معرفی تیم محتوا و کپی رایتینگ علی بابا

کلام علی بابا در کدام تیم منعقد می‌شود؟

داستان‌های علی بابا داستان تیم‌ها و آدم‌هاست. قصه‌های عجیب‌وغریبی نیست که از دل افسانه‌ها بیرون کشیده باشیم. حکایت همین آدم‌های معمولی است که آرزوهای بزرگ دارند و با پشتکاری مثال‌زدنی، آرزوهای ریز و درشتشان را کنار هم جا داده‌اند و آرزوهای بزرگ‌تر ساخته‌اند. زنان و مردانی که خلاقند و از همه فرصت‌ها برای بالا رفتن از کوه بدون قله استفاده می‌کنند.

حالا ما می‌خواهیم داستان همین آدم‌ها را برایتان تعریف کنیم. داستان‌های علی بابا را از دل همکاری‌ها و همدلی‌ها بیرون بیاوریم و نتایج طلایی آن‌ها را برایتان بازگو کنیم. می‌خواهیم به زبان ساده بگوییم که تیم‌های کوچک و بزرگ در علی بابا چه می‌کنند و روزشان را چطور به شب می‌رسانند.

در اولین مقاله از سری مقاله‌های معرفی تیم‌های علی بابا، قرعه به نام تیمی افتاده که همه سرمایه‌اش واژه و کلمه است؛ یعنی تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی بابا.

سلام و علیک با تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی بابا

تیم محتوا وکپی‌رایتینگ علی بابا تیم پنج‌نفره‌ای است که در واحد بازاریابی علی بابا مستقر شده است. اگر از کاروبار تیم محتوا بپرسید می‌توانیم اینطور بگوییم که همه کلمه‌هایی که برند علی بابا برای ساختن ارتباط با دنیای بیرون به کار می‌گیرد، از تیم محتوا بیرون می‌آید. به بیان دیگر تیم محتوا زبان علی باباست و هر جا که به ارتباطات کلامی نیاز باشد، تیم محتوای علی بابا کلمه‌ها را از گنجینه بیرون می‌کشد و تلاش می‌کند تا کلامش به بهترین شکل منعقد شود.

بابک، پانته‌آ، سمیرا، متینه و یوسف چرخ‌دنده‌هایی هستند که در تیم محتوا کنار هم جفت‌وجور شده‌اند. هر کدام بخشی از کار را به عهده گرفته‌اند و مشغول سروسامان دادن به آن حوزه از محتوا هستند. اگر بخواهیم همه پروژه‌ها و حیطه‌های کاری اعضای تیم محتوا را به تفکیک معرفی کنیم به سرفصل‌های زیر می‌رسیم:

  • مدیریت مجله گردشگری علی بابا
  • مدیریت پروژه و تولید پادکست رادیو دور دنیا
  • مدیریت پروژه و تولید کتاب سفر علی بابا
  • تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و مجله گردشگری علی بابا
  • کپی‌رایتینگ
  • یوایکس‌رایتینگ

در ادامه ضمن اینکه هر کدام از این بخش‌ها را بیشتر برایتان باز می‌کنیم، می‌رویم که به ترتیب حروف الفبا، با تک‌تک اعضای تیم هم گپ‌و‌گفتی داشته باشیم و با آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

بابک، استراتژیست و سردبیر مجله گردشگری علی‌بابا

بابک، کارشناس ارشد تیم محتواست و عین کف دست، واژه و جمله و پاراگراف را می‌شناسد. با محتوا رفیق است و ارزش محتوای خوب را می‌داند. خودش می‌‌گوید آموزش دادن خلاقیت در نوشتار و روایت‌شناسی یکی از شیرین‌ترین بخش‌های کارش است که در طول روز با آن سروکار دارد. بابک مسئولیت تدوین استراتژی بلاگ، کنترل کیفی مقالات و ارتباط با نویسندگان فریلنس مجله گردشگری علی بابا را به عهده گرفته و با همکاری آن‌ها تلاش می‌کند تا به بهترین نحو از کلیدواژه‌‌های باارزش برای پیروزی مجله در جنگ کلیدواژه‌ها استفاده کنند. او با بررسی بهترین نمونه‌ها و ترکیب اصول بازاریابی محتوایی با خلاقیت، روی تک‌تک مقالات مجله وقت می‌گذارد تا از هر کدام شاهکاری خلاقانه بسازد. در ادامه مقاله در مورد نویسندگان فریلنس بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بابک معرفی تیم محتوا

بابک معمولا کم‌حرف است و بیشتر مواقع هدستش را روی گوشش می‌گذارد، اما وقتی از بابک پرسیدیم چه نکته‌ای در تیم محتوا توجهش را جلب کرده گفت: «اینکه هر کسی در حوزه تخصصی خودش کار می‌کند، یکی از نکات مثبت تیم محتواست.»

