قطارهای بن‌ریل

سفر به سبک بن‌ریل
شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد در سال 1371 بر اساس توافق‌نامه‌ای بین بنیاد و وزارت راه و ترابری با نام «شرکت قطار سریع‌السیر تهران - مشهد» با هدف ساخت و بهره‌برداری از محور تهران - مشهد تشکیل شد. در سال 73 این شرکت با خرید دو رام قطار مسافری سفیر در مسیر تهران - مشهد فعالیت خود را در بخش قطارهای مسافربری آغاز کرد و نام آن از شرکت « قطار سریع‌السیر تهران - مشهد» به شرکت «راه‌آهن شرقی بنیاد» تغییر پیدا کرد. راه‌آهن بنیاد شرقی اولین شرکت خصوصی است که در بخش باری و مسافری صنعت ریلی کشور فعالیت می‌کند.
شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد را امروزه با نام تجاری بن‌ریل می‌شناسیم. واژه «بن» در در زبان فارسی به معنای ریشه و اصالت، در زبان انگلیسی خاص و متمایز و در زبان فرانسه به معنای خوب و مناسب است. استفاده از این واژه در نام برند شرکت اشاره به خدمات متمایز و مناسب آن دارد.

ناوگان مسافربری و باری بن‌ریل

بن‌ریل فعالیت خود را با خرید 10 دستگاه واگن مسافری و 100 دستگاه واگن باری حمل محموله‌های شیمیایی شروع کرد و در طول سال‌های فعالیت توانست تعداد واگن‌های مسافری خود را از 10 به 131 برساند. این شرکت در حال حاضر 131 دستگاه واگن مسافری ملکی و 24 دستگاه واگن استیجاری در اختیار دارد و سالانه بیش از 9 درصد از مسافران ریلی را در سطح کشور جابه‌جا می‌کند و ظرفیت حمل 2 میلیون مسافر را دارد. پیش‌بینی می‌شود این میزان در سه سال آینده، به دو برابر افزایش پیدا کند.
اکنون که نزدیک به دو دهه از فعالیت‌های این شرکت ریلی می‌گذرد، دست‌آوردهای چشم‌گیر آن در ايجاد توان فني (تعمير و نگهداري ناوگان مسافري)، توسعه توان عملياتي (مديريت راهبري قطارها و ارائه خدمات مسافري مورد انتظار مشتريان) و ارتقای توان بازرگاني در بخش مسافری، بن‌ریل را به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های ریلی کشور تبدیل کرده است.
قطارهای غزال (کوپه‌ای و VIP)، سروش و پلور ناوگان جوان این شرکت ریلی هستند و قطارهای پارسی و سفیر از ناوگان قدیمی آن که مسافران را در خطوط ریلی کشور جا به جا می‌کنند.

بن‌ریل در یک نگاه

سال 1371
نام شرکت: شرکت قطار سریع السیر تهران - مشهد
احداث راه‌آهن محور تهران - مشهد.
سال 1373
نام شرکت: شرکت راه آهن بنیاد شرقی
خرید 10 دستگاه واگن مسافری و 100 دستگاه واگن باری
آغاز فعالیت در بخش باری و مسافری صنعت ریلی
سال 1397
نام برند: بن‌ریل
جا به جایی 7.5 درصد از کل مسافران ریلی کشور
افزایش تعداد واگن‌ها از 10 به 131

بن ریل در یک نگاه

چشم‌انداز بن‌ریل

شرکت راه آهن بنیاد شرقی امیدوار است بتواند در آینده‌ای نزدیک خدمات ریلی را مطابق با استانداردهای جهانی ارائه دهد و بالاترین سطح از رضایت‌مندی مسافران را در صنعت ریلی جلب کند. دستیابی به این هدف با بهبود مستمر کیفیت خدمات تا پایان سال 1400 محقق می‌شود. افزایش تعداد مسافران سالیانه از 2 میلیون نفر در سال به 5 میلیون نفر از اهداف مهم این شرکت است.

ماموریت بن‌ریل

این شرکت در نظر دارد با به‌کارگیری ناوگان مناسب، استاندارد سازی خدمات، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و نیروی انسانی کارآمد با کمترین نرخ و بالاترین سطح از ارائه خدمات و سیر ایمن و سریع در راستای رعایت حقوق همه ذی‌نفعان گام بردارد.

معرفی واگن‌های بن‌ریل

قطار سروش

قطارهای چهار تخته سروش در مسیر تهران – مشهد - تهران و قم – مشهد - قم مسافران را جابه‌جا می‌کنند. واگن‌های سروش که در دو نوع سروش پلور و سروش پارسی هستند، کوپه‌های چهار نفره دارند که فضای آن‌ها برای سفرهای خانوادگی و دوستانه مناسب‌تر است. اگر تعداد شما کمتر از چهار نفر باشد، امکان دربست کردن کوپه وجود دارد. داخل هر کوپه دو مانیتور تعبیه شده است که می‌توانید از آرشیو موجود، موسیقی و فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کنید. پذیرایی رایگان قطار سروش شامل چای، دمنوش و آب معدنی می‌شود و امکان انتخاب غذا از منو هنگام خرید بلیط با پرداخت هزینه اضافه برای قطار سروش پارسی وجود دارد. این امکان در سفر با سروش پلور مهیا نیست. کتابخانه، پکیج خواب یکبار مصرف، اینترنت و ارائه روزنامه از دیگر امکانات قطار سروش هستند.

قطار غزال بنیاد VIP

کوپه‌های چهار نفره‌ غزال با صندلی‌های راحت و امکانات مطلوب گزینه مناسبی برای سفری راحت در مسیرهای طولانی هستند. داخل هر کوپه نمایشگرهایی وجود دارد که آرشیو متنوعی از موسیقی و فیلم پخش را در دل خود جای داده است. در سفر با قطار غزال می‌توانید از مهمان‌دار هدفون، روزنامه یا کتاب بخواهید. پذیرایی رایگان از مهمانان شامل چای، آب معدنی و بسته‌ پذیرایی است. در صورت تمایل می‌توانید هنگام خرید بلیط غذا هم سفارش بدهید.
هر واگن قطار غزال ۱۰ کوپه‌ چهار نفره دارد که هر کدام از واگن‌ها کوپه‌ اختصاصی مهمان‌دار دارند و در آن‌ها امکاناتی مثل مایکروویو، آب‌سردکن، یخچال و ارتباط تلفنی با مسافر وجود دارد. هر یک از صندلی‌ها میز جداگانه‌ای برای سرو غذا دارند و کنار هر کدام از آن‌ها پریز جداگانه‌ای برای شارژ لپ‌تاپ و تلفن همراه تعبیه شده است. همچنین در صورت نیاز می‌توانید ویلچیر درخواست کنید.

قطار پرستو

کوپه‌های چهار نفره واگن پرستو مجهز به دو مانیتور هستند و مسافران می‌توانند از Wi-Fi آفلاین استفاده کنند.صبحانه، سرویس خواب، روزنامه و آب معدنی به صورت رایگان در اختیار مهمانان قرار می‌گیرند. همچنین هدفون و کتاب در صورت درخواست در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. غذا را یا می‌توانید موقع خرید بلیط رزرو کنید یا از طریق پرداخت در محل، در رستوران قطار میل کنید.

قطار سفیر

قطار سفیر در دو نوع کوپه‌ای و سالنی آماده جابه‌جایی مسافران است. در سفر با سفیر کوپه‌ای چهار تخته، پذیرایی شامل چای و آب معدنی می‌شود. کوپه دو مانیتور برای تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی دارد و سرویس خواب و روزنامه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
سفیر سالنی مانند سفیر چهار تخته مجهز به مانیتور است و پذیرایی رایگان آن شامل چای و آب معدنی می‌شود. هنگام خرید بلیط می‌توانید با پرداخت بهای اضافه غذا رزرو کنید.

قطار پارسی

واگن پارسی دو نوع چهار تخته و شش تخته دارد که امکانات متفاوتی در اختیار مهمان قرار می‌دهند. در سفر با واگن پارسی کوپه‌ای چهار تخته صبحانه سرو می شود و امکان رزرو غذا هنگام خرید بلیط وجود دارد. چای، آب معدنی، روزنامه و سرویس خواب به صورت رایگان در اختیار مهمان قرار می‌گیرند. کوپه چهار تخته مجهز به وای فای و مانیتور است.
امکانات واگن پارسی شش تخته محدود به صبحانه، آب معدنی و روزنامه می‌شود.

خدمات بن‌ریل برای مشتریان

  • باشگاه مشتریان و سامانه ارتباط با مشتری (CRM)
  • ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده به مسافرین از طریق سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات
  • استقرار سیستم WiFi در واگن‌ها
  • مانیتور با قابلیت انتخاب و نمایش انواع فیلم‌های ایرانی، خارجی و موسیقی
  • سرو وعدههای غذایی گرم و سرد در داخل کوپه و رستوران مجلل قطار با منوی انتخابی
  • پذیرایی از مسافران با انواع نوشیدنیهای گرم و سرد و آبمیوه
  • میزبانی از مسافران در ایستگاههای اصلی و ارائه خدمات ویژه مانند حمل بار و پذیرش اختصاصی
  • کادر حرفه‌ای و متخصص
  • کارگاه و خط اختصاصی تعمیرات واگن
  • کتابخانه در داخل قطار
  • صندلی کودک در قطار
  • پیجر بیدار باش نماز ویژه نمازگزاران
  • توزیع روزنامه و مجله در حین سفر
  • بسته یکبار مصرف ویژه خواب

مسیرهای تحت پوشش بن‌ریل

  • محور خراسان: مسیرهای تهران - مشهد، مشهد - طبس
  • محور جنوب - خراسان: مسیرهای ملایر - مشهد، اراک - مشهد، قم - مشهد
  • محور جنوب شرق - خراسان: مسیر کرمان - مشهد
  • محور شمال غرب - خراسان: مسیر زنجان – مشهد
  • محور جنوب شرق: مسیرهای تهران - کرمان، تهران - بندرعباس

افتخارات بن‌ریل

گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف کنندگان
بن‌ریل در سال 91 ،94 و 96 گواهینامه ملی رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را دریافت کرد. داشتن گستره فعالیت در بیش از 10 استان، کسب امتیاز مربوط به رعایت قیمت‌ها و رضایت‌مندی مشتریان از جمله شرایط دریافت این گواهینامه بوده است.
دریافت تندیس اجلاس سراسری و ملی یکصد برند برتر و ارزش‌آفرین
23 سوم اسفندماه سال 96، شرکت ریلی بن‌ریل موفق به دریافت تندیس اجلاس سراسری و ملی یکصد برند برتر و ارزش آفرین شد. این اجلاس که بزرگترین گردهمایی مدیران صنعت و تجارت ایران است، هر سال با هدف معرفی و قدردانی از برندهای برتر و با حضور وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها ونهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.
دریافت تقدیرنامه در نخستین گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری
در مهرماه سال 96، انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ و نقل ریلی با هدف جذب ایده‌های جدید برای ارتقا خدمات مسافری، خلاقیت و نوآوری در بخش مسافری و همچنین تجاری‌‌سازی صنعت ریلی، گردهمایی ایده‌های نوین در بخش ریلی مسافری را برگزار کرد. بن‌ریل در این گردهمایی برای عملکرد موثر در صنعت ریلی موفق به دریافت گواهینامه شد.
انتخاب بن‌ریل در همایش دومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی
همایش مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی با هدف معرفی مسئولیت اجتماعی شرکتی، بهبود فضای کسب‌و‌کار کشور از دید سرمایه‌‌گذاران خارجی و نهادهای بین‌المللی، ارائه تجارب بنگاه‌های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی و تقویت همکاری میان بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌های مردم نهاد با هدف کاهش چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی برگزار می‌شود. در همایش دومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی در مرداد ماه سال 97، تندیس جایزه مسئولیت اجتماعی به بن‌ریل تعلق گرفت.
راه‌اندازی واگن ویژه توان‌یاب‌ها
بن‌ریل در بهسازی واگن برای جانبازان و افراد توان‌یاب همواره پیشگام بوده و در شهریور سال 97 برای اولین بار این واگن‌ اختصاصی در مسیر تهران – مشهد - تهران بهره‌برداری شد. ورودی این واگن‌ و همچنین راهروی سالن مسافری برای تردد ویلچیر عریض‌تر شده‌ است.
در این واگن یک کوپه برای استقرار دو توان‌یاب و دو همراه در نظر گرفته شده. همچنین سرویس بهداشتی واگن بهسازی شده و امکان استقرار و مانور ویلچیر را به توان‌یاب‌ها می‌دهد. گفتنیست تعداد این کوپه‌ها در حال افزایش است.

