پرسش‌های متداول

بخش پرسش‌های متداول به پرسش‌های اساسی درباره علی‌بابا پاسخ می‌دهد.

  • از چه روش‌هایی می‌توانم بلیط سفر خود را تهیه کنم؟

    شما می‌توانید از سایت alibaba.ir و یا اپلیکیشن علی‌بابا تهیه کنید:

  • آیا عضویت در وب‌سایت علی‌بابا برای خرید بلیط الزامی است؟

    بله. با هدف امکان‌پذیری پیگیری‌های بعدی و ارائه پشتیبانی شایسته، عضویت در وب‌سایت الزامی است.

  • چگونه می‌توانم در وب‌سایت علی‌بابا ثبت‌نام کنم؟

    از منوی بالای سایت روی گزینه «ورود-ثبت‌نام» کلیک کنید. در نوار کشویی روی گزینه‌ی «ثبت‌نام کنید» کلیک کرده و وارد صفحه ثبت‌نام شوید. آدرس ایمیل، شماره تلفن همراه و رمز عبور را وارد کنید و پس از اعلام موافقت خود با قوانین و مقررات علی‌بابا، بر روی دکمه «ثبت‌نام» کلیک کنید تا ثبت‌نام شما انجام شود.

  • من قبلا در سایت علی‌بابا ثبت‌نام کرده‌ام. چگونه می‌توانم ارد حساب کاربری‌ام بشوم؟

    از منوی بالای سایت روی گزینه «ورود-ثبت‌نام» کلیک کنید. در نوار کشویی باز شده آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید و بر روی دکمه «وارد شوید» کلیک کنید.

  • چگونه می‌توانم اطلاعات پروفایل کاربری خود را تکمیل کنم؟

    ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید. برای این کار از منوی بالای سایت روی گزینه «ورود-ثبت‌نام» کلیک کنید. در نوار کشویی آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید و بر روی دکمه «وارد شوید» کلیک کنید. مجدداً از منوی بالای سایت بر روی آدرس ایمیل خود کلیک کنید و از نوار کشویی، روی دکمه «اطلاعات حساب کاربری» کلیک کنید تا اطلاعات کاربری برای شما نمایش داده شود. اطلاعات حساب کاربری خود را تکمیل کنید و در مرحله آخر مطمئن شوید که تغییرات را ذخیره کرده‌اید.

  • چگونه می‌توانم اعتبار حساب خود را شارژ کنم؟

    ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید. برای این کار از منوی بالای سایت روی گزینه «ورود-ثبت‌نام» کلیک کنید. در نوار کشویی آدرس ایمیل و رمز عبور خود را وارد کنید و بر روی دکمه «وارد شوید» کلیک کنید. مجدداً از منوی بالای سایت بر روی آدرس ایمیل خود کلیک کنید و از نوار کشویی، روی دکمه «افزایش اعتبار» کلیک کنید. سپس مبلغ موردنظر خود را وارد کرده و با کلیک بر روی دکمه «پرداخت» وارد صفحه پرداخت بانکی شوید. توجه داشته باشید که برای پرداخت اینترنتی به کارت شتابی و رمز دوم نیاز دارید.

  • چگونه می‌توانم قبل از خرید بلیط، برای مشورت با علی‌بابا تماس بگیرم و یا سوالات و مشکلات مربوط به خرید خود را مطرح کنم؟

    در مرکز تماس علی‌بابا یک تیم ۱۵۰ نفره به صورت شبانه‌روزی و در تمام مراحل سفر پشتیبان شما هستند. شما می‌توانید برای طرح سوال یا انجام هرگونه تغییر در برنامه سفر خود با شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید از طریق تلگرام به آدرس @alibabatravels و اینستاگرام به آدرس @alibabaticket با ما در تماس باشید.

  • چگونه می‌توانم کد تخفیف علی‌بابا دریافت کنم؟

    برای این کار ابتدا وارد حساب کاربری خود در علی‌بابا شوید. در صورتی که به حد نصاب ۴۰ امتیاز رسیده‌‌اید، یک ایمیل «درخواست کد تخفیف» به آدرس Support@aliababa.ir ارسال کرده و کد تخفیف خود را دریافت کنید.

  • چگونه می‌توانم از کد تخفیف استفاده کنم؟

    اگر به دلایلی مثل امتیاز خرید، جشنواره‌های علی‌بابا و... کد تخفیف دریافت کرده‌اید و قصد دارید از آن استفاده کنید، در صفحه فاکتور (قبل از صفحه پرداخت بانک) گزینه «استفاده از کد تخفیف» را علامت بزنید؛ سپس در کادر مربوطه کد تخفیف خود را وارد کرده و دکمه «بررسی و اعمال» را بزنید تا مبلغ جدید پس از کسر تخفیف محاسبه و آماده پرداخت شود.

  • چگونه میتوانم از علی بابا بلیط بخرم؟

  • چگونه میتوانم بلیط خود را استرداد کنم؟

  • در صورتیکه بخواهم بلیطم را استرداد نمایم میزان جریمه چقدر است؟

    درصد جریمه بلیط ها بر اساس قوانین ایرلاین و مدت زمان باقیمانده تا تاریخ و زمان پرواز متفاوت است. جدول مربوط به قوانین و درصد جریمه های بلیط پرواز داخلی را میتوانید از بخش قوانین و مقررات سایت ملاحظه نمایید.

  • چگونه مطمئن شوم بلیط من صادر شده است؟

    در صورتیکه یکی از موارد زیر را مشاهده کرده باشید، بلیط شما صادر شده است:

    • مشاهده بلیط بعد از پرداخت بانکی
    • دریافت پیامک صدور بلیط
    • دریافت ایمیل صدور بلیط

    اگر سه مورد بالا را مشاهده نکرده اید لطفا به بخش منو سایت قسمت سفارشات و استردادها مراجعه نمایید در صورتیکه بلیط خود را در این بخش مشاهده میکنید بلیط صادر شده است.
    اگر در حین خرید با خطا مواجه نشده اید و بلیط خود را در هیچیک از موارد بالا ملاحظه نکردید با پشتیبانی تماس بگیرید.

  • چطور برای کودک یا نوزادم بلیط تهیه کنم؟

    سن نوزاد در زمان پرواز باید بین ۱۰ روز تا دو سال باشد. امکان صدور بلیط نوزاد به تنهایی طبق قوانین هواپیمایی کشوری وجود ندارد و نوزاد تنها با یک بزرگسال قابل صدور است.
    اگر میخواهید برای بلیط بزرگسالی که قبل تر تهیه کرده اید بلیط نوزاد اضافه نمایید با پشتیبانی تماس بگیرید.

  • برای خرید بلیط لازم است عضو علی بابا شوم؟

    به دلیل امکان پیگیری های بعدی بلیط و اراپه پشتیبانی با کیفیت ، عضویت در سایت برای خرید بلیط در علی بابا الزامی است.

  • شارژ اعتبار علی بابا چه کاربردی برای من دارد؟

    با شارژ اعتبار علی بابا میتوانید بدون نیار به پرداخت از درگاه بانک بلیط خود را تهیه نمایید. در روزهایی که درگاه بانک به دلیل مساءلی مثل پرداخت یارانه ها با مشکل مواجه میشود اعتبار علی بابا به شما کمک خواهد کرد تا بدون مشکل خرید نمایید.

  • آیا میتوانم همزمان از اعتبار و کارت بانکی خرید نمایم؟

    در حال حاضر امکان خرید از کارت و اعتبار به صورت همزمان وجود ندارد. میتوانید ما به التفاوت مبلغ بلیط خود را ابتدا شارژ نمایید و سپس از شارژ اعتبار خود خرید کنید.

  • تفاوت پرواز های چارتری و سیستمی در چیست؟

    پرواز های چارتری در اکثر مواقع غیر قابل استرداد هستند.
    قیمت بلیط کودک و بزرگسال در پرواز های چارتری برابر است

  • آیا میتوانم نام مسافرانم را که برای آنها بلیط خریده ام تغییر دهم؟

    در صورتیکه نام مسافر را اشتباه تایپ کرده باشید، با پشتیبانی تماس بگیرید بر اساس قوانین ایرلاین با پرداخت جریمه امکان اصلاح نام برای برخی ایرلاین ها وجود دارد.

  • پرواز من در فرودگاه لغو شده است چه کاری باید انجام دهم؟

    از قسمت سفارشات و استردادها درخواست استرداد خود را ثبت نمایید. در صورتیکه ایرلاین پرواز جایگزین به شما اراپه نکرده است مبلغ بلیط به شما استرداد خواهد شد. برای پرواز های چارتری ارایه بلیط مهر شده الزامی است.

  • مدل هواپیما را از کجا میتوانم متوجه شوم؟

    در صورتیکه ایرلاین مدل هواپیما را اعلام کرده باشد ما در صفحه جستجو پرواز ها آنرا نمایش میدهیم. در مورد پرواز هایی که مدل هواپیما در آن ذکر نشده است، ایرلاین مدل هواپیما را اعلام نکرده است

  • چگونه میتوانم با پشتیبانی علی بابا تماس بگیرم؟

    تیم حرفه ای ۱۵۰ نفره پشتیبانی علی بابا به صورت شبانه روزی و هفت روز هفته از طریق شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ آماده پاسخگویی به سوالات و رفع مساپل مشتریانش است. همچنین میتوانید با تلگرام علی بابا و صفحه اینستاگرام علی بابا در ارتباط باشید

  • چرا نمیتوانم بیشتر از ۹ نفر بلیط انتخاب کنم؟

    امکان خرید بیشتر از ۹ نفر و خرید های گروهی با ثبت درخواست شما از طریق پشتیبانی قابل انجام است. در صورتیکه تمایل دارید تعداد بیش از ۹ بلیط تهیه کنید با پشتیبانی علی بابا تماس بگیرید.

  • از چه روش هایی می توانم بلیط پرواز سفر خارجی ام را از علی بابا تهیه کنم؟

    برای تهیه بلیط پرواز خارج از کشور خود می توانید از سایت alibaba.ir و یا اپلیکیشن علی بابا نسبت به خرید اقدام نمایید. با کلیک بر روی این لینک به صفحه راهنمای خرید بلیط مراجعه کنید.
    برای نصب اپلیکیشن علی بابا از لینک زیر استفاده نمایید.

    از این لینک نیز می توانید راهنمای نصب اپلیکیشن علی بابا را دریافت نمایید

  • چگونه می توانم قبل از خرید برای مشورت با علی بابا تماس بگیرم و یا سوالات و مشکلات مربوط به خرید خود را مطرح کنم؟

    در مرکز تماس علی بابا یک تیم ۱۵۰ نفره، ۲۴ ساعته در کلیه مراحل سفرتان پشتیبان شما هستند. شما می توانید برای طرح سوالات خود یا انجام هرگونه تغییر در برنامه سفر با شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق تلگرام به آدرس alibabatravels@ و اینستاگرام به آدرس alibabaticket با ما در تماس باشید.

  • بلیط پرواز چه کشورها و ایرلاین‌هایی را می‌توانم‌ در سایت علی‌بابا جستجو و خریداری کنم؟

    بلیط تمام خطوط هوایی دنیا در سایت علی‌بابا موجود است، چه پروازهایی که مبدا یا مقصد آنها ایران است و چه پروازهای داخلی دورترین کشورهای دنیا. پروازهای ایرلاین‌هایی مثل لوفت‌هانزا، امارات، قطرایرویز، ترکیش‌ایر، ایرفرانس، کی‌ال‌ام، آئروفلوت، آلیتالیا، اوکراینی، ایرایژیا، پگاسوس و ده‌ها ایرلاین دیگر در علی بابا قابل تهیه هستند. همچنین بلیط پروازهای خارجیِ شرکت های هواپیمایی داخلی مانند ماهان، ایران‌ایر، قشم ایر، آتا و .. نیز روی سایت علی‌بابا به فروش می‌رسد.

  • چطور می توانم در مورد مقررات پرواز یا ویزا مربوط به سفرم اطمینان پیدا کنم؟

    حتما قبل از انتخاب پرواز خود در مورد مقررات پرواز و قوانین مربوط به ویزا تحقیق کنید (مثلا ممکن است مقصد سفر شما نیاز به ویزا نداشته باشد ولی برای توقفی که در مسیر دارد نیاز به ویزای ترانزیت داشته باشید). برای این کار به صفحه قوانین و مقررات پرواز خارجی مراجعه کنید و در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید با پشتیبانی علی بابا به شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید.

  • آیا برای خرید بلیط ایرلاین‌های خارجی، نیازی به کردیت‌کارت یا روش‌های پرداخت ارزی خواهم داشت؟

    به هیچ وجه. شما هزینه‌ بلیط را به صورت ریالی و با کارت‌های شتابی که در دست دارید، تنها با داشتن رمز دوم کارت پرداخت می کنید و بلیط شما بلافاصله صادر خواهد شد و قابل استفاده خواهد بود.

  • آیا خرید بلیط پروازهای خارجی از علی‌بابا واقعا آنلاین است؟

    تردید نکنید! کلیه‌ فرایندهای جستجو، مقایسه، خرید و صدور بلیط پروازهای خارجی در سایت علی‌بابا صددرصد آنلاین است و به محض پرداخت می توانید بلیط خود را مشاهده نمایید.

  • آیا ساعت، قیمت و دیگر مشخصات پروازها روی سایت علی‌بابا قطعی است؟

    بله، آنچه پس از جستجوی پرواز مورد نظر خود روی سایت علی‌بابا می‌بینید، برنامه قطعی پروازهای ایرلاین‌هاست که به ریال محاسبه شده است. اگر احیانا تغییری در ساعت یا برنامه‌ی پرواز به وجود بیاید، از طریق پشتیبانی سایت علی‌بابا به اطلاع شما خواهد رسید.

  • آیا پروازهای چارتر خارجی هم روی سایت علی‌بابا عرضه می‌شود؟

    بله. بلیط کلیه‌ی پروازهای چارتر خارجی که از سوی ایرلاین‌های داخلی یا خارجی برای فروش عرضه می‌شوند را می‌توانید روی سایت علی‌بابا ببینید.

  • چطور می توانم برای سفرم ارزان ترین بلیط ممکن را تهیه کنم؟

    ارزان بودن بلیط سفر به عوامل مختلفی مرتبط است که برخی از مهم ترین آنها این موارد هستند:
    در پروازهای سیستمی معمولا هرچه به زمان پرواز نزدیک تر می شویم به دلیل پر شدن کلاس نرخی های ارزان تر، قیمت آن افزایش پیدا می کند. معمولا هرچه زودتر پروازتان را بخرید ارزان تر است.
    بلیط ایرلاین های مختلف را چک کنید. برای اغلب مسیرها ایرلاین های کم هزینه (Low Cost Airline) وجود دارند که در ازای خدمات و امکانات کمتر، پروازهای ارزان تری به شما پیشنهاد می دهند.
    در روزهای مختلف سال، فصل و هفته و حتی ساعات متفاوت، قیمت یک پرواز ممکن است تغییرات زیادی داشته باشد. با استفاده از تقویم قیمتی و فیلترهای تعبیه شده جستجو می توانید با چند روز جابجایی پروازهای به مراتب ارزان تری پیدا کنید. علاوه بر این، پروازهای توقف دار و صبح زود هم معمولا پروازهای ارزان تری هستند.
    بلیط خود را از سایت های معتبر خریداری کنید و قیمت آنها را در ازای خدمتی که می دهند با هم مقایسه کنید.
    با در نظر گرفتن این موارد می توانید هوشمندانه، بهترین و ارزان ترین پرواز را برای سفر خود تهیه کنید.

  • تقویم قیمتی (Flexible Date) چیست و چه کمکی به من می‌کند؟

    تقویم قیمتی امکان مقایسه قیمت های روزهای نزدیک به جستجو را به شما می دهد. با کلیلک روی نوار سبز رنگ تقویم قیمتی، قیمت بلیط‌های ۳ روز قبل و ۳ روز بعد از تاریخ مورد نظر شما در جدولی نمایش داده می‌شود و به این ترتیب می‌توانید با تغییر کوچکی در برنامه‌ی سفر خود، هزینه‌ی بلیط را حتی تا نصف کاهش دهید!

  • بهترین پروازها (Best Flights) چه پروازهایی هستند؟

    در هر جستجویی که انجام می دهید، به صورت پیش فرض در ابتدای فهرست با پروازهایی روبرو می شوید که به عنوان بهترین پروازها به شما معرفی می شوند. در الگوریتم گزینش و نمایش این پروازها هر دو فاکتور قیمت و مدت زمان سفر در نظر گرفته شده است.

  • چگونه می توانم بلیط پروازم را کنسل کنم یا تغییر دهم و از شرایط و جریمه آن مطلع شوم؟

    برای اطلاع دقیق از شرایط و جریمه کنسلی یا تغییر بلیط پرواز مورد نظرتان در هر ساعتی از شبانه روز می توانید با شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید.

  • برای خرید مسافران به صورت گروهی چه شرایطی وجود دارد؟

    برای مسافران بیشتر از ۹ نفر بایستی درخواست گروهی ثبت نمایید. شما می توانید با شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید و اطلاعات پرواز و مسافران خود را اعلام نمایید تا درخواست گروهی شما بررسی و تهیه شود.

  • برای سوار شدن به هواپیما چه زمانی باید در فرودگاه باشم و چه مدارکی مورد نیاز است؟

    برای اینکه بدون دغدغه سفر خود را آغاز کنید باید حداقل دو ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشید. برای پرواز نیازی به داشتن پرینت بلیط ندارید و تصویر و شماره بلیط به همراه مدارک شناسایی کفایت می کند.

  • از چه راه هایی می توانم بلیط قطار خود را تهیه نمایم؟

    برای خرید بلیط قطار می توانید هم از سایت Alibaba.ir و هم از طریق اپلیکیشن اندرویید و iOS علی بابا نسبت به خرید اقدام نمایید. با کلیک بر روی این لینک به صفحه راهنمای خرید بلیط مراجعه کنید.
    برای نصب اپلیکیشن اندرویید و iOS از لینک زیر استفاده نمایید.

    از این لینک نیز می توانید راهنمای نصب اپلیکیشن علی بابا را دریافت نمایید

  • چگونه می توانم از سایت علی بابا استفاده نموده و بلیط قطار خرید یا استرداد نمایم؟

    از لینک زیر می توانید به راهنمای خرید و استرداد سایت مراجعه نمایید.

  • چگونه می توانم از شرایط و جریمه کنسلی بلیط قطار و حمل خودرو مطلع شوم؟

    شما می توانید تمامی شرایط و جریمه کنسلی را از لینک قوانین و مقررات مطالعه نمایید.

  • چگونه می توانم با علی بابا تماس بگیرم و سوالات و مشکلات خود را مطرح نمایم؟

    در علی بابا یک تیم ۱۵۰ نفره برای پشتیبانی ۲۴ ساعته وجود دارد که پاسخگوی شما می باشند. شما می توانید به این منظور با شماره تماس ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید. همچنین می توانید از طریق تلگرام به آدرس alibabatravels@ و اینستاگرام به آدرس Alibabaticket با ما در تماس باشید.

  • بر روی برخی قطارهای فدک امکان خرید هتل وجود دارد این به چه معناست؟

    شما با خرید این بلیط می توانید علاوه بر خرید بلیط قطار فدک از خدمات عصرانه قطارهای فدک، یک شب اقامت در هتل ذکر شده با خدمات فولبرد شامل صبحانه بوفه، ناهار و شام انتخابی و همچنین خدمات ترنسفر برخوردار می باشید.
    لازم به یادآوری است در صوررت تمایل به داشتن اقامت دو شب در هتل ذکرشده، می توانید بلیط رفت و برگشت را با فاصله زمانی سه روز از یک کلاس خدماتی با نام هتل یکسان تهیه فرمایید.
    همچنین بایستی به این نکته توجه نمایید که برای خرید این قطار حتما بایستی تعداد مسافران بیش از یک نفر باشد.

  • نوع بلیط مسافرین عادی، ویژه خواهران و ویژه برادران چیست و برای خرید هر کدام چه محدودیت هایی وجود دارد؟

    با خرید هر یک از این سهمیه ها شما می توانید همسفران خود در یک کوپه را محدود نمایید. در سهمیه مسافرین عادی کلیه مسافران اعم از زن، مرد و خانواده امکان خرید دارند. در سهمیه ویژه خواهران تنها خانم ها و فرزندان پسر زیر۶ سال اجازه حضور در کوپه اختصاص یافته به این سهمیه را دارند. در سهمیه ویژه برادران نیز تنها آقایان اجازه حضور در کوپه را دارند.
    شما در هنگام جست و جو در علی بابا می توانید بر حسب نیاز خود هر یک از این سهمیه ها را انتخاب نمایید و بلیط مربوطه را خرید نمایید.

  • در یک خرید برای چند مسافر به صورت همزمان می توانم خرید داشته باشم؟

    بسته به ظرفیت یک ردیف یا کوپه در قطار این تعداد متفاوت و به تعداد همان یک ردیف و کوپه خواهد بود. به عنوان مثال شما می توانید در یک قطار ۴ تخته برای ۴ نفر به صورت همزمان بلیط تهیه نمایید و برای افراد بیشتر در همین قطار بایستی به صورت مجزا اقدام به خرید نمایید.

  • آیا محدودیتی برای خرید کودک و نوزاد در قطار وجود دارد؟

    طبق مقررات راه آهن بایستی در هر کوپه قطار حداقل یک بزرگسال به همراه مسافران کودک و نوزاد وجود داشته باشد.

  • کودکان تا چه سنی می توانند به صورت تنها در قطار سفر نمایند؟

    کودکان بالای ۱۲ سال بزرگسال تلقی شده و می توانند به صورت تنها در قطار سفر نمایند.

  • برای خرید بلیط کودک و نوزاد چه شرایطی نیاز است و بهای بلیط آنها چگونه محاسبه می شود؟

    برای نوزادان زیر دو سال تنها ۱۰ درصد بهای بلیط (معادل بهای بیمه مسافر) محاسبه می شود. در صورتی که شما بخواهید صندلی برای نوزاد خود رزرو نمایید بایستی ۵۰ درصد بهای بلیط را پرداخت نمایید.
    همچنین بهای بلیط کودکان ۲ تا ۱۲ سال نیم بها محاسبه می شود. تمامی افراد بالای ۱۲ سال نیز بزرگسال محسوب شده و کل بهای بلیط را بایستی پرداخت نمایند.

  • شرایط حمل خودرو با قطار چیست و چگونه می توانم بلیط آن را تهیه نمایم؟

    شما می توانید در هنگام جست و جو و نوع بلیط حمل خودرو را انتخاب نمایید و در صورتی که در مسیر و زمان درخواستی خدمات حمل خودرو ارائه شود در نتایج جست و جو مشاهده نمایید و با وارد کردن اطلاعات دقیق نام و نام خانوادگی مالک، نوع خودرو و شماره پلاک/ شاسی بلیط خود را خریداری نمایید. شرایط مورد نیاز حمل خودرو بر روی بلیط درج می شود. همچنین شما می توانید این شرایط را از صفحه قوانین و مقررات مطالعه نمایید.

  • با انتخاب کوپه دربست چه امکانی برای من ایجاد می شود و خرید آن چه شرایطی دارد؟

    شما می توانید در هنگام جست و جو و خرید امکان کوپه دربست را انتخاب نمایید و در صورت بهای تمام صندلی های خالی کوپه را با کسر مبلغ خدمات ایستگاهی و پذیرایی پرداخت نمایید. این بها در سیستم به صورت خودکار محاسبه می شود و با بلیطی با عنوان کسر کوپه برای شما صادر می شود. در این صورت مسافر دیگری در کوپه دربست شده شما حضور نخواهد داشت.
    لازم به ذکر است که در کوپه دربست به دلیل رزرو صندلی بهای بلیط اطفال زیر دو سال نیم بها محاسبه می شود.
    شما همچنین می توانید در کوپه خود یک نفر همراه داشته باشد و ما به التفاوت بلیط را در قطار به رئیس قطار پرداخت نمایید.

