صنعت فرش ایران در اکسپو

اکسپو دبی فرصتی طلایی برای صنعت فرش ایران

نمایشگاه اکسپو 2020 و فرصت‌های طلایی رشد گردشگری ایران

اکسپو دبی که از مهرماه سال جاری تا پایان دی ماه در کشور امارات متحده عربی در حال برگزاری است، تا به امروز اتفاقات زیادی از حضور مطرح‌ترین چهره‌ها و برندهای بزرگ عرصه تکنولوژی تا رونمایی از بزرگ‌ترین گنبد ۳۶۰ درجه جهان برای بار اول در خودش جای داده است که همین مسئله باعث جذب بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا شده است.

حدود دو ماه از افتتاح Expo 2020 Dubai می‌گذرد و در همین حین کشورهای مختلف طی برنامه از پیش‌تعیین‌شده‌ از سوی نمایشگاه به ارائه برنامه‌ها و رویدادهای متفاوت پرداخته‌اند تا با معرفی فرهنگ، پیشرفت های علمی، مهندسی و همینطور برنامه‌های صنعت گردشگری کشورشان مخاطبان بیشتری را جذب و هدایت کنند.

ایران نیز بین این ۱۹۲ کشور شرکت کننده به معرفی هرچه بهتر فرهنگ و تمدن پارسی تمرکز کرده که به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، یکی از ۱۵ خیره‌کننده‌ترین پاویون‌ها از لحاظ معماری و طراحی کلی متعلق به پایون کشور ایران بوده است. در همین خصوص مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری‌اسلامی ایران هم گفت تاکنون بیش از نیم میلیون نفر از پاویون ایران بازدید کردند.

فرش ایران در اکسپو 2020چه فرش دستبافت و چه فرش ماشینی ایرانی در خاورمیانه و مجامع بین‌الملی ارزش و جایگاه خاصی برای صادرات و درآمدزایی کشور دارد. طبق آمارهای منتشرشده مجموع صادرات فرش ماشینی در ایران در هرسال ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده که پس از کشورهایی مثل هند و بلژیک در جایگاه پنجم بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرش قرار می‌گیرد.

یکی از نکاتی که توجه به آن باعث افزایش صادرات و جذب مشتریان می‌شود، شناخت صحیح کشورهای مقصد صادراتی است. عراق، ترکمنستان، پاکستان، قطر و افغانستان پنج مقصد اصلی فرش ماشینی ایران هستند. یکی از دلایل محدود بودن صادرات به کشورهای همسایه، حضور کمرنگ ایران در بازارها و نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

برگزاری نشست خبری به مناسبت هفته فرش در اکسپو۲۰۲۰

در نشست خبری صورت گرفته در آذرماه به مناسبت هفته فرش که در پاویون جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۰ با حضور فعالان و رئیس مرکز فرش صورت گرفت، در خصوص افزایش فعالیت‌های این صنعت در مقیاس بین‌المللی بحث‌های متفاوتی شکل گرفت و کنار آن از برنامه‌هایی برای افزایش بازدید افراد از پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ رونمایی شد.

فرش ایران در اکسپو 2020دکتر زمانی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه ایران هم در این خصوص افزود روزانه بین ۱۰ الی ۱۲ هزار نفر از غرفه کشورمان در Expo 2020 dubai بازدید می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود با شروع هفته فرش ایران در اکسپو، شاهد افزایش ۳۰ درصدی این مقدار باشیم.

فرش همدلی با همکاری مردم گره می‌خورد

مراسم افتتاحیه این بخش نیز با حضور سرکنسول ایران در امارات و بخش تشریفات پاویون روسیه و معاون اجرایی کشور چین و ژاپن روز سه‌شنبه برگزار شد. در همین مراسم از دار قالی همدلی رونمایی شد.

مشاور وزیر صنعت و معدن نیز در این نشست از اهدای فرش همدلی پس از پایان اکسپو ۲۰۲۰ به موزه‌ اکسپو خبر داد و در ادامه گفت این نمایشگاه در واقع یک رویداد همگانی اجتماعی فرهنگی، اقتصادی است. امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته بتوانیم نقش پررنگی در این مجموعه نمایشگاهی ایفا کنیم.

فرش ایران در اکسپو 2020فرش همدلی بناست توسط افراد اقوام مختلف بافته شود و با شعار همدلی نمادی از همکاری و صلح جهانی است.

