

نگار، HR Business Partner

نگار اصطلاحا HR Business Partner است و با تیم‌های مرکز تماس تهران، گرگان، دفاتر فروش حضوری و تیم پلتفرم تور پلتفرم کار می‌کند. او مسئولیت جذب و استخدام، برنامه‌ریزی آموزشی، حل تعارضات احتمالی، جابه‌جایی و ارتقا، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات مربوط به رفاه همکاران این تیم‌ها را به عهده دارد.

او می‌گوید از بین این همه مسئولیت، فرآیند جذب و آشنایی با نیروهای جدید خیلی جذاب است؛ اما چیزی که باعث شعفش می‌شود زمانی است که شاهد رشد همین علی بابایی‌ها در برنامه‌ریزی آموزشی‌شان باشد.

برای نگار همکاری و همدلی همکارانش قوت قلب است. او می‌گوید:

«انگار ما فقط همکار نیستیم، بلکه دوستان نزدیکی هستیم که با هم کار می‌کنیم و برای همدیگر اهمیت داریم. ما در کنار هم می‌خواهیم فرهنگ کار ایران را متحول کنیم.»

نگار - منابع انسانی

نگار به دورکاری هم اشاره می‌کند و می‌گوید که شروع دورکاری در ابتدا برای نوع کارش خیلی سخت و عجیب بوده چون ماهیت منابع انسانی ارتباط با افراد است، ولی در کنار هم یاد گرفته‌اند و با کمک پلتفرم‌های آنلاین ارتباط سازنده‌ای با بچه‌ها ساخته‌اند.

از نگار خواستیم تا در یک کلام بگوید علی بابا برایش چه مفهومی دارد. نگار خندید و گفت: «در یک کلام سخت است؛ اما می‌توانم این‌طور بگویم که علی‌ بابا برای من یعنی نترس! بپر! تو می‌توانی!» نگار در پایان برای همه کسانی که عاشق تغییرند یک پیام دارد:

«جای شما که دوست دارید باعث یه تغییر بزرگ در زندگی خودتان و بقیه باشید، پیش ما خالیست!»

مهشید، People Analytics Specialist

مهشید تحلیلگر داده منابع انسانی است و با کاوش و جمع‌آوری داده‌ها از بخش‌های مختلف سروکار دارد. تحلیل داده و تهیه داشبوردها و گزارشات منابع انسانی و ارائه آن به ذینفعان، پیش‌بینی بودجه و تحلیل هزینه‌ها، مطالعات حقوق و مزایا و مقایسه آن با بازار کار خلاصه‌ای از مسئولیت‌های مهشید است.

مهشید از چالشی و تحلیلی بودن کارهایش لذت می‌برد. اینکه تسک‌هایش روتین نیست و باعث می‌شود مسیر ناشناخته‌ای پیش رویش باشد که مدام نیاز به یادگیری، پیشرفت و توسعه دارد.

مهشید برایمان تعریف می‌کند که دپارتمان منابع انسانی در اصل یک تیم همراه و همدل، درست شبیه دوستان واقعی است. آن‌ها با هم همفکری می‌کنند، تصمیم می‌گیرند و کارها را جلو می‌برند. به عقیده مهشید آن‌ها هر روز در تلاشند که خودشان را توسعه دهند و بتوانند به هدفمندترین شکل ممکن کارها را پیش ببرند.

مهشید - منابع انسانی

به همین دلیل مهشید آینده‌ای بسیار روشن برای این واحد با سطوح بالایی از توانمندی پیش‌بینی می‌کند که مدام در حال پیشرفت است و به طور سیستماتیک و هدفمند عدم قطعیت‌ها را پیش‌بینی می‌کند و در راستای آن‌ها، سناریوها و تصمیماتی را پیش می‌گیرد که در آینده علی‌بابا تأثیرات شگرفی خواهد داشت.

مهشید درباره علی بابا می‌گوید: «اعتماد به افراد، اختیار عمل دادن، تقویت قدرت تصمیم‌گیری در بچه‌ها و فراهم کردن شرایطی که افراد بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند از ویژگی‌های مثبت علی باباست. علی بابا قطعا جایی برای پیشرفت و به اجرا گذاشتن آموخته‌هاست.»

ابوالفضل، People Branding and Experience Lead

ابوالفضل مدیر برندنیگ و تجربه در علی باباست و همان‌طور که از عنوان شغلی‌اش بر می‌آید، کارش به دو بخش اساسی تقسیم می‌شود.

