معرفی تیم دیجیتال مارکتینگ علی بابا

بازوی پرقدرت مارکتینگ و تبلیغات علی بابا در دنیای دیجیتال

مثل کلماتی که یک داستان را می‌سازند، علی‌بابا را هم افرادش ساخته‌اند. همانجوری که هر کلمه‌ای حیات دارد و نقشی پررنگ در شکل‌گیری قصه، آدم‌های علی‌بابا هم زبان خودشان را برای قصه گفتن دارند. کافیست لب باز کنند تا ببینید کلمات را چگونه در ستایش اهداف و آرزوهایشان از دل بیرون می‌کشند و پشت‌سرهم ردیف می‌کنند.

حقیقتا که اگر هر کدام از این آدم‌ها نبودند، قصه علی‌بابا هم جور دیگری رقم می‌خورد.

ما اینجاییم تا داستان همین آدم‌ها را برایتان بازگو کنیم؛ پیش از این دو تیم از تیم‌های علی‌بابا را معرفی کرده‌ایم؛ یکی تیم محتوا و کپی رایتینگ و دیگری تیم طراحی محصول.

این بار هم قرعه به نام تیم دیجیتال مارکتینگ افتاده؛ تیمی که کاروبارش پیوند دادن مفاهیم بازاریابی با ابزارهای دیجیتال است.

تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌بابا ، از جلو نظام!

اگر اهل چرخ‌زدن در وب‌سایت‌های مختلف باشید حتما بنرهای علی‌بابا سر راهتان سبز شده و متوجه‌شان شده‌اید. این بنرها فقط یکی از دستپخت‌های تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌باباست.

بچه‌های تیم دیجیتال مارکتینگ شما را با داده‌هایی که از خودتان به جا می‌گذارید پیدا کرده و سر صحبت را با شما باز می‌کنند. جایگاه‌های موتورهای جستجو، بنرهای دیجیتال، پیامک، ایمیل، نوتیفیکیشن و هر نقطه تماسی که در دنیای دیجیتال تصور بکنید در تصرف تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌باباست.

رعنا، مسعود، علی شماره یک (در تیم دیجیتال مارکتینگ دو علی داریم که با نام‌های خانوادگی‌شان آن‌ها را صدا می‌زنیم!)، رسول، حمیده، محمد، علی شماره دو و محمدصالح دور هم جمع شده‌اند و این تیم را تشکیل داده‌اند. در ادامه مقاله به کار هر کدامشان سرک می‌کشیم و از زبان خودشان می‌شنویم که دیجیتال مارکتینگ در علی‌بابا چه مختصاتی دارد.

رعنا، کارشناس دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی

رعنا کارشناس دیجیتال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی است. هم‌زمان که با رسانه‌های دیجیتال مذاکره می‌کند، یک دستش هم روی دکمه انتشار پست‌های شبکه‌های اجتماعی است.

اساسا کار رعنا در این خلاصه می‌شود که حواسش به آمارهای شبکه‌های اجتماعی علی‌بابا باشد، پست‌ها را سر زمان مشخص منتشر کند، برای کمپین‌های دیجیتال برنامه رسانه و انتشار را مشخص کند و حواسش به تبلیغات دیجیتال باشد تا تمام موارد به درستی پیش بروند.

خوشحال‌ترین رعنای ممکن را زمانی می‌توانید ببینید که برنامه‌ریزی طلایی‌اش باعث شده کمپین‌های دیجیتال یکی‌یکی به تارگت‌هایشان برسند.

رعنا می‌گوید: «بخشی که بیشتر از همه در کارم دوست دارم، آنالیز داده‌ها و برنامه‌ریزی است. آنالیز و برنامه‌ریزی دو بالی هستند که به ما کمک می‌کنند تا روزبه‌روز عملکردمان را در کمپین‌های دیجیتال بهبود بدهیم و همین است که من را خوشحال می‌کند.»

رعنا کارش را در علی‌بابا با دورکاری شروع کرده و با توجه به نوع شغلش برایش سخت نیست که از خانه کارها را پیش ببرد. به علاوه دورهمی هفتگی تیم دیجیتال مارکتینگ که به صورت دیجیتال برگزار می‌شود، خلا دوری از همکاران را برای رعنا پر می‌کند.