هر بازدیدکننده‌ای که وارد پاویون ایران شود، می‌تواند زیر نظر یک استادکار فرش یک گره روی قالی همدلی بزند که در طول شش ماه برگزاری اکسپو این فرش کامل خواهد شد.

مشخص شدن برنامه هفته فرش ایران در Expo Dubai 2020

رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در ادامه طی مصاحبه با خبرگزاری پانا از رونمایی از علامت تاییدیه فرش دستبافت در راستای تحقق شعار دیپلماسی اقتصادی خبر داد که باعث تسهیل تجارت با کشورهای استرالیا، اسپانیا، ایتالیا، هلند، روسیه و سایر کشورهای عربی خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی مرکز ملی فرش ایران و نمایشگاه اکسپو دبی، هفته فرش به عنوان یک رویداد اختصاصی برگزار خواهد شد که برنامه‌ آن به شرح زیر است:

  • روز اول (۱۸ دی ماه): فرش دستبافت، دوستدار محیط زیست
  • روز دوم (۱۹ دی ماه): فرش دستبافت، سلامت انسان
  • روز سوم (۲۰ دی ماه): فرش دستبافت، اقتصاد زنان و خانواده
  • روز چهارم (۲۱ دی ماه): فرش دستبافت، هنر و اندیشه
  • روز پنجم (۲۲ دی ماه): فرش دستبافت، هنر و تاریخ
  • روز ششم (۲۳ دی ماه): فرش دستبافت، هنر و خلاقیت
  • روز هفتم (۲۴ دی ماه): جشنواره هنرمندان فرش

در ادامه‌ این نشست با ذکر این مطلب که این هفته توسط داوطلبانی که از هر استان آماده برگزاری رویداد شده‌اند و هرکدام نماینده یک قوم از ایران هستند، برگزار خواهد شد.

فرش ایران در اکسپو 2020همچنین از برنامه‌های اکوسیستم دیجیتال فرش دستبافت و ماشینی ایرانی مثل «ویکی فرش»، «آکادمی انلاین فرش دستبافت» و سرویس VOD فرش دستبافت و همین طور یک پلتفرم فروش آنلاین فرش دستبافت رونمایی خواهد شد.

بهتر شدن اوضاع تولید کنندگان فرش ایران در آینده نزدیک

ارتقا صنعت فرش ایران می‌تواند به اشتغال‌زایی حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران بینجامد. همین موضوع باعث شده مسئولان توجه ویژه‌‌ای به این میراث تاریخی داشته باشند.

درحال حاضر در ایران بیش از دو میلیون نفر در بافت فرش به صورت مسقتیم و ۲۰۰ هزار نفر در صنایع جانبی فرش به صورت غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند. در زمینه آموزش بافندگی هم حدود ۱۱۵ هنرستان دایر است که درمجموع بیش از شش هزار فارغ‌التحصیل و دانش‌آموز در سطح کشور دارد.

در این نشست به یک سری از مشکلات و موانع سر راه این صنعت نیز اشاره شد، از جمله وجود قوانین سختگیرانه‌‌ گمرکی که باعث شده بسیاری از فعالان این حوزه از جمله مرمت‌کاران و استادکاران فرش در حوزه‌های بافت و رنگرزی به کشورهای همسایه مثل ترکیه و آذربایجان مهاجرت کنند.

امیدواریم با بهبود و رونق دوباره این صنعت شرایط کار برای هم‌میهنانمان راحت‌تر شود.

فرش ایران در اکسپو 2020در توضیحات بیشتر فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت فرش‌هایی که به خارج از ایران صادر می‌شوند، اگر به هردلیلی به فروش نرسند یا مرجوع شوند برای عبور موقت از ایران باید جدا از هزینه برای تعمیر ‌آن‌ها عوارض و مالیات بسیار سنگینی را پرداخت کنند. همین موضوع باعث شده بعضی از تولیدکنندگان و بافندگان به فکر مهاجرت و تولید در خارج از کشور بیفتند.

به همین منظور درحال‌حاضر لایحه‌ای با این عنوان به دولت و سپس به مجلس راه پیدا کرده که امیدواریم با موافقت مجلس روبه‌رو شود و زمینه گشایش فروش فرش دستبافت به مشتریان خارجی را مهیا کند.

طبق آمارهای منتشرشده هم سهم ایران از مبادلات فرش دستبافت در جهان ۷.۹ درصد کل بازار جهانی است. این مقدار برابر با یک میلیارد دلار ارزش مادی است.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز تا پایان شهریورماه بیش از یک میلیون و هفتصد هزار مترمربع فرش دستبافت در داخل کشور تولید شده که باتوجه به آمارهای منتشر شده از سال گذشته شاهد رشد ۱۰ درصدی آن هستیم.

مشاور وزیر صنعت و معدن نیز در گفتگو با خبرگزاری اخبار نمایشگاه‌ها از جذب ۳ تا ۶ هزار پروژه آماده سرمایه‌گذاری خبر داد و اعلام کرد در نمایشگاه دبی علاوه‌بر مکان اصلی پاویون ایران، حدود ۵۰ نقطه دیگر از مکان‌های متشرک را در اختیار گرفته‌ایم تا بتوانیم بحث‌های فرهنگی و اجتماعی متفاوتی را به اجرا دربیاوریم و بازدیدکنندگان بیشتری از سراسر جهان را با فرهنگ و تمدن ایرانی آشنا کنیم.

فرش ایران در اکسپو 2020در واقع یکی از مهم ترین اهداف حضور ایران در این نمایشگاه نشان دادن فرهنگ اصیل ایرانی به افراد خارج از ایران است.

علاوه‌براین نمایشگاه، درحال‌حاضر صنعت فرش دستبافتت ایران در نمایشگاه تخصصی سوریه و همینطور نمایشگاه بین‌المللی تهران فعالیت دارد. این مسئله باتوجه به کرونا و کاهش برگزاری نمایشگاه‌ها و لغو رویدادهای بزرگی مثل نمایشگاه فرش آلمان، نقطه عطف بزرگی محسوب می‌شود.

واکسیناسیون شرکت کنندگان نمایشگاه اکسپو دبی

زمانی، مشاور وزارت صنعت و معدن اعلام کرد باتوجه به اعلامیه‌ کشور امارات متحده عربی، همه بازدیدکنندگانی که از نمایشگاه اکسپو بازدید می‌کنند، در صورتی که واکسن دریافت نکرده باشند، به صورت درجا داخل نمایشگاه واکسن دریافت می‌کنند.

اکسپو فرصتی برای فرش‌بافان و زنان عشایر کشور

در راستای اعلام هفته فرش در دبی، معاون صمت استان بوشهر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفت: فعالان و بافندگان فرش دستبافت در استان بوشهر می‌توانند با توجه به فراخوان‌هایی که از سمت مرکز ملی فرش و توسعه تجارت صورت می‌گیرد، به خلق محتوا یا اعزام هیئت‌های تجاری در حوزه فرش دستبافت و تکنولوژی‌های آن از این رویداد بهره‌مند شوند.

اکسپو 2020او در این باره یادآور شد کنسرسیوم امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن قصد دارد با شناسایی موفق‌ترین پلتفرم‌های ارائه شده که از دانش روز برای خلق آثار و حفظ اصالت فرش دستبافت استفاده کرده‌اند، چهرهای نوین از صنعت فرش دستبافت ایران به جهانیان نمایش دهد.

رونق گردشگری فرش دستبافت در ایران به بهانه‌ نمایشگاه دبی

درحال‌حاضر تورهای گردشگری‌ای در ایران با عناوین مرتبط با فرش و بافندگی در حال اجراست، امابا نقاط ضعفی همچون عدم آموزش حرفه‌ای لیدرها، نبود تبلیغات و بسترهای اطلاع رسانی کافی برای دوستداران این هنر روبروست که انتظار می‌رود با شناساندن صنعت فرش دستبافت ایران در مجامع بین‌المللی باعث رونق این بخش از گردشگری شویم.

فرش دستبافت ایرانی موضوعی است که می‌تواند به عنوان یک فرصت عالی در جهت رسیدن به گردشگری پایدار و توسعه‌ آن استفاده کرد. چنین نوعی از گردشگری علاوه‌بر درآمدزایی در بخش‌های مرتبط با آن مثل رستوران‌ها و هتل‌ها، می‌تواند منجر به افزایش مشتریان صنعت دیگری مثل تولید فرش یا رنگرزی هم شود.

این موارد با حضور ایران در نمایشگاه‌هایی مثل اکسپو دبی کاملا قابل اجراست.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. amir می‌گوید

    من فرش دستباف و گبه و تابلو فرش دارم لطفاً راهنمایی کنید که چگونه می توانم در نمایشگاه دبی شرکت کنم