سوالات متداول درباره قطارهای بن ریل

  • چگونه برای خرید بلیط قطار بن ریل اقدام کنم؟
    مطمئن‌ترین و سریع‌ترین روش برای خرید بلیط قطار بن ریل، خرید اینترنتی از علی بابا است. برای خرید بلیط قطار بن ریل ابتدا باید در علی بابا حساب کاربری ایجاد کنید و مشخصات فردی و اطلاعات تماس‌تان از قبیل شماره همراه و ایمیل را وارد کنید. بعد از اینکه در سایت علی بابا حساب کاربری ایجاد کردید، باید وارد صفحه رزرو آنلاین بلیط قطار بن ریل در سایت علی بابا شوید. در کادر اول از سمت راست شهر مبدا و مقصد، تاریخ رفت و برگشت و تعداد مسافر را وارد کنید. توجه داشته باشید که اگر کوپه دربست می‌خواهید، در سمت راست صفحه و زیر کادر «مبدا شهر»، گزینه «کوپه دربست» را انتخاب کنید. همچنین اگر بلیط قطار یک طرفه می‌خواهید یا رفت و برگشت، باید یکی از گزینه‌های «یک طرفه» یا «رفت و برگشت» را انتخاب کنید و گزینه جستجو را بزنید.
    پس از جستجو، علی بابا لیست قیمت تمام بلیط‌ها را با تمام جزئیات و اطلاعات مورد نیاز برایتان به نمایش می‌گذارد. می‌توانید از سمت راست صفحه و بخش شرکت‌های ریلی، بن ریل را انتخاب کنید تا فقط بلیط‌های قطار بن ریل به شما نمایش داده شود. در این مرحله باید از میان بلیط‌های قطار بن ریل، بلیط مناسب برای سفرتان را انتخاب کنید.
    هنگام خرید بلیط باید اطلاعات شناسنامه‌ای هر یک از مسافران را در دسترس داشته باشید. مشخصات مورد نیاز مسافران برای خرید اینترنتی بلیط قطار بن ریل شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد هستند. اگر می‌خواهید در قطار نهار یا شام صرف کنید باید وعده غذایی مورد نظرتان را هنگام خرید بلیط قطار بن ریل از منو انتخاب کنید و هزینه غذا را به همراه بلیط قطار به صورت آنلاین بپردازید.
    در مرحله آخر خرید آنلاین به درگاه بانک وصل می‌شوید و پرداخت را انجام می‌دهید. بعد از اینکه پرداخت انجام شد بلیط قطار بن ریل از طریق ایمیل و پیامک برایتان ارسال می‌شود؛ سپس می‌توانید فایل پی. دی. اف. بلیط قطار را از ایمیل‌تان دانلود کرده و پرینت بگیرید.
    از خوبی‌های دیگر خرید بلیط قطار از علی بابا این است که می‌توانید برای شخص دیگری هم خرید انجام دهید؛ با وارد کردن مشخصات، ایمیل و شماره همراه شخصی که می‌خواهید بلیط قطار بن ریل را برای او بخرید و تنها با انتخاب گزینه «می‌خواهم بلیط به شماره یا ایمیل شخص دیگری ارسال شود.»، در پایین صفحه‌ای که مشخصات مسافر را وارد کرده‌اید، بلیط قطار از طریق ایمیل یا پیامک برای او ارسال می‌شود.
    برای گرفتن راهنمایی از تیم حرفه‌ای علی بابا یا در صورت مواجهه با هر گونه مشکلی حین خرید آنلاین می‌توانید با شماره‌های 02143900000 و 02149275000 تماس بگیرید.
  • قطارهای بن ریل چه خدماتی به مسافران ارائه می دهند؟