او در قسمت برندینگ کارفرمایی تلاش می‌کند تا بیشتر روی تجربه کاندیداهای جذب در علی بابا متمرکز باشد تا همزمان متخصص‌ترین و هم‌سوترین افراد با ارزش‌های علی بابا وارد فرایند شوند.

در قسمت تجربه کارکنان هم، او و تیمش همه تلاششان را می‌کنند تا علی بابایی‌ها حس‌و‌حال خوبی داشته باشند و از کار در علی بابا لذت ببرند. این کار گاهی با پروژه‌های قدردانی انجام می‌شود، گاهی با یک پست اینستاگرام، گاهی با برگزاری مسابقه و سایر کارهایی که نیاز به انجامش را از خود علی بابایی‌ها فیدبک گرفته‌اند.

ابوالفضل عاشق این ویژگی کارش است که با اکثر بچه‌های منابع انسانی ارتباط عمیق و گسترده‌ای دارد. او دپارتمان منابع انسانی علی بابا را یکی از بازترین و پذیراترین تیم‌های منابع انسانی ایران می‌داند که تا به حال در آن کار کرده است؛ چون خیلی راحت می‌شود فیدبک داد و فیدبک گرفت.

ابوالفضل

او ادامه می‌دهد: «سر مسائل کاری با هم مخالفت‌های جدی می‌کنیم اما هیچ کس از مخالفت دیگری ناراحت نمی‌شود و نقدها را به چشم هدیه‌ای برای بهتر شدن کیفیت کارش می‌بیند.»

از ابوالفضل می‌خواهیم تا اگر نکته‌ مهمی هست که در این گفتگو به آن نپرداخته‌ایم، به آن اشاره کند. او پاسخ می‌دهد:

«ما دو مبحث خیلی جدی در دپارتمان منابع انسانی علی بابا پی گرفته‌ایم که ماه‌هاست رویشان کار می‌کنیم. یکی Agile HR است و دیگری علی بابای سبز که هردو با هم در یک راستا هستند. دو علی بابا تاک هم در همین مورد برگزار کرده‌ایم که فیلم این برنامه‌ها در آپارات علی بابا منتشر شده است. من فکر می‌کنم که این مباحث را کمتر شرکت و کمتر تیمی سراغشان رفته است و دپارتمان منابع انسانی علی بابا احتمالا اولین تیم منابع انسانی در ایران است که به این مباحث پرداخته است.»

میترا، HR Infrastructure Lead

میترا 6 سال است که در علی بابا مشغول است. او حالا سرپرستی زیرساخت منابع انسانی را بر عهده دارد و رهبر تیم زیرساخت منابع انسانی است که در سه بخش بسیار مهم فعالیت می‌کنند:

  • حقوق دستمزد و اداری
  • تحلیل دیتا و بودجه
  • دیجیتال کردن فرآیندهای منابع انسانی و سازمان.

از دیگر کارهای میترا می‌توان به ساماندهی مزایای سازمانی مانند وام، سهام تشویقی همکاران و…، پیشبرد موضوع نظام وظیفه همکاران نخبه و انجام امور مربوط به بنیاد ملی نخبگان، تعریف و ایجاد ساختار کمیته انضباطی برای اجرای قانون‌مند تمامی رویه‌ها در سازمان، نظارت و بررسی به محاسبات حقوق دستمزد، قراردادها و مسائل مربوط به بخش اداری و در نهایت هموار کردن رویه‌هایی که برای اولین بار در سازمان تعریف می‌شوند و منابع انسانی نقش هدایتگر آن‌ها را دارد، اشاره کرد.

او می‌گوید عاشق حل کردن مشکلات و هموار کردن راه علی بابایی‌هاست و از آن مهم‌تر، ارتباط با تمام سطوح سازمان و تعامل با همه همکاران او را به وجد می‌آورد.

میترا

میترا علی‌بابا را سرزمین فرصت‌ها می‌داند. او می‌گوید: «در علی بابا برای من هیچ دو روزی، شبیه هم نبوده و هر روزش چیزی برای یادگیری داشته است. ما در علی بابا می‌توانیم بسیار آزادانه نظراتمان را بگوییم، انتقاد کنیم و سازمان را با دستان خودمان بسازیم. این ویژگی علی ‌بابا باعث رشد می‌شود.»

