بلیط هواپیما خارجی و همه آنچه لازم است درباره‌ آن بدانید

بلیط هواپیما خارجی | چه زمانی، چطور و از کجا بلیط پرواز خارجی بخریم؟

همیشه وقتی اسم سفر خارجی به گوشمان می‌خورد، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد این است که بسیار پرهزینه و گران تمام می‌شود و قیدش را می‌زنیم و منتظر می‌مانیم تا یک روز مبلغ قابل توجهی پول به دستمان برسد. اما خیلی وقت‌ها با زمان‌بندی، استفاده از فرصت‌ها و کمی تدبیر، هم بلیط هواپیما خارجی بخریم و هم رزرو هتل خارجی انجام بدهیم و حتی نسبت به تورها و موارد مشابه با هزینه‌ای کمتر سفر کنیم.

گردشگران ایرانی معمولا از امکاناتی که فضای مجازی در اختیارشان می‌گذارد اطلاعی ندارند و بیشتر وقت‌ها برای سفرهای خارجی به آژانس‌های مسافرتی مراجعه می‌کنند و به همان اطلاعات و خدماتی که اپراتور آژانس در اختیارشان می‌گذارد، اکتفا می‌کنند. در صورتی که با کمی آگاهی، از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید بلیط هواپیما یا رزرو هتل می‌توانیم یک سفر خارجی را دقیقا مطابق بودجه‌ای که داریم برنامه‌ریزی کنیم و راهی شویم.


علی‌بابا: خرید آنلاین و ریالیِ بلیط پروازهای خارجی در تمام مسیرها


امکان خرید بلیط خارجی با کارت شتاب

بعضی از مسافران ایرانی که زیاد به سفرهای خارجی می‌روند با وب‌سایت‌های خرید آنلاین بلیط پروازهای خارجی آشنا هستند، وب‌سایت‌های پرشماری مثل کایاک، اکسپدیا، اسکای‌اِسکنر و غیره سال‌هاست که در زمینه‌ی خرید آنلاین بلیط هواپیما در مسیرهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند. معضلاتی مانند تحریم‌ اقتصادی یا نداشتن کارت‌های اعتباری مثل ویزاکارت و مسترکارت یا امکان پرداخت بین‌المللی مثل پی‌پال، باعث می‌شد مسافران ایرانی نتوانند از چنین خدماتی استفاده کنند. علی‌بابا به عنوان معتبرترین و کامل‌ترین وب‌سایت خرید آنلاین بلیط هواپیما در ایران، با در اختیار گرفتن سیستم‌های رزرو و توزیع یکپارچه‌ی جهانی این معضل مسافران ایرانی را حل کرده است. بنابراین مسافران برای سفرهای خارجی می‌توانند به راحتی با همین کارت‌های بانکی عضو شبکه‌ی شتاب بلیط پرواز خارجی را به مقصد سراسر جهان تهیه کنند.

سیستم رزرواسیون و توزیع یکپارچه چیست؟

بلیط هواپیما خارجی | چه زمانی، چطور و از کجا بلیط پرواز خارجی بخریم؟در سال‌های دهه‌ی ۶۰ میلادی شرکت‌های هواپیمایی استفاده از سیستم‌های کامپیوتر برای فروش بلیط هواپیما را به صورتی ابتدایی آغاز کردند. این سیستم‌ها بلیط‌ هواپیما را در مسیرهای موجود ایرلاین‌ها نمایش می‌دادند. با گذشت زمان شرکت‌های بیشتری به استفاده از سیستم‌های کامپیوتری روی آوردند. کم‌کم ایرلاین‌ها متوجه شدند که می‌توانند بلیط پروازهایشان را به جز سیستم فروش خودشان، روی سیستم‌های دیگر هم ارائه کنند و به این ترتیب هم هزینه‌هایشان را کاهش دهند و هم فروششان را بیشتر کنند. دو ایرلاین TWA و هواپیمایی یونایتد نخستین شرکت‌هایی بودند که در ۱۹۷۶سیستم‌های فروش کامپیوتریشان را با هم یکپارچه کردند و اپراتورهای فروش می‌توانستند با ورود به این سیستم، بلیط‌های هر دو شرکت را در مسیرهای مختلف ببینند. این بنیانی شد برای آغاز و رشد سیستم‌های یکپارچه‌ی رزرواسیون که به اختصار CRS می‌گوییم.

در ابتدای شکل‌گیری سیستم رزرواسیون یکپارچه، تنها آژانس‌ها به این سیستم‌ها دسترسی داشتند. بنابراین بعضی به فکر دسترسی عموم مردم به این سیستم افتادند و به این ترتیب سیستم‌های توزیع یکپارچه یا به اختصار GDS ایجاد شدند. کار سیستم‌های توزیع یکپارچه این بود که تمام خدمات و محصولات روی سیستم‌های CRS را به شکل گسترده‌تری توزیع کنند، طوری که کاربران در تمام نقاط جهان بتوانند به خدمات و محصولات گردشگری دسترسی پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: بلیط هواپیما | حرفه‌ای‌ها چگونه به سفر می‌روند؟


بعد از ایرلاین‌ها، صاحبان هتل‌ها و سپس موسسات کرایه‌ی خودرو و صاحبان محصولات و خدمات دیگر عرصه‌ی گردشگری نیز خواهان استفاده از سیستم‌های یکپارچه شدند و به این ترتیب می‌شود گفت انقلابی در صنعت توریسم جهانی به وجود آمد. امروزه بسیاری از کاربران فضای مجازی تنها با وصل شدن به اینترنت و در اختیار داشتن پرداخت آنلاین، می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط هواپیما به هر مقصدی در جهان بلیط بخرند، در سراسر جهان هتل یا اقامتگاه رزرو کنند، خودرو کرایه کنند و بسیاری از خدمات دیگر را تنها با چند کلیک در اختیار داشته باشند. در واقع هدف اصلی این سیستم‌ها این است که مسافر با یک بار مراجعه بتواند تمام خدمات گردشگری مورد نیاز خود را به صورت یکجا و آنلاین رزرو کند.

در حال حاضر (۲۰۱۷) مهم‌ترین و بزرگترین سیستم‌های توزیع یکپارچه (GDS) جهان این‌ها هستند:

ایرلاین Azal که متعلق به کشور آذربایجان است معمولا در مسیