آغاز پروازهای حج بعد از وقف چند ساله و پایان کرونا

از حج و زیارت چه خبر؟

به گزارش مجله گردشگری علی‌بابا و به نقل از خبرگزاری ایسنا، شمس‌الدین فرزادی‌پور در یک نشست خبری به مناسبت آغاز حج تمتع سال ۱۴۰۱، بیان کرد: «همه تیم‌های فنی در زمینه تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ستادی آماده شده‌اند تا زائران خانه خدا سفر خوبی را تجربه کنند. برای این کار نمایندگانی را به کشور میزبان اعزام کردیم و باوجود همه محدودیت‌هایی که برای ما ایجاد می‌کنند، بسیاری از هماهنگی‌ها را انجام دادیم.»

فرزادی‌پور اضافه کرد: بامداد 22 خرداد ساعت ۵:۴۵ اولین پرواز به مقصد عربستان سعودی صورت گرفت و کارگزاران حج وارد سرزمین الهی شدند. اعزام زائران به خانه خدا از شهرهای تهران، اهواز، بوشهر، مشهد، اصفهان، شیراز، اردبیل، ساری، بندرعباس، یزد، گرگان، همدان، زنجان، کرمان، ارومیه، تبریز و بیرجند انجام خواهد گرفت.

حج و کرونامدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با ذکر اینکه حدودا 40 هزار و 614 زائر از 18 فرودگاه کشور به عربستان سفر می‌کنند، بیان کرد: «پروازهای حج به‌طور رسمی از امروز آغاز شد و پروازها باترتیبی که سازمان حج و زیارت تعیین کرده از نقاط مختلف کشور انجام می‌گیرد.»

او به این سوال که با توجه به تاخیرهای طولانی و نقص فنی متعدد که هفته‌ها و ماه‌های گذشته در پروازهای داخلی و خارجی ایرلاین‌های مختلف مخصوصا ایران ایر رخ داده، چگونه امنیت پروازهای حج را تضمین می‌کنید؟ پاسخ داد: «مهم‌ترین مسئله در صنعت هوانوردی امنیت و ایمنی پرواز است و زمانی یک پرواز مجوز می‌گیرد که همه استانداردهای لازم را داشته باشد. نباید تصور کرد که به جز صفر یا صد حالت دیگری برای انجام پروازها وجود داشته باشد. البته در همه جای دنیا ممکن است نقص فنی رخ دهد. شاید نرخ وقوع آن در ایران بیشتر باشد، ولی برای ما رعایت نکات ایمنی پرواز به‌طور صددرصد، اهمیت زیادی دارد.»

حج و کرونا

فرزادی‌پور با بیان اینکه ناوگان 300 و 600 را برای حج پیش‌بینی کرده‌ایم و احتمال دارد از ایرباس 310 هم در این پروازها استفاده شود، ادامه داد: «میزان همدلی که در صنعت هوانوری وجود دارد، ما را برای انجام پروازهای حج امیدوار می‌کند؛ چون در چندین جلسه‌ای که با مدیران ایرلاین‌ها داشتیم، همه آنها با این مسئله موافقت کردند و پذیرفتند که اگر به قطعه یا هر خدمت دیگری نیاز پیدا شد، مشکل را سریعا برطرف کنند. همچنین آنها رسما اعلام کردند که می‌توانیم برای انجام پروازهای حج، به هواپیماها و انبارهای شرکت‌های هواپیمایی به منظور تامین قطعات دسترسی داشته باشیم.»

فرزادی‌پور مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران به سوال مجله علی‌بابا مبنی بر اینکه اگر برای شما ایمنی اهمیت دارد، پس مقصر پروازهای اخیر ایران ایر (پرواز مشهد – اصفهان) چه کسی است؟ اینچنین پاسخ داد: «تحریم‌ها مهم‌ترین عامل در خصوص تاخیرها و مشکلات دیگر پروازهای داخلی و خارجی است؛ چون تا وقتی که هواپیمای کافی برای انجام پروازها نداشته باشیم یا باید پروازها را در سطح معمولی یا پایینی انجام دهیم که باعث می‌شود مردم روی زمین بمانند یا آنکه فشار را بیشتر کرده و از حداکثر ظرفیت ممکن استفاده کنیم. در این حالت هم امکان دارد بعد از 4 یا 5 مسیر پرواز مستمر، هواپیما به مشکل بخورد. در این حالت به دلیل اهمیتی که ایمنی پرواز برای ما دارد، اجازه پرواز آن هواپیما را نمی‌دهیم. مثلا به تازگی یک هواپیما در نجف از برخواستن انصراف داد، چون ریزگردهای موجود در هوا باعث شده بود سنسورهای هواپیما به اشتباه افتاده و آلارم بزنند. از آنجایی که ایمنی پرواز در اولویت ماست، کروی پرواز، منصرف از پرواز شد.»

حج و زیارتفرزادی‌پور بیان کرد همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا پروازهای حج با تاخیر حداقلی انجام بگیرد. همچنین وی اضافه کرد: «تا این لحظه عربستان پرواز پشتیبان را قبول نکرده است؛ اما با چند شرکت صحبت کرده‌ایم که اگر کشور مقصد بپذیرد این کار را انجام دهیم. البته انجام پروازهای حج هیچ تاثیری روی دیگر پروازهای ایران ایر نخواهد گذاشت.»

او درباره هزینه‌های پرواز حج بیان کرد: «بعضی از هزینه‌ها مثل هزینه فرودگاه حج، برعهده ایران‌ایر قرار گرفته؛ اما تلاش ما بر این است که این هزینه را مدیریت کنیم و اجازه ندهیم بر دوش زائر بیفتد. همچنین به دنبال این هستیم که برای کنترل کردن بیشتر هزینه‌ها، نیازی به سوخت‌گیری در عربستان نداشته باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.