جلسات هفتگی تیم محتوا را دوست دارد چون با توجه به فضای دورکاری و جنس متفاوت دغدغه‌های هر کدام از اعضای تیم، فرصتی است برای همفکری و ارتباطات درون‌تیمی.

پانته‌آ، مدیر پروژه پادکست رادیو دور دنیا و کتاب سفر

پانته‌آ مدیر پروژه کتاب سفر و پادکست رادیو دور دنیا است، مثل کوه پای پروژه‌هایش ایستاده و در راست‌وریست کردن کارهای مربوط به آن‌ها شبانه‌روزش را به هم می‌دوزد. عاشق سفر است و هر وقت که بتواند برنامه‌هایش را جوری مرتب می‌کند که همیشه جای خالی برای سفر و گردشگری پیدا کند.

پانته‌آ اهمیت زیادی برای اقشار خاص جامعه قائل است و گردشگری را متعلق به همه می‌داند. بر همین اساس پادکست رادیو دور دنیا را به صورت متنی هم منتشر می‌کند تا ناشنوایان هم از خواندن تجربه‌های ناب سفر لذت ببرند. خودش می‌گوید کار کردن روی پروژه پادکست را بیشتر از همه کارهایش دوست دارد، چون در دلش خلق و آفرینندگی در جریان است و چالش‌های فراوانش، درس‌هایی برای یادگیری ارائه می‌کند.

پانته آ معرفی تیم محتوا

از او می‌پرسیم چه چیزی را در تیم محتوا دوست دارد. چشم‌هایش برق می‌زند و می‌گوید: «تیم محتوا کاملا جا افتاده است. هم‌تیمی‌هایم را هم خیلی دوست دارم، چون همگی برای کارشان اشتیاقی مثال‌زدنی دارند و همه تلاششان را پای مسئولیت‌هایشان گذاشته‌اند»

خیلی از تیم‌ها در علی بابا در انتخاب اینکه دورکار باشند یا در شرکت کار کنند، دستشان باز است. پانته‌آ هم مثل بابک از دورکاری لذت می‌برد، اما ترجیح می‌دهد تعادلی میان دورکاری و حضور در شرکت برقرار کند تا هم از دیدار همکارانش انرژی بگیرد و هم فرصت داشته باشد به پنبه، گربه بازیگوشش، رسیدگی کند.

سمیرا، مدیر پروژه مجله گردشگری علی‌بابا

سمیرا مدیر پروژه مجله گردشگری علی باباست. زیرساخت‌های فنی مجله را با دقت بررسی می‌کند، روی استراتژی‌های سئویی کار می‌کند و حواسش هست تا این مجله روز‌به‌روز به مرحله بلوغ خودش نزدیک‌تر شود. سمیرا همه تلاشش را می‌کند که موانع به سرعت برداشته شوند و کارها روی روال بیفتد. سمیرا می‌گوید: «ارتباط با افراد دیگر، پیگیری کارها از آن‌ها، گفتگوها و پیدا کردن راهکار برای حذف موانع و محدودیت‌ها از جذاب‌ترین بخش‌های کار من است.»

سمیرا دورکاری را از آن جهت دوست دارد که انعطاف‌پذیری بیشتری به زندگی‌اش داده است. او از اینکه می‌تواند در ساعت‌های مختلف روز، با توجه به درجه اهمیت و اولویت کارها، به آن‌ها رسیدگی کند خوشحال است. هرچند او هم مثل سایر اعضا ترجیح می‌دهد روزهایی را هم در دفتر روز اول سپری کند تا بین دورکاری و حضور در شرکت تعادل ایجاد شود.

همکاران سمیرا اعتقاد دارند وقتی کاری را به سمیرا بسپاری می‌توانی با خیال راحت نفسی تازه کنی و منتظر بمانی تا سمیرا یک تنه به جنگ مشکلات برود و کارها را شسته‌و‌رفته تحویل دهد. سمیرا هم دلیل آرامش و تسلطش را این‌طور بیان می‌کند که: «اینکه در علی بابا افراد به عنوان کارمند دیده نمی‌شوند و به نیازهای آن‌ها توجه می‌شود، باعث شده احساس خوشایندی به کارم و محیط کاری‌ام داشته باشم. هر وقت ناراحت باشم، علی بابا حالم را خوب می‌کند. صمیمت بین افراد، همدلی بیشتری می‌آورد.»

سمیرا

سمیرا به آینده خوش‌بین است. او می‌گوید: «بدون شک تیم محتوا با وجود هم‌تیمی‌هایی که کنار تخصص، انگیزه دارند و به کار مشتاقند، می‌تواند به مسیرهایی وارد شود که پیش از آن هیچ‌کس آن مسیرها را طی نکرده است.»

سمیرا در پایان صحبت‌ها اضافه می‌کند که دوست دارد فرهنگ «شیرینی دادن» را بیشتر از گذشته در تیم محتوا و کپی رایتینگ جا بیاندازد!

متینه، کپی‌رایتر علی‌بابا

متینه کپی‌رایتر تیم است. از وقتی الفبا را یاد گرفته، صفحه سیاه کرده؛ تا همین امروز که نویسندگی خلاق را با مفاهیم بازاریابی محتوایی گره می‌زند و برای علی بابا می‌نویسد. هر جا و در هر پروژه‌ای که نیاز به نوشتن باشد، سروکله متینه پیدا می‌شود. محتوای شبکه‌های اجتماعی علی بابا، بعضی مقاله‌های مجله گردشگری علی بابا، کپی‌رایتینگ، محتواهای مربوط به کمپین‌ها و هر آنچه که لازم باشد از زیر قلم متینه می‌گذرد.

متینه آن دسته از کارهایش را دوست دارد که بتواند در آن‌ها خلاقیت خودش را بروز بدهد. او می‌گوید: «روزهایی که خلاقیتم به ثمر می‌نشیند بیشتر از بقیه روزها احساس مفید بودن می‌کنم. به همین دلیل نوشتن برای شبکه‌های اجتماعی، خلق فرم‌های جدید ارائه محتوا و کپی‌رایتینگ را بیشتر دوست دارم.»

متینه معرفی تیم محتوا

برای متینه، علی بابا جایی است که توانسته در آن تمام حواسش را به کار بیاندازد، استعدادهایش را به میدان توانایی بیاورد و برای تقویتشان با چالش‌ها دست‌وپنجه نرم کند. دورکاری هم چیزی است که تحملش در ابتدای کار چندان برای متینه راحت نبود، اما الان جوری با دورکاری اخت شده که به قول خودش، فقط با ترفند مادر حسن‌کچل می‌توانید از خانه بیرونش بکشید!

اگر از متینه بپرسید چه چیزی در تیم محتوا، پایبندش می‌کند می‌گوید: «بودن در یک تیم حرفه‌ای، آدم را حرفه‌ای می‌کند. کسانی که حرفت را می‌فهمند و تو هم منظور آن‌ها را درک می‌کنی. در تیم محتوای علی بابا هر شخص به معنای واقعی مفید است و پر از ایده‌های خلاقانه برای نوآوری.»

یوسف، سرپرست تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی‌بابا

یوسف، مدیر تیم محتوا و کپی‌رایتینگ علی بابا، به عمق معنای هر واژه حساس است. ذره‌بینی به دست دارد و از جزئی‌ترین ارزش‌ها در کلام علی بابا حراست می‌کند. او هم مثل هر مدیر دیگری در علی بابا در تمام ساعات طول هفته با اعضای تیم در ارتباط است تا گره‌ها را باز کند و موانع را از سر راه تیم محتوا بردارد. یوسف حواسش به همه چیز هست، از حال خوب اعضای تیم بگیرید تا حال خوب پروژه‌های تیم بازاریابی.

یوسف هم عاشق خلاقیت است. وقتی از او می‌پرسیم کدام وجه از کارش را بیشتر دوست دارد، می‌گوید: «همه بخش‌ها برایم جذابند، اما پروژه‌هایی که خلاقیت بیشتری بخواهد بدون شک جذاب‌ترند؛ منظورم پروژه‌هایی است که لازم است با رویکردی خلاقانه، راهکارهایی برای حل یک مساله پیدا کنم.»

