اربعین

‏آخرین شرایط خرمشهر و مرز خسروی برای پذیرایی از زائران اربعین

در نشستی مشترک بین وزرای کشور ایران و عراق، هر دو کشور درباره ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز خسروی و تسهیل تردد زائران از این مرز در ایام اربعین، اعلام آمادگی کردند.

احمد وحیدی وزیر کشور ایران، درباره این موضوع گفت: «طی جلساتی که با وزیر کشور عراق برای تسهیل تردد زائران برگزار شد، تلاش کردیم تردد زائران از مرز خسروی با سهولت بیشتری انجام شود. در این جلسات درباره مباحث مربوط به حمل‌ونقل، افزایش گیت‌های مرزی، گذرنامه و… صحبت شد.»

بنابر صحبت‌های وحیدی احتمالا استقبال از مرز خسروی امسال به دو تا سه برابر گذشته خواهد رسید و باید برای میزبانی روزانه حدود ۱۰۰ هزار زائر اربعین در این مرز آماده شد.

وزیر کشور عراق هم درباره فعالیت ۲۴ ساعته مرز خسروی گفت: «گیت‌های ورودی زوار در این مرز به ۱۲۰ گیت افزایش یافته است؛ بنابراین در اربعین امسال در هر دقیقه ۱۲۰ زائر را از مرز خسروی عبور می‌دهیم. همچنین تمام امکانات و خدمات کشور و مردم عراق در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، درمان و… در خدمت زائران امام حسین(ع) قرار می‌گیرد.»
در خرمشهر هم برنامه‌های مختلفی برای پذیرایی و استقبال از زائران اربعین درحال برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن است.

ازجمله این اقدامات ساماندهی و تحویل ۲ مجموعه سرویس بهداشتی در مسیر تردد زایران عتبات‌ عالیات در شهرستان خرمشهر را می‌توان نام برد. مجموعه اول سرویس بهداشتی در نزدیکی میدان مقاومت و مجموعه دوم در یادمان شهدای شلمچه قرار دارد و در روزهای آینده هر ۲ مجموعه به بهره‌برداری خواهند رسید.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خرمشهر با اشاره به تدوین این برنامه‌ها گفت: «علاوه‌ بر فعالیت علاقه‌مندان و خادمان امام حسین(ع) که به‌صورت خودجوش کار می‌کنند، اداره میراث فرهنگی برای معرفی هرچه بهتر فرهنگ‌ عاشورایی و بخشی از آداب و رسوم، برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.»

با توجه به اینکه در شهرستان خرمشهر هم تردد بسیاری انجام می‌‌شود، اداره میراث فرهنگی نظارت بر تاسیسات ‌گردشگری و بین‌راهی و خدمت‌رسانی در مراکز اقامتی به زائرانی که از این شهرستان در ایام اربعین حسینی تردد می‌کنند را در دستور کار دارد.
برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و معرفی تولیدات منطقه هم یکی از این برنامه‌هاست.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.