به نظر میترا در ساختار هر سازمانی وجود یک دپارتمان منابع انسانی حرفه‌ای کمک بسیاری به پیشبرد استراتژی‌های سازمان می‌کند و ایجاد یک زیرساخت مناسب برای تمامی رویه‌ها و اهداف ضروری است.

فاطمه، HR Administrative and Payroll Specialist

فاطمه کارشناس حقوق دستمزد و اداری است و آن طور که خودش می‌گوید کارش به سه بخش جبران خدمات، حقوق دستمزد و اداری تقسیم می‌شود.

در قسمت جبران خدمات، به برخی کارهای مربوط به تسهیلات، وام، بیمه تکمیلی و سهام می‌پردازد.

در قسمت حقوق و دستمزد کارهای مربوط به محاسبات حقوق دستمزد و صدور حکم کارگزینی علی بابایی‌ها را انجام می‌دهد.

در قسمت اداری هم محاسبه کارکرد ماهیانه، اصلاح تایم‌شیت همکاران، صدور و بایگانی قراردادها و صدور انواع گواهی ها و خیلی موارد دیگر.

فاطمه واحد منابع انسانی علی بابا

فاطمه وقتی خوشحال است که علی بابایی‌ها هم خوشحال باشند، بنابراین وقتی کاری برای علی بابایی‌ها انجام می‌دهد که خوشحالشان می‌کند و کارشان راه می‌افتد او هم احساس خوبی دارد.

فاطمه حالش با تیمش هم خوش است. از اتحاد و همدلی میان تیم عمیقا لذت می‌برد. او دپارتمان منابع انسانی علی بابا را به قطاری تشبیه می‌کند که هیچ وقت از حرکت نمی‌ایستد. فاطمه می‌گوید:

«علی بابا خیلی شرکت پرانرژی و پویایی است و فرصت یادگیری به بچه‌ها می‌دهد. در یک کلام کارکردن در علی بابا خوشایند است.»

یاسر، Full-Stack HR Specialist

یاسر به عنوان Full-Stack HR Specialist با واحد بازاریابی علی بابا در ارتباط است. او درباره کارهایش می‌گوید: «عمده کارهایی که ما در دپارتمان منابع انسانی علی بابا انجام می‌دهیم به صورت کراس‌فانکشنال با همراهی بقیه بچه‌های تیم انجام می‌شود؛ اما تمرکز من به شخصه روی نتایج کارها در تیم‌هایی است که با آن‌ها از نزدیک در ارتباطم. این کار کل تجربه یک کاندیدای جذب یا کارمند را شامل می‌شود تا بهترین عملکرد برای سازمان به وجود بیاید و افراد هم در این فضا فرصت رشد و تحول داشته باشند.»

یاسر

یاسر آن جنبه از کارهایش را بیشتر دوست دارد که از شرایط پیچیده و پر از ابهام به یک خروجی ملموس و متناسب با نیاز تیم‌ها و سازمان می‌رسد. او می‌گوید که این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه خودش هم در این مسیر رشد کند و چالش‌های جدید را بپذیرد.

یاسر هم مثل بقیه هم‎تیمی‎هایش هر روزش را پر از اشتیاق یادگیری می‌بیند که فرصت کشف و تحول و خلق تجربیات جدید به او می‌دهد. به عقیده یاسر یک جریان پر از اشتیاق یادگیری در دپارتمان منابع انسانی وجود دارد که نمودش را در تغییر بینش و فرهنگ واحد می‌توان دید.

مانیا، HR Business Partner

شریک استراتژیک کسب‌و‌کار؛ این عنوان فارسی‌شده شغل مانیاست. او در اصل HRBP تیم‌های مالی، حقوقی، بودجه و خود منابع انسانی است. او کارش را این طور توصیف می‌کند:

«ما شریک‌های کسب‌و‌کار در تعریف کلی، افرادی هستیم که مستقیما با رهبران و مدیران ارشد سازمان در ارتباطیم تا دستور کار منابع انسانی که از اهداف اساسی کسب‌و‌کار پشتیبانی می‌کند را توسعه دهیم و نقش تسهیل‌کننده را در فرایندها و ارتباط منابع انسانی با دیگر واحدها و مدیران ارشد ایفا کنیم.»

مانیا

مانیا به طور کلی از کارش لذت می‌برد؛ مخصوصا اینکه از این طریق می‌تواند کمک کند که آدم‌ها دغدغه کمتری نسبت به نیازهای بدیهی‌شان داشته باشند و بیشتر از هر چیز بتوانند بخشی از زمانشان که در محیط کار سپری می‌شود را با رضایت‌مندی بگذرانند.

از نظر مانیا همدلی و تعهد در دپارتمان منابع انسانی علی بابا موج می‌زند. آن‌ها کنار هم یک تیم چابک با توانمندی بالا ساخته‌اند و همراه با رضایت‌مندی و تعادل، یک خروجی عالی ارائه می‌دهند.

مانیا همین نظر را درباره علی بابا دارد و می‌گوید: «علی بابا یک تیم پویاست که به تجربه رضایت‌مندانه انسان‌ها اهمیت می‌دهد و در عین حال به پیشبرد اهداف با سرعت و کیفیت مطلوب هم متعهد هست.»

محمد مهدی، Pepole Opreation Lead

محمدمهدی تقریبا آچارفرانسه دپارتمان منابع انسانی است. کار او دو بخش عمده دارد:

یکی ایجاد راحتی و حس خوب در فضای کار برای پرسنل و دومی نگهداری و حفاظت از تجهیزات، ساختمان‌ها و منابع شرکت. هر سوالی که درباره دفاتر علی بابا داشته باشید، محمدمهدی به آن پاسخ می‌دهد. مثلا پاسخ به این پرسش‌ها که روز اول چند متر است یا چند صندلی دارد، همه و همه در دستان محمد مهدی است.

او هم مثل همکارانش بیشتر از هر چیز از همدلی و تعهد، کار تیمی و اخلاق خوب هم‌تیمی‌هایش انرژی و قدرت می‌گیرد. محمد مهدی با همکارانش هم‌پیمان است و فکر می‌کند به زودی با کمک هم بهترین فضای کاری در ایران را ایجاد خواهند کرد.

محمدمهدی

محمدمهدی به واسطه شغلش نمی‌تواند دورکار باشد و به صورت حضوری فعالیت دارد. او حواسش هست که همه فضاهای شرکت در بهترین حال خودشان باشند تا همکارانی که برای تجدید دیدار به روز اول می‌آیند به همه چیز دسترسی داشته باشند.

فضای کاری دوستانه و با رفاقت زیاد در بین تیم‌ها و پرسنل چیزی است که محمد مهدی را به وجد می‌آورد. او می‌گوید که ایجاد فضای کاری جذاب نیازمند کمک و کار گروهی تمام اعضای شرکت است و در پایان صحبت‌هاش به این نکته اشاره می‌کند که آغوشش برای شنیدن نظرات همه علی بابایی‌ها باز است و از آن‌ها دعوت می‌کند که هر نظری درباره جذابیت فضای کار یا نگهداری آن دارند، با او در میان بگذارند و علی بابا را خانه خودشان بدانند.

آرمیتا، Full-Stack HR Specialist

آرمیتا هم Full-Stack HR Specialist است به طور اختصاصی با واحدهای تکنولوژی و محصول با دپارتمان منابع انسانی در ارتباط است و امور مربوط به جذب نیروهای مورد نیاز واحدها و کشف و حل مسائل و مشکلات منابع انسانی این دو واحد را انجام می‌دهد.

آرمیتا مثل هر عضو دیگر منابع انسانی، ارتباط با آدم‌ها را دوست دارد و به نظرش نوع شغلش جذاب و خوشحال‌کننده است. او از تحلیل رفتار در مصاحبه‌ها، ارتباط با علی بابایی‌ها، کشف علاقه‌مندی‌ها و وجوه مشترکشان لذت می‌برد. از نظر آرمیتا روحیه کار تیمی در تمام سازمان جریان دارد و همین همدلی را دوچندان می‌کند.

آرمیتا

آرمیتا همراهی و همدلی کل دپارتمان منابع انسانی علی بابا را تحسین می‌کند و آینده درخشانی برایش متصور است. او می‌گوید: «ما آرزوهای بزرگی داریم و دلمان می‌خواهد با همین فرمان که در پیش گرفته‌ایم حرکت کنیم، سازمان علی بابا را به لحاظ منابع انسانی ارتقا دهیم و حس رضایت‌مندی را القا کنیم.»