یوسف جلسه‌ای هفتگی برای تیمش تدارک دیده که در این جلسه بتوانند از کارهایشان برای هم بگویند و از ایده‌های هم استفاده کنند. او می‌گوید: «این جلسات هفتگی اصلی‌ترین کارکردشان ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم است. همچنین دلتنگی روزهای دورکاری را به شکل موثری از بین می‌برد و فرصتی برای گپ‌وگفت به ما می‌دهد.»

یوسف بیشتر از سه سال است که در علی بابا حضور دارد. وقتی از مدت طولانی حضورش در علی بابا می‌پرسیم، می‌گوید: «روحیه امیدوار، الهام‌بخش و پرانرژی علی بابایی‌ها در تمام سطوح من را پایبند علی بابا کرده است؛ روحیه‌ای که باعث شده من هم مانند آن‌ها حتی یک لحظه از فکر توسعه و پیشرفت برای خودم یا سازمان عقب‌نشینی نکنم. این جمله معروف که حتما آن را خیلی شنیده‌اید، کاملا واقعی‌ست؛ علی بابا واقعا کوه بدون قله است!»

یوسف

نظر یوسف را در مورد تیم فعلی محتوا و کپی‌رایتینگ و برنامه‌های آینده تیم پرسیدیم؛ با لحنی قاطع، امیدواری‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: «من معتقدم در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های محتوای ایران را در علی بابا داریم. تیمی حرفه‌ای که برای طراحی و اجرای انواع برنامه‌های محتوایی توانمند است. اعضای تیم رویکردی خلاق به حل مسائل دارند و روحیه کار تیمی و همدلی در تیم برقرار است. در آینده هم توسعه بیشتری روی محصولات محتوایی علی بابا خواهیم داشت؛ چه کمی، چه کیفی». یوسف در ادامه اشاره می‌کند که درباره توسعه‌ای از جنس تحول و عوض کردن قواعد بازی صحبت می‌کند، نه تغییرات کوچک!

یوسف هم درست مثل سایر اعضای تیم از دورکاری استقبال می‌کند و می‌گوید اثربخشی‌اش بیشتر است، اما دوست دارد هرازگاهی بیاید روز اول و همکارانش را از نزدیک ببیند تا دلتنگی‌اش از حد نگذرد!

تیم نویسندگان فریلنسر علی‌بابا

تیم محتوای علی‌بابا به این پنج نفر محدود نمی‌شود و تحریریه‌ای به وسعت ایران دارد. علی‌بابا جمعی از نویسندگان و کارشناسان محتوای خوش‌ذوق را دور هم جمع کرده است تا از راه دور و از شهرهای مختلف، محتوای ناب گردشگری برای مجله گردشگری علی‌بابا خلق کنند.

همان ابتدای مطلب گفتیم که بابک مسئولیت ارتباط با این تیم را به عهده گرفته است. اگر در مجله گردشگری علی‌بابا دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که هر مقاله به قلم کدام یک از این نویسندگان نوشته شده است. با کلیک روی عکس نویسنده هر مقاله هم می‌توانید سایر مقاله‌های آن نویسنده را هم بخوانید.

قصه ما به سر رسید؟

ممکن است فکر کنید حالا که یکی از داستان‌های علی بابا را برایتان تعریف کردیم، با همه اعضای تیم محتوا و کپی رایتینگ علی بابا آشنا شده‌ایم و از نزدیک شاهد کارها، پروژه‌ها و دغدغه‌هایشان بودیم، وقت آن است که بگوییم قصه ما به سر رسید؛ اما راستش را بخواهید، قصه‌های این شکلی هیچ وقت به پایان نمی‌رسند. این جور داستان‌ها، قصه تلاش و توسعه‌اند و تا هر وقت که دنیا برقرار باشد، ادامه پیدا می‌کنند.

تا کلمه هست، تیم محتوا و کپی رایتینگ علی بابا هم هست. تا وقتی زور قلم بچربد و داستان‌ها را روایت کند، هیچ قصه‌ای به سر نخواهد رسید. پس تا داستان بعدی منتظر بمانید و بدانید داستان‌های علی بابا تمام نمی‌شود؛ این ماییم که از داستانی به داستانی دیگر منتقل خواهیم شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.