    شرکت بن ریل به منظور فراهم ساختن هر چه بیشتر رفاه مسافران در طول سفر، خدمات و امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد. خدمات و امکانات قطارهای بن ریل شامل اینترنت وای‌فای، سیستم صوتی و تصویری و مانیتور با قابلیت پخش فیلم‌های داخلی و خارجی، کتابخانه، سرو نوشیدنی‌های سرد و گرم، سرو وعده‌های غذایی سرد و گرم در کوپه، صبحانه و عصرانه، رستوران شیک با منوی انتخابی، صندلی کودک در قطار، بسته یک بار مصرف ویژه خواب، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی، ارائه روزنامه و مجله به مسافران، هدفون در صورت تقاضا، مهمانداران حرفه‌ای و متخصص می‌باشند.
  • شرکت بن ریل چه قطارهایی دارد؟
    قطارهای شرکت بن ریل از قبیل قطار غزال بنیاد وی. آی. پی. بن ریل، قطار سروش بن ریل، قطار پرستو بن ریل، قطار سفیر بن ریل، و قطار پارسی بن ریل هستند. هر یک از قطارهای شرکت بن ریل خدمات و امکانات مختلفی را به مسافران ارائه می‌دهند و قیمت بلیط قطار بن ریل هم با توجه به درجه قطار و خدمات آن تعیین می‌گردد.
    هر یک از واگن های قطار غزال بنیاد وی. آی. پی. بن ریل از 10 کوپه 4 نفره تشکیل شده و هر یک از واگن ها دارای یک کوپه اختصاصی مهماندار با امکاناتی مثل آب سرد کن، یخچال و مایکرو وِیو هستند.
    قطار سروش بن ریل دارای کوپه های 4 تخته است که در هر کوپه امکاناتی از قبیل دو مانیتور، آرشیو موسیقی و فیلم، پذیرایی رایگان با انواع نوشیدنی سرد و گرم، امکان انتخاب غذا از روی منو با پرداخت هزینه، اینترنت وای فای، کتابخانه، بسته خواب با ملحفه‌های یک بار مصرف، روزنامه و مجله و پریز برق 220 ولت در کوپه های قطار سروش بن ریل است. واگن های قطار سروش بن ریل در دو نوع با نام‌های «سروش پلور» و «سروش پارسی» هستند.
    کوپه‌ های قطار پرستو بن ریل چهار نفره هستند و هر یک از واگن های بن ریل مجهز به 2 مانیتور هستند. از امکانات رایگان قطار پرستو بن ریل صبحانه، بسته خواب، روزنامه و آب معدنی است. علاوه براینها، در صورت درخواست مسافران هدفون برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم بدون ایجاد مزاحمت برای همراهان در کوپه و کتاب برای مطالعه در طول سفر به آن‌ها داده می‌شود. همچنین برای اتصال به اینترنت مسافران می‌توانند از وای‌فای آفلاین قطار استفاده کنند.
    قطار پرستو بن ریل دارای رستوران هم هست که مسافران می‌توانند غذا را در آنجا صرف کنند یا اینکه حین خرید بلیط آنلاین قطار بن ریل غذای خود را از منو خریداری کنند و هزینه آن را به طور جداگانه پرداخت کنند.
    قطارهای سفیر بن ریل به دو دسته سالنی و کوپه ای 4 نفره تقسیم می‌شوند و خدمات آن همانند قطار پرستو بن ریل است. توجه داشته باشید که هنگام خرید اینترنتی بلیط قطار بن ریل می‌توانید وعده غذایی خود را از منو انتخاب کنید و هزینه آن را به همراه بلیط قطار پرداخت کنید.