میعاد، HR Manager

از یک سال پیش میعاد سکان مدیریت دپارتمان منابع انسانی علی بابا را به دست گرفته است. از او می‌خواهیم که کاروبارش را برایمان توضیح دهد. او این‌طور شروع می‌کند:

«تمام دپارتمان منابع انسانی به طور کلی دو نوع وظیفه دارد: ایجاد بهترین تجربه برای همکاران که بخش عمده‌ای از زمان بیداری‌شان را به کارشان اشتغال دارند و بیزینس‌پارتنر بودن به معنی فراهم کردن نیازهای منابع انسانی کسب‌وکار برای تحقق اهداف خرد و کلان. با این توصیف، وظیفه من ساختن و رهبری تیمی است که بتواند همزمان این دو هدف را در شرکت محقق کند.»

میعاد با راه‌حل‌های خلاقانه و نوآورانه برای مسئله‌ها به وجد می‌آید. او این کار را به تلاش برای صعود به یک قله از مسیری جدید تشبیه می‌کند که همراه با هیجان به اکتشاف است. به همین دلیل است که وقتی درباره دپارتمان منابع انسانی فعلی از او می‌پرسیم روی ویژگی تعهد و مسولیت‌پذیری واحد تاکید می‌کند و می‌گوید که از این ویژگی انگیزه می‌گیرد.

میعاد در مقام مدیر واحد متقابلا در تلاش است که تا جای ممکن تصمیم‌گیری‌های واحد به صورت غیر‌متمرکز انجام شود و هرکدام از بچه‌ها در حوزه مسئولیت خودشان، اختیار کامل در تصمیم‌گیری داشته باشند.

به بیان میعاد طبیعی است که دیکته نانوشته بی‌غلط است و وقتی کسی تازه شروع به تصمیم‌گیری می‌کند حتما اشتباه هم خواهد داشت؛ اما همین اشتباه‌ها مسیری است رو به رشد و تعالی هر فرد و در نهایت هر تیم.

میعاد در خلال صحبت‌هایش از یک مفهوم جدید رونمایی می‌کند و می‌گوید:

«ما در تیم‌مان یک ستاره قطبی داریم که مرتبا راجع به آن حرف می‌زنیم؛ حتی در جلسه مصاحبه با افراد جدید که میخواهند به تیم ملحق شوند هم آن را در میان می‌گذاریم. ستاره قطبی ما متحول کردن فرهنگ کار در ایران است و به عنوان یک Milestone در نظر داریم که یک مقاله دست اول درباره تجربه های اول شخص خودمان از پیاده‌سازی مدل جدیدی از منابع انسانی چابک در یک ژورنال معتبر به چاپ برسانیم. باورمان این است که تا یک سال آینده به این هدف خواهیم رسید.»

میعاد - مدیر منابع انسانی علی بابا

به نظر میعاد مهم‌ترین ویژگی علی بابا عطش برای رشد و تحول است. میعاد در این باره می‌گوید:

«من وقتی به ابتدای دوره حضور خودم در علی بابا فکر می‌کنم، حسم این است که به ورژن خیلی کامل‌تری از خودم تبدیل شده‌ام. فکر می‌کنم این اتفاقی است که برای تعداد زیادی از همکارانم در علی بابا هم رخ داده است.»

میعاد در پایان صحبت‌ها می‌گوید که گوشش آماده شنیدن پیشنهادهای تازه است. آن‌ها در دپارتمان منابع انسانی تلاش می‌کنند که با ذهن باز پذیرای شنیدن بازخوردهای دیگران و دیدن دنیا از پشت عینک آن‌ها باشند.

اساسا گام اول برای رشد، همین بستر پذیرا بودن نسبت به دیدگاه‌های جدید است.

هویت علی بابا چیزی جز هویت علی بابایی‌ها نیست

بارها گفته‌ایم؛ باز هم می‌گوییم. این علی بابایی‌ها هستند که با تمام تفاوت‌هایشان یک علی بابای مشترک ساخته‌اند که می‌توان به او دلگرم بود. اگر امروز علی بابا چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته و از دل مشکلات، سیمرغ‌وار سر بیرون آورده، همه و همه به لطف علی بابایی‌هاست.

برای همین است که تک‌تکشان را معرفی می‌کنیم تا همه بدانند که پشت هر اتفاق و حرکتی در علی‌بابا، یک مغز متفکر و یک دل پرآرزو نشسته است تا علی بابا نه فقط یک شرکت، که جایی برای زندگی باشد. جایی که می‌توان اشتباه کرد، از خاک برخاست، گردوغبار را تکاند و بار دیگر حرکت کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.