رعنا از تیم دیجیتال مارکتینگ

از رعنا می‌پرسیم علی‌بابا و تیمی که در آن کار می‌کند را چگونه می‌بیند. چشم‌هایش برق می‌زند و می‌گوید: «علی‌بابا به نظر من جایی برای پیشرفت است. اگر کسی با ایده خوب و جدید پایش را در علی‌بابا بگذارد، به شدت از او استقبال می‌شود و تمام امکانات لازم برای پیاده‌سازی ایده‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد.»

رعنا با شیطنت ادامه می‌دهد: «راستش این بستر برای رشد و موفقیت تا حدی است که من فکر می‌کنم در آینده آنقدر تیم ما رشد می‌کند که از گوگل یا فیس‌بوک می‌آیند و تیم ما را یکجا برای خودشان بر می‌دارند و می‌برند!»

مسعود، کارشناس ارشد مارکتینگ آتومیشن (خودکارسازی مارکتینگ)

کار مسعود ترکیبی از تکنولوژی، داده و مارکتینگ است. مسعود تلاش می‌کند تا با ایجاد سازوکارهایی برای خودکارسازی فرایندهای تکرارپذیر مارکتینگ، رفتارهای مخاطبان علی‌بابا را شناسایی کرده و با آنها ارتباط بگیرد.

ارزشی که مسعود در علی‌بابا خلق می‌کند استفاده بهینه از کانال‌های ارتباطی و حفظ ارتباط اثربخش با مخاطبان از طریق مارکتینگ آتومیشن است.

مسعود از بین کارهای بی‌شمارش به آن دسته کارهایی علاقه دارد که مسئله‌ای پیچیده دارند و تنها با همکاری و همراهی تیم‌های مختلف می‌توان حلشان کرد. از همین علاقه مسعود می‌توان فهمید که مسعود مرد روزهای سخت است! حتی وقتی از او پرسیدیم کدام ویژگی تیمش نظر او را جلب می‌کند، باز هم به اشتیاق تیم برای روبرو شدن با چالش‌های جدید اشاره می‌کند و می‌گوید:

«اینکه همه هم‌تیمی‌هایم شخصیت‌های قوی و باتجربه در حوزه خودشان هستند و دوست دارند با چالش‌های جدید روبرو شوند را دوست دارم. همیشه چیزهای جدیدی برای یادگرفتن در این تیم وجود دارد.»

مسعود متخصص دیجیتال مارکتینگ

مسعود فکر می‌کند این تیم پتانسیل لازم برای حرکت روی لبه‌های تکنولوژی را دارد و با اقدامات در حال انجام به زودی به سطوح بالاتری از توانایی می‌رسد. این توانایی در گام‌های آینده علی‌بابا خودش را نشان خواهد داد.

مسعود دلیل پایبندی‌اش در علی‌بابا را این‌طور بیان می‌کند: «علی‌بابا یک سازمان پویا و بالیاقت است. نکته‌ای که از علی‌بابا به چشم می‌آید اعتمادی است که در علی‌بابا به افراد وجود دارد، طوری که قدرت تصمیم‌گیری، امکان برداشتن مسئولیت‌ها و تجربه چالش‌های جدید به خوبی در سازمان پخش شده است. البته ماجرای سهام تشویقی هم در پایبندی من به علی‌بابا بی‌تاثیر نیست!»

مسعود هم مثل بقیه دیجیتالی‌ها دورکاری را دوست دارد؛ روندی که به عقیده مسعود بالاخره دیر یا زود در تمام دنیا به رویه‌ای استاندارد تبدیل می‌شد، حالا به لطف کرونا سرعت گرفته است.

مسعود آنقدر با دورکاری اخت شده که فکر می‌کند اگر روزی بخواهد به کار حضوری برگردد حتما با چالش مواجه خواهد شد؛ هرچند دلتنگی برای همکارانش هرازگاهی او را به دفتر روز اول می‌کشاند.

علی شماره یک، کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ و گوگل ادز

علی شماره یک در حوزه پرفورمنس مارکتینگ و تبلیغات گوگل (گوگول ادز) فعالیت می‌کند. علی می‌گوید چون کارش با اعداد و ارقام است می‌توان گفت که در یکی از شفاف‌ترین بخش‌های مارکتینگ مشغول است. اینکه می‌تواند نتایج کارها و تلاش‌هایش را به صورت شفاف در قالب اعداد و داده ببیند برایش بسیار جذاب است.

این کار کمک می‌کند که با بررسی نتایج، مجددا برای کارهای آینده برنامه‌ریزی کند. از نظر علی همینجا مفهوم کوه بدون قله معنا می‌شود.

اصلا از همان روز اول علی‌بابا برای علی جایی برای یادگیری و پیشرفت مداوم بوده و هست. خودش با لهجه شیرین شیرازی‌اش می‌گوید:

«مهم‌ترین چیزی که در علی‌بابا یاد گرفتم خود یاد گرفتن بوده است. با علی‌بابا خودم را یک یادگیرنده همیشگی می‌دانم؛ این فراتر از همه چیزهایی‌ست که در زمینه کاری‌ام یاد گرفتم و تجربه کردم.»

از علی درباره تیمش هم می‌پرسیم. با روحیه‌ای که از علی سراغ داریم جوابش را درست حدس می‌زنیم. صمیمیت میان اعضای تیم و حرفه‌ای بودنشان چیزی است که کار کردن را برای علی پر از لذت می‌کند؛ تیمی که برای خلق ارزش در تیم دیجیتال مارکتینگ، واحد مارکتینگ و تمام ذی‌نفعان علی‌بابا تا هر جا که بتواند تلاش می‌کند.

علی کارشناس گوگل ادز علی بابا

علی هم مثل هم‌تیمی‌هایش دورکاری را با صرفه‌جویی در زمان و انرژی مساوی می‌داند و فکر می‌کند با دورکاری فرصتش برای کارهای بهتر و در نهایت زندگی لذت‌بخش‌تر بیشتر شده؛ هرچند حالت ایده‌آل ترکیبی از دورکاری و به بیان علی «نزدیک‌کاری» است!

رسول، کارشناس دیجیتال مارکتینگ (مارکت‌های خارجی)

رسول همه کارهای دیجیتال مارکتینگ یکی از کسب‌وکارهای زیرمجموعه گروه علی‌بابا را (که در خارج از کشور فعالیت می‌کند) به دست گرفته است. خودش از بین همه کارهایش آن بخش‌هایی را دوست دارد که بیشتر به تحلیل احتیاج دارند.

همچنین کارکردن در بازارهای خارجی برایش یک تجربه جدید است که یادگیری زیادی را به دنبال داشته است. کشف ناشناخته‌های این بازار، شناخت فرهنگ و نحوه استفاده از تکنولوژی در سایر کشورها و حتی آشنایی با زبان‌هایی به جز فارسی و انگلیسی و از جذابیت‌های کار رسول است.

رسول در دوران دورکاری‌ها به علی‌بابا پیوسته اما می‌گوید دفتر روز اول و دیدن همکارانش را خیلی دوست دارد و بعضی روزها خودش را به دفتر روز اول می‌رساند تا بتواند ارتباطش را بهتر حفظ کند. با تمام این‌ها به دورکاری عادت کرده است.

رسوال کارشناس دیجیتال مارکتینگ

نظر رسول را درباره تیم دیجیتال مارکتینگ و علی‌بابا هم پرسیدیم. می‌گوید: « بچه‌های علی‌بابا واقعا حرفه‌ای و بااخلاق هستند. تیم دیجیتال مارکتینگ هم از این ویژگی مستثنی نیست؛ جو صمیمی تیم در کنار دانش تخصصی اعضا و روحیه انتقادپذیری آن‌ها، همکاری خیلی خوبی را میان ما رقم زده است. از طرف دیگر علی‌بابا هم به فکر رضایت این سرمایه‌های انسانی است، برای توسعه و آموزششان برنامه‌ریزی می‌کند و گاهی سورپرایزهای جذابی برای افرادش دارد!»

حمیده، کارشناس ارشد سئو

دغدغه‌های حمیده در سئو یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو خلاصه می‌شود.

مشروح کارهای حمیده در تیم دیجیتال مارکتینگ مربوط می‌شود به تحقیق کلمات کلیدی، کمک به استراتژی تولید محتوا، بک‌لینک‌سازی، مدیریت کمپین‌های  SEM، آنالیز ورودی و ترافیک وب‌سایت، آنالیز رقبا، مدیریت هزینه و بودجه، ارائه پیشنهادات مهم در طراحی وب‌سایت و لینک‌دهی داخلی برای بهبود جایگاه کلمات کلیدی.

با اینکه الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر است و نیاز به رصد مداوم دارد، اما همین خصلت گوگل است که باعث شده حمیده شیفته کارش شود. خودش می‌گوید: «حس رقابت بر سر رتبه‌ یک گوگل در کلیدواژه‌های مختلف هیجان‌انگیز است. دلت می‌خواهد مدام بروی و رتبه کلماتت را در گوگل چک کنی. آخ از آن لحظه شیرین که تلاش‌هایت به ثمر می‌نشیند و کلمه کلیدی‌ات را بر مسند رتبه یک گوگل می‌بینی! یک لبخند مغرورانه می‌زنی و می‌روی سراغ باقی وظایفت.»

حمیده در ادامه به این نکته طلایی اشاره می‌کند که با توجه به کسب‌وکار ویژه علی‌بابا، در حال تجربه و یادگیری مارکتینگ و سئو در یک میدان جنگ واقعی است. این موضوع باعث می‌شود که بیشتر یاد بگیرد و نتایج واقعی دستگیرش شود. حمیده تیم سئو را قلب علی‌بابا می‌داند، چون در این تیم همه تلاش می‌کنند تا تعداد کاربران بیشتری علی‌بابا را بشناسند.

حمیده متخصص سئو

او معتقد است: «تیم ما یک‌دست و همراه است. تقسیم کارها به درستی انجام می‌شود تا همه برای یک هدف واحد سر جای درستمان بایستیم و تلاش کنیم. آنقدر این تیم پویا است که هر وقت لازم باشد به‌روز شویم، کافیست یک جلسه بگذاریم و دانشمان را با هم تقسیم کنیم. همین نقطه قوت تیم ماست. یک جور ریزبینی و نکته‌سنجی خاص در تیم جریان دارد که باعث می‌شود به موقع به هدف بزنیم. آنقدر به تیممان امیدوارم که فکر می‌کنم به زودی به هدفمان که ارائه خدمات بهینه‌سازی موتورهای جستجو به کسب‌وکارهای بزرگ است دست پیدا می‌کنیم.»

حمیده هم میانه‌اش با دورکاری خوب است و عملکرد مثبتی از خود نشان داده، با تمام این‌ها از دو سه جلسه حضوری در ماه هم استقبال می‌کند. او می‌گوید:

«شاید خیلی‌ها به این جمله اعتقاد نداشته باشند اما علی‌بابا برای من همیشه برکت داشته است. از وقتی آمدم علی‌بابا اتفاقات خیلی خوبی برای من افتاده که لزوما مالی نبوده‌اند. من علی‌بابا را در زندگیم از هر جهت با برکت مساوی می‌دانم و برای یک بودنش همه تلاشم را می‌کنم.»

علی شماره دو، کارشناس سئو

علی به عنوان کارشناس بهینه‌سازی موتورهای جستجوی علی‌بابا بیشتر تمرکزش را روی بهینه‌سازی جایگاه گوگل در محصولاتی مثل بلیط هواپیما، تور و مجله گردشگری علی‌بابا گذاشته و مسئولیت بخشی از کارهای سئوی خارجی علی‌بابا را هم به عهده گرفته است.

چالش هرروزه تیم سئو به روز بودن، رقابت و تلاش برای بهترین بودن است؛ همین نکات است که کار سئو را برای علی جذاب‌تر می‌کند.

