پیاده‌روی و گردش روی دیوار بزرگ چین؛ یک چالش حسابی با چاشنی هیجان

پیاده‌روی و گردش روی دیوار بزرگ چین یکی از خاطره‌سازترین و در عین حال نادرترین تجربیاتی است که می‌توانید در پکن داشته باشید. مطمئنا این فعالیت جزو آنهایی نیست که همیشه در صدر پیشنهادات تور لیدرها باشد. از طرف دیگر خیلی‌ها از امکان گردش روی دیوار بزرگ چین اطلاعی ندارند. چه اولین باری باشد که به چین سفر می‌کنید و چه قصد داشته باشید در آنجا اقامت کنید، در هر صورت به شما اطمینان می‌دهیم که این یکی از فراموش نشدنی‌ترین کارهایی است که هیچ اهل دلی در سفر به چین نباید از آن غافل شود.

اگر مشتاق هستید که روی دیوار بزرگ چین به پیاده‌روی بروید و یک گشت و گذار دلچسب را تجربه کنید، در این مقاله مجله علی بابا با ما باشید تا سفرنامه زوج گردشگر جوانی به نام لارا و جوئل را با هم بخوانیم. آنها حرف‌ها و تجربیات جالبی برای ما دارند.

قبل از اینکه شروع کنیم، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای سفر به چین را هم بخوانید.

حقایق گردش سریع روی دیوار چین

پیاده روی روی دیوار چین

قبل از آن که یک راست به بررسی جزئی موارد بپردازیم، باید به چند حقیقت درباره گردش روی دیوار چین توجه کنیم. این موارد عبارتند از:

• دشواری مسیر: معمولی
  • مدت زمان مورد نیاز: ۲ زور
  • نقطه شروع: گوبی کو
  • نقطه پایان: جینشان لینگ
  • طول مسیر: ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر
  • کمپانی تور پیشنهادی: گردشگران پکن

بیایید این سفر را باهم بازبینی کنیم

سفر به چین

قبل از آن که به پکن برویم، اصلا فکر نمی‌کردیم که گردش روی دیوار بزرگ چین ممکن باشد. یکی از دوستان‌مان بود که با تجربه ۳ سال زندگی در پکن به ما پیشنهاد کرد که به این گشت و گذار برویم؛ چون خودش هم قبلا چنین پیاده‌روی لذت‌بخشی را تجربه کرده بود.

از آنجایی که در خلال این پیاده‌روی و گردش نیاز به برپایی کمپ‌های شبانه حس خواهد شد، به شما پیشنهاد می‌کنیم که با گروهی باتجربه و کارآزموده همراه شوید. ما به طور معمول این قبیل سفرها را خودمان مدیریت می‌کنیم؛ ولی از این بابت هم بسیار خرسندیم که با توری دنیادیده و حرفه‌ای همراه شدیم.

سفر در پکن بسیار هیجان‌انگیز و جذاب بود و سرپرست تور هم کاملا به همه چیز توجه می‌کرد و مراقب ما بود. آنها ما را به این منطقه آوردند، گردش را به هبترین شکل ممکن رهبری و مدیریت کردند. بدین صورت که چادرها را عصر توزیع کردند و حتی خوراکی‌های فوق‌العاده‌ای را برایمان تدارک دیدند. علاوه بر تمام این مزیت‌ها، سطح تسلط به زبان انگلیسی هم در بین راهنماها بالا بود که واقعا به ما کمک کرد.

تورهای گردشگران پکن غالبا خیلی کوچک هستند و ۱۰ نفر بیشتر را شامل نمی‌شوند. در طی این گردش معمولا راهنمایی در جلوی گروه حرکت می‌کند و به افراد برحسب توانایی و انرژی‌شان می‌گوید که تندتر حرکت کنند یا از سرعت‌شان بکاهند. یکی از مزیت‌های این گونه سفرها در کم حجم بودن چمدان یا وسایل ضروری است. تنها چیزی که در این راه نیاز دارید، کوله‌پشتی کوچکی به همراه مقداری هله هوله، خوراکی و کمی آب است.

گردش روی دیوار بزرگ چین برای تمام کسانی که در سطوح مختلف فیتنس فعالیت می‌کنند، واقعا تجربه بی‌نظیری است که هرگز از خاطرتان محو نمی‌شود. اما باید این را به شما گوشزد کنیم که در این مسیر تپه‌های زیادی را پیش رو دارید. پس خودتان را برای گذشتن از پستی و بلندی‌های طولانی آماده کنید.

مدت زمان گردش

دیوار چین

گشت و گذار ما روی این دیوار حدود ۲ روز طول کشید و ما جمعا حدود ۸ کیلومتر را پیاده‌روی کردیم. بیشتر این گشت و گذار از شنبه عصر شروع شد و ظهر یکشنبه به پایان رسید. در روز اول، بخش قدیمی دیوار گوبی کو را پشت سر گذاشتیم و به سمت بخش جانشن لینگ حرکت کردیم.

هزینه‌های سفر به دیوار بزرگ چین

هزینه سفر به چین

این سفر و گشت و گذار باحال، در کل ۱۶۹۰ یوان چین یا به عبارتی ۲۳۸ دلار آمریکا برای هر شخصی هزینه داشت که باید اعتراف کنیم چندان هم ارزان نبود. یعنی هزینه معمول برای دو نفر چیزی معادل با ۵۰۰ دلار خرج بر می‌دارد. اما همان طور که قبلا ذکر کردم، تور لیدرها به همه چیز توجه می‌کردند و هزینه ها را تا جایی که امکان داشت، کاهش می‌دادند. آنچه در این مسیر خرج می‌کنید، ممکن است بخش مهمی از هزینه‌های سفر شما به چین را تشکیل بدهد.

مناظر دیدنی دیوار بزرگ چین

دیوار چین

ما این سفر را از گوبی کو آغاز کردیم. گوبی کو شامل قسمتی از دیوار می‌شود که در گذشته مورد تهاجم مغول‌ها واقع شده بود. این بخش دیوار را هیچ‌گاه بازسازی نکردند و هنوز به همان شکل مخروبه موجود است. انتخاب با خودتان است که از این بخش دیدن کنید یا نه! اگرچه تور لیدر ما پیشنهاد داد که بخش‌های دیگر دیوار را ببینیم، چون این منطقه زیاد جذاب نبود. محلی‌ها این بخش را وحشی و خشن قلمداد می‌کنند. به همین خاطر خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به سمت بخش‌های دیگری به نام‌های موتیانیو و بادالینگ بروند.

ما به هردوی این نقاط سر زدیم. هردوی آنها را اتومبیل‌ها و مغازه‌ها تا حدودی مدرن کرده‌اند. به هر حال، بازدید از این مناطق هم فال است و هم تماشا و واقعا به تجربه‌اش می ارزد! در روز دوم هم به سمت بخش جینشان لینگ دیوار رفتیم. این منطقه به خاطر معماری و سازه‌هایش شهرت دارد که در بقیه مناطق دیوار چنین مناظری یافت نمی‌شوند.

وسایل مورد نیاز برای گردش روی دیوار بزرگ چین

سفر به چین

تور مدنظر شما تمام موارد موردنیازتان را از قبیل چادرها، کیسه‌های خواب، غذا، نوشیدنی و خوراکی برایتان فراهم می‌کند؛ پس نیازی نیست که غذاهای زیادی را همراه خودتان ببرید. مهم‌ترین مسئله که باید به آن فکر کنید این است که چه چیزی بپوشید؛ چون آب و هوا در پکن به شدت وابسته به فصلی است که آنجا هستید. ما در تابستان به این سفر رفتیم که از قضا هوا حسابی گرم بود! بگذارید بگوییم که دقیقا چه وسایلی با خودمان برده بودیم:

• یک کوله‌پشتی متوسط برای حمل آب، خوراکی و دیگر وسایل کوچک
  • کفش‌های پیاده‌روی مناسب. البته ما خودم کفش‌های ورزشی عالی نداشتیم و همان کفش‌های برند نایک را پوشیده بودیم؛ ولی در برخی ناهمواری‌های مسیر گاهی می‌لغزیدیم! برای همین، به شما پیشنهاد می‌کنم که در صورت امکان از کفش‌های استوک‌دار استفاده کنید.
  • کلاه، عینک آفتابی و ضد آفتاب تا از پوستتان در برابر اشعه‌های خورشید محافظت کنید.
  • لباس گرمی مثل پلیور برای شب هنگام
  • کلاه دارای لامپ برای رفتن به دستشویی در شب
  • لوازم مخصوص دستشویی و توالت مثل مسواک، خمیر دندان و دستمال
  • برای مواقعی هم که دوست دارید در شب خود را سرگرم کنید، بهتر است بازی‌ها و برنامه‌های جذابی را روی گوشی‌تان دانلود و نصب کنید.
  • غذا، آب و وسایل مخصوص چادر زنی و همچنین کیسه‌های خواب را هم فراموش نکنید.

آب و غذا

غذای چین

تور لیدری که ما با آن همراه بودیم تمام وسایل موردنیاز را از شنبه عصر تا یکشنبه صبح در اختیار ما قرار داده بود. فقط به ما گفتند که اندکی خوراکی با خود ببریم. در طول مسیر که با اتوبوس می‌رفتیم، با ساندویچ پذیرایی شدیم. ممکن است از شما بخواهند که لیست غذاهای موردنظرتان را از قبل برایشان ایمیل کنید.

قبل از شروع، ۳ ، ۴ تا بطری آب به ما دادند تا در طول مسیر آنها را همراه خودمان ببریم. پس یادتان باشد کوله‌ای مناسب و جادار را با خود داشته باشید. باید اعتراف کنم که هوا در شهریور بسیار گرم بود، طوری که تمام آن چهار بطری آب را تمام کردم!

شنبه شب راهنماها شامی را برای ما مهیا کردند که عبارت بود از ساندویچ، هات داگ، سوپ و سبزیجات. البته نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای هم در اختیارمان گذاشتند. صبح یکشنبه صبحانه‌ای متشکل از قهوه و ساندویچ‌های کوچک برایمان درست کردند. در صورت نیاز، بطری آب‌های بیشتری هم به ما می‌دادند.

به محض اتمام مسیر و پایان پیاده‌روی روی دیوار بزرگ چین ما را به یک رستوران چینی بردند تا غذایی دلچسبی نوش جان کنیم! غذاها واقعا عالی و متفاوت بود. بعد از آن با اتوبوس به هتل رفتیم تا چرت شیرینی بزنیم!

با مشکل توالت چه کنیم؟

دیوار چین

وقتی با کسی درباره گردش و پیاده‌روی بر دیوار چین حرف می‌زنیم، خیلی از آنها به عنوان اولین سوال از ما می‌پرسند: «خوب پس کجا و چگونه به توالت می‌رفتید؟» خوب، البته آنها حق دارند، چون واقعا مسئله مهمی است. اگر راستش را بخواهید، هیچ توالتی در طول مسیر روی دیوار بزرگ چین وجود ندارد! اگر می خواهید این کار را انجام دهید، باید اتوبوس را انتخاب کنید. توالت‌هایی در ابتدا و انتهای مسیر وجود دارند که به جز اتوبوس ها به شما در این زمینه سرویس می‌دهند؛ البته کمی کوچکتر ولی بسیار طبیعی هستند!