  • اگر نام مسافر را به اشتباه خریداری کرده باشم آیا می توانم از بلیط خود استفاده نمایم؟

    اگر اطلاعات مسافر را اشتباه وارد نموده اید و اطلاعات بلیط با کارت شناسایی مسافر یکسان نباشد، مسافر بدون بلیط تلقی خواهد شد و بدیهی است در صورت سوار شدن به قطار مبلغ کل بلیط توسط رئیس قطار دریافت می شود. لذا در صورت بروز این مشکل بلیط خود را استرداد نموده و مجددا خرید نمایید.

  • برای خرید مسافران به صورت گروهی چه شرایطی وجود دارد؟

    برای مسافران بیشتر از ۱۸ نفر بایستی درخواست گروهی ثبت نمایید. شما می توانید با شماره ۰۲۱-۴۳۹۰۰۰۰۰ تماس بگیرید و اطلاعات شماره تماس، مبدا- مقصد، تعداد مسافران، تاریخ و الویت قطار خود را به همکاران ما اعلام فرمایید تا درخواست گروهی شما توسط همکاران ما بررسی شود.

  • اگر بخواهم برای سفر خود یک بلیط قطار خریداری کنم و ادامه سفر خود را با قطاری دیگر و یا سایر وسایل نقلیه طی کنم، چه شرایطی را بایستی رعایت نمایم؟

    در صورتی که شما بخواهید بلیط دو قطار متوالی را تهیه نمایید باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم در نظر بگیرید همچنین اگر وسیله نقلیه دیگری را برای سفر دوم انتخاب نمودید بایستی حداقل ۴ ساعت بین رسیدن قطار به مقصد و حرکت وسیله دوم در نظر بگیرید. در غیر اینصورت اگر قطار اول با تاخیر به مقصد برسد و شرایط فوق رعایت نشده باشد، خسارتی به شما تعلق نخواهد گرفت.

  • آیا می توانم پذیرایی غذا را در هنگام خرید بلیط قطار انتخاب نمایم؟

    شما می توانید ۲۴ ساعت مانده به حرکت قطار بلیط خود را تهیه نمایید و در صورتی که قطار امکان سرو غذا داشته باشد، نوع غذای خود را از منو انتخاب نماییدو بهای آن را جداگانه پرداخت نمایید. همچنین در برخی قطارهای ویژه و VIP سرویس پذیرایی شامل وعده ناهار و شام می شود و نیازی نیست بهای جداگانه بابت آن پرداخت نمایید. در قطارهایی چون فدک نیز در صورت داشتن سرویس پذیرایی شامل وعده نهار یا شام بر روی قطار می توانید بدون هزینه اضافی از منوی انتخابی غذای خود را هنگام خرید بلیط انتخاب نمایید.

  • برای سوار شدن به قطار چه زمانی بایستی در ایستگاه باشم و چه مدارکی مورد نیاز است؟

    برای اینکه بدون دغدغه سفر خود را آغاز کنید بایستی یک ساعت قبل از حرکت قطار در ایستگاه حضور داشته باشید. همچنین درب های قطار ده دقیقه قبل از حرکت بسته خواهد شد و بایستی قبل از این زمان اقدام به سوار شدن قطار نمایید.
    همچنین همراه داشتن بلیط چاپی و کارت شناسایی معتبر در حین سفر با قطار الزامی است. در حال حاضر فقط مسافران قطارهای زندگی، سبز و سیمرغ شرکت رجا در ایستگا‌ه های راه‌آهن تهران و مشهد می‌توانند بدون چاپ بلیط و با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر با قطار سفر کنند.

  • چگونه می توانم بلیط تخفیف دار برای جانبازان و یا خانواده های شهدا خریداری نمایم؟

    در حال حاضر جانبازان و خانواده های شهید می توانند از طریق مراکز فروش حضوری و با ارائه کارت شناسایی معتبر بلیط قطار را با تخفیف ۵۰ درصدی خریداری نمایند. همچنین این تخفیف به آزادگانی که جانباز نیز باشند و درصد جانبازی قید شده در کارتشان بالاتر از ۲۵ درصد باشد نیز تعلق می گیرد. همچنین در صورتی كه جانباز نتواند به تنهایی سفركند و طبق تشخیص بنیاد جانبازان، حضور یك نفر همراه با مسافر جانباز الزامی باشد، با ارائه معرفی‌نامه از بنیاد، بلیط فرد همراه نیز نیم‌بها صادر می‌شود.

  • آیا مسافران قطار در حین سفر بیمه می باشند؟

    تمام مسافران قطار از لحظه‌ی ورود به ایستگاه مبداء تا خروج از ایستگاه مقصد در برابر حوادث بیمه هستند. بیمه‌ی حوادث مسافری شامل جبران هزینه‌های پزشكی و همچنین جبران نقص عضو یا فوت ناشی از حوادثی مانندآتش سوزی، تصادف، انفجار، خارج شدن قطار از ریل، مانور، سنگ‌پرانی و سایر حوادث احتمالی می‌شود.

  • آیا برای بار همراه مسافر در قطار محدودیتی وجود دارد؟

    هر مسافر می‌تواند وسایل ضروری سفر خود را همراه ببرد به شرط آن‌كه حجم آن از ابعاد ۷۵ سانتی متر و وزن ۳۰ كیلوگرم بیشتر نشود. به عنوان مثال مسافر می تواند كیف دستی و بسته‌ و جامه‌دان‌های كوچك محتوی لوازم شخصی، صندلی چرخ دار بیمار، كالسكه‌ی بچه، قفس كوچك پرندگان ریزجثه حداكثر در ابعاد ۴۰ سانتی‌متر را به همراه داشته باشد. وسایل همراه مسافر نباید باعث خطر یا مشكلی برای مسافران دیگر یا آسیب رساندن به قطار شود. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بیماری‌زا، بدبو، مایعات روغنی و لبنی، قاچاق، سمی، شكستنی و... ممنوع است و مأموران ایستگاه مانع همراه بردن این‌گونه بارها به داخل قطار توسط مسافر خواهند شد.
    چنانچه به هر دلیلی بار شما بیش ازحد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه‌ی توشه در ایستگاه تحویل دهید. ساكنان تهران می‌توانند برای حمل بار با شماره تلفن۲-۵۵۶۶۳۳۵۰ تماس بگیرند.ساعت کاری انبار توشه همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۸ است. در صورت تحویل به‌موقع به باجه‌ی توشه، بار شما توسط واگن‌های مخصوص حمل بار در اولین زمان ممكن به مقصد ارسال می‌شوند.

  • در صورتی که اشیاء خود را در قطار جا گذاشته باشم چگونه می توانم از پیدا شدن آن اطلاع حاصل کنم؟

    لازم به ذکر است درطول زمان مسافرت با قطار مسئولیت حفظ ونگهداری وسایل و بار همراه به عهده‌ی خود مسافران است. ولی در صورتی که فردی وسایل جا مانده را پیدا کرده و به رئیس قطار یا سرمهماندار تحویل دهد، شما می توانید از روی فهرست اشیاء پیدا شده مسافران در دفتر نمایندگی شرکت ها در ایستگاه وسیله گمشده خود را دریافت نمایید.

  • در چه شرایطی پرداخت خسارت به من تعلق خواهد گرفت و چگونه می توانم از شرایط آن آگاه شوم؟

    در صورتی که شما با توجه به شرایط پرداخت خسارت در لینک قوانین مقررات سایت مشمول پرداخت خسارت شده اید می توانید تا یك ‌ماه پس از تاریخ حركت با ارائه‌ی بلیط، اصل شناسنامه یا كارت شناسایی معتبر به همراه یك برگ كپی آن در كلیه‌ی مراكز فروش بلیط خسارت خود را دریافت نمایید.

  • چگونه می توانم از امکانات قطارها مطلع شوم و انتخاب بهتری داشته باشم؟

    شما می توانید وارد صفحه معرفی قطارها شده و امکانات قطارها را به تفکیک شرکت های ریلی مطالعه نمایید.