سئو متخصص سئو

به عقیده او همراهی، همدلی و صمیمیت در تیم سئو بی‌نظیر است؛ علی می‌گوید: «با هم تصمیم می‌گیریم، با هم اجرا می‌کنیم و نتیجه‌هایی که می‌خواهیم را با هم می‌گیریم. تیم ما با این روند، رتبه یک را در تمام کلمات کلیدی ارزشمند تصاحب خواهد کرد و به طوری که علی‌بابا رهبر بی‌رقیب بازار در ترافیک ارگانیک برای تمام محصولات خواهد شد.»

علی شماره دوی تیم دیجیتال مارکتینگ می‌گوید دورکاری باعث بهبود عملکردش شده و در زمانش صرفه‌جویی می‌کند. این موضوع کمک کرده تا بیشتر در کنار خانواده‌اش باشد. از طرف دیگر گاهی حضوری به دفتر می‌آید تا در فضای پویای روز اول، در کنار هم‌تیمی‌های بی‌نظیرش مجددا به 100 درصد پتانسیل خودش برسد.

علی‌بابا برای علی سرزمین فرصت‌هاست؛ سرزمین بدون مرز برای خلق ارزش و دستیابی به تارگت‌های بلندپروازانه. جایی که باعث شده علی از تمام ظرفیت خودش استفاده کند و خودش را در مسیر رشد مداوم قرار دهد.

محمد، سئو مستر علی‌بابا

محمد از سال 97 به علی‌بابا پیوسته و در حال حاضر قدیمی‌ترین عضو تیم دیجیتال مارکتینگ است. دیدن آدم‌های قوی و کارهای توسعه‌ای علی‌بابا در این مدت زمان همکاری به او نشان داده که چقدر می‌توان یاد گرفت و یاد داد و تجربه کرد.

از کارهایش اگر بپرسید به طور خلاصه تعیین نقشه کلی راه و استراتژی سئوی محصولات، هماهنگی با تیم های فنی، درگیر شدن در اجرای کارهای فنی و دست به کد شدن در مواقع ضروری است. محمد همه تلاشش را می‌کند که به روند انتقال دانش در تیم سئو کمک کند، یاد بگیرد و به دیگران هم بیاموزد.

چالش‌های سئو، تحلیلی بودن و مسیر ناشناخته‌ای که شاید هر روز تغییر می‌کند از جذابیت‌های سئو برای محمد است. او اعتقاد دارد با تیمی که تا این حد پویا، همدل و روبه‌رشد است می‌توان تمام تارگت‌های بزرگ و دور از دسترس را هم دست‌یافتنی کرد و به نتایج فوق‌العاده رسید.

محمد متخصص سئو

از محمد درباره چالش‌های کارش می‌پرسیم. می‌گوید:

«سئو ذاتا کار پرچالشی است. از طرفی حوزه گردشگری از رقابتی‌ترین حوزه‌ها در تمام دنیاست. همین دو دلیل کافیست تا استرس روزانه‌ای در این مسیر تحمل کنیم؛ بنابراین هر روز باید مطالعه داشت، تجربه کرد و با تحلیل و تست‌های چندباره، به نتایجی ارزشمند دست پیدا کرد. قسمت سخت و جذاب قضیه هم این است که هیچ سند کاملی در این حوزه وجود ندارد و ما با سناریوهایی که تعریف می‌کنیم و فیدبک‌هایی که می‌گیریم، نقشه راهمان را مشخص می‌کنیم.»

محمدصالح، سرپرست دیجیتال مارکتینگ علی‌بابا

محمدصالح مدیر درونگرا و مثبت تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌باباست.

اصلا همین ویژگی درونگرایی‌اش باعث شده تا وقتی از او درباره تجربه دورکاری بپرسیم چشم‌هایش بگویند که انتخاب شخصی‌اش دورکاری است، اما مدیر درونش به صدا در می‌آید و می‌گوید: «ترجیحم کار حضوری است؛ نه به خاطر عملکرد بهتر تیم، چرا که ما در کنار هم توانسته‌ایم به خوبی این موضوع را پیش ببریم و مدل دورکاری دستمان آمده است. بیشتر دلیلم برای انتخاب کار حضوری این است که در تعامل نزدیک با بچه‌ها باشیم و بتوانیم از هم انرژی بگیریم.»

از او می‌پرسیم با توجه به مسئولیت سرپرستی‌اش چه دغدغه‌هایی دارد. با شناختی که از او داریم پاسخش از انتظارمان دور نیست:

«رشد و توسعه کاری و فردی اعضای تیمم مهم‌ترین وظیفه و دغدغه من است. در همین راستا عمده مسئولیت‌هایم در تعامل با بقیه تیم‌ها خودشان را نشان می‌دهند؛ اینکه مطمئن بشوم بهترین روش دیجیتال را برای رفع نیازهای محصولات و مابقی تیم‌ها ارائه می‌کنیم، مطمئن باشم که از ترندهای دنیای دیجیتال عقب نیستیم و در حال استفاده از به‌روزترین ابزارها و روش‌ها در کارمان هستیم برایم بی‌اندازه مهم است. در این مسیر همراه و حمایت‌گر اعضای تیم هستم تا بتوانند بهترین‌ خودشان را در جایگاهی که هستند نشان بدهند.»

صالج

محمدصالح از تیمی حرف می‌زند که به عقیده‌اش داده-محور بودن آن‌ها، به‌روز بودن و تخصص طلایی‌شان کاری می‌کند که همیشه برای رفتن به جنگ ناشناخته‌ها لبیک بگویند و آماده باشند. تیمی که به بیان محمدصالح، خودِ آینده است و قرار است تا پایان 1400 نه تنها سازمان را دگرگون کند، بلکه الگوی بقیه تیم‌های مارکتینگ اکوسیستم باشد.

محمدصالح عاشق بلندپروازی علی‌بابا و علی‌بابایی‌هاست.

کار کردن کنار همکارانی قوی در محیطی حرفه‌ای او را پایبند رهبر بازار گردشگری کرده است. چالش‌های جذاب بازار گردشگری هم او را به میدان مبارزه فرا می‌خواند و بهانه‌ای می‌شود تا محمدصالح و تیمش هر روز بیشتر از روز قبل برای خلق داستانی حیرت‌انگیز تلاش کنند.

شما هم به تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌بابا بپیوندید

تیم دیجیتال مارکتینگ همیشه از ایده‌های جدید و آدم‌های تازه‌نفس استقبال می‌کند؛ کسانی که سرشار از آرزو هستند و همه توانشان را برای ساختن داستانی جدید به کار می‌گیرند.

اگر می‌خواهید به این تیم بپیوندید می‌توانید همین حالا از طریق صفحه فرصت‌های شغلی علی‌بابا رزومه بفرستید. تیم دیجیتال مارکتینگ علی‌بابا در موقعیت‌های شغلی Marketing Data analyst، Marketing Automation Specialist و کارشناس ارشد تبلیغات دیجیتال مشتاق همکاری با آدم‌های کاردرست است.

آدم پشت آدم، داستان پشت داستان

سراغ هر تیمی که می‌رویم ادبیات علی‌بابایی‌ها شمایل کامل‌تری به خودش می‌گیرد.

ما داستان‌ها را از زبان علی‌بابایی‌ها روایت می‌کنیم و کلمه‌ها را از اعماق قلبشان قرض می‌گیریم. کلمه‌ها را یکی‌یکی می‌سوزانیم تا اتاق آشنایی‌مان با علی‌بابا را روشن‌تر کنیم؛ کلمه‌هایی که شاید به ظاهر بسوزند و خاکستر شوند، اما درست مثل داستان ققنوسی که از خاکستر آتشی سوزان سر برمی‌آورد، باز زنده می‌شوند و داستان‌ها را خلق می‌کنند.

گفته بودیم که داستان علی‌بابا چیزی جز داستان آدم‌هایش نیست. پس منتظر داستان بعدی باشید که حالاحالاها قرار است پای هزارویک‌شب علی‌بابایی‌ها بنشینیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. Goudarz می‌گوید

    Best