تجربیات جذاب ما در این سفر

سفر به چین

ما سفرمان را این گونه شروع کردیم که صبح شنبه ساعت ۸:۴۵ از خواب بیدار شدیم تا وسایل مورد نظرمان را با دقت آماده کنیم. تور لیدرها در اتوبوس منتظر ما بودند. ساعت ۹:۳۰ به سمت هتل «استارباکز» در «لیدو متروپارک» حرکت کردیم تا گردشگران دیگری را هم سوار کنیم. از آنجا حدود ۳ ساعت در راه بودیم تا بالاخره به دیوار بزرگ چین رسیدیم. در طول مسیر با افرادی مثل تور لیدرها و همسفرهایمان هم آشنا شدیم و نهارمان را در کنار هم خوردیم.

پیاده‌روی را از گوبی کوژن شروع کردیم که شهری کوچک با حدود ۱۳۰۰ سکنه است. از آنجا به سمت کوه بزرگی که دیوار روی آن قرار دارد، رفتیم و چشم‌اندازی عالی و بی‌نظیر را از کل شهر و کوه‌های دور و بر داشتیم. گوبی کو مرزی کوهستانی بین چین و مغولستان است. پس طبیعی است که در مسیر آثار زیادی از قسمت‌هایی ببینیم که تخریب شده یا مورد حمله قرار گرفته است. این اتفاق مخصوصا در فصول سرما که غذا رو به کاهش می‌گذارد، بیشتر انجام می‌گرفته است. این قسمت‌های دیوار دیگر هرگز مورد بازسازی قرار نگرفتند و به همان حال باقی مانده‌اند. البته پیاده‌روی با وجود ناهمواری‌های موجود سخت‌تر و آهسته‌تر هم میشد.

بعد از این که شام را صرف کردیم، شاهد منظره زیبای غروب از بالای برج مراقبت بودیم؛ چیزی که دیوار چین بیشتر شهرت خود را مرهون آن است! بعد از غروب هم دیگر نمی‌توانستیم به پیاده‌روی ادامه دهیم، پس صلاح دانستیم که به درون چادرهایمان بخزیم و بخوابیم.

صبح زود شروع سریعی داشتیم. بدین صورت که ساعت ۷ صبح، صبحانه‌مان را خوردیم و از مقابل برج ۲۴ چشم گذشتیم. این اسم برایتان عجیب بود، نه؟ این نام را به خاطر این انتخاب کرده‌اند که ۲۴ پنجره در آنجا وجود دارد! این جالب‌ترین و جذاب‌ترین قسمت از قسمت گوبی کو بود، چون در گذشته به وسیله یک ژنرال چینی به عنوان مقر اصلی اداره می‌شده است.

بخش بعدی گردش‌مان از دل جنگل و مزارع می‌گذشت که واقعا تماشایی بود. درختان مانند سایبان عمل می‌کردند و کمی خنک می‌شدیم! روز دوم مستلزم آن بود که قدرت و چابکی بیشتری را در حرکت از خودمان نشان دهیم. البته به نظر من راحت‌تر بود، چون سریع‌تر حرکت می‌کردیم و سایبانی هم بالای سرمان بود.

پس از کمی گشت و گذار در جنگل، دوباره به بالا برگشتیم و روی دیوار قرار گرفتیم. سپس از قسمت جینشان لیمگ گذشتیم. در مقایسه با روز قبل که از قسمت گوبی کو گذشتیم باید بگویم که این بخش نمای فوق‌الاده بهتری داشت. مثلا دارای برج‌های مراقبت فراوانی بود که در گذشته از آن برای کنترل حرکات دشمن استفاده می‌کردند.

در نهایت ..

به هنگام ظهر پیاده‌روی‌مان به اتمام رسید و به سمت اتوبوس‌هایمان حرکت کردیم. بدین ترتیب ماجراجویی و گشت و گذارمان به خوبی و خوشی تمام شد. اگر شما هم عاشق یک چالش درست و حسابی با چاشنی ماجراجویی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که گردش و پیاده‌روی بر روی دیوار بزرگ چین را از دست ندهید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.