    قطار پارسی بن ریل دارای کوپه های 4 نفره و کوپه های 6 نفره است. امکانات کوپه های 4 نفره قطار پارسی بن ریل همانند قطارهای سفیر بن ریل و قطارهای پرستو بن ریل است؛ اما امکانات کوپه های 6 نفره به آب معدنی، روزنامه و صبحانه محدود می‌شوند.
  • چگونه می توانم برای استرداد بلیط قطار بن ریل اقدام کنم؟
    برای استرداد بلیط قطار بن ریل تمام مراحل از طریق سایت یا اپلیکیشن علی بابا به صورت آنلاین، راحت و سریع انجام می‌شود. برای استرداد بلیط قطار بن ریل ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید. سپس روی گزینه «سفارشات و استردادها» کلیک کرده تا وارد صفحه سفارشات قبلی خود شوید. در مرحله بعد، باید یکی از فیلدهای شماره سفارش، نام مسافر و تاریخ را پر کنید تا بتوانید سفارش‌ها یا بلیط های قطار خریداری شده را مشاهده کنید.
    سپس سفارشی که می‌خواهید کنسل یا استرداد کنید را انتخاب و در ادامه روی گزینه «استرداد» کلیک نمایید؛ در این مرحله درخواست استرداد آنلاین بلیط شما برای علی بابا ارسال می‌شود.
    در آخر هم باید روش استرداد مبلغ بلیط توسط علی بابا را انتخاب کنید. استرداد مبلغ بلیط قطار به دو صورت امکان‌پذیر است. اگر قصد دارید دوباره خرید آنلاین بلیط را در تاریخ دیگری انجام دهید می‌توانید گزینه‌ «شارژ اعتبار علی ‌بابا» را انتخاب کنید، یا اگر می‌خواهید مبلغ‌ دوباره به حساب خودتان واریز شود باید «واریز به حساب بانکی» را انتخاب و سپس بر روی گزینه «استرداد آنلاین» کلیک کنید. با انتخاب گزینه «واریز به حساب بانکی»، مبلغ به همان شماره کارتی که با آن خرید اینترنتی بلیط را انجام داده بودید برمی‌گردد. توجه فرمایید که حداکثر تا 72 ساعت باید مبلغ به حساب یا اعتبار شما واریز شود؛ در غیر این‌ صورت، برای پیگیری استرداد وجه می‌توانید با شماره‌های 02143900000 و 02149275000 تیم پشتیبانی علی بابا تماس بگیرید.
    توجه داشته باشید که امکانات و خدمات اولیه مورد نیاز حین سفر برای تمام قطارهای بن ریل یکسان هستند؛ اما در برخی از قطارهای لوکس و درجه بالای بن ریل خدمات اضافی دیگری برای فراهم ساختن هرچه بیشتر راحتی و رفاه مسافران ارائه می‌شوند. قیمت بلیط قطار بن ریل با توجه به درجه و کلاس قطار و امکانات و خدماتی که ارائه می‌دهد، افزایش یا کاهش می‌یابد.
  • قطارهای بن ریل در چه مسیرهایی تردد دارند؟
    قطارهای بن ریل مسیرهای متعددی را تحت پوشش دارند. برخی از مسیرهای تردد قطارهای بن ریل از قبیل تهران-مشهد، مشهد-تهران، مشهد -طبس، طبس-مشهد، ملایر-مشهد، مشهد-ملایر، اراک-مشهد، مشهد-اراک، قم-مشهد، مشهد-قم، کرمان-مشهد، مشهد-کرمان، زنجان-مشهد، مشهد-زنجان، تهران-کرمان، کرمان-تهران، تهران-بندرعباس، و بندرعباس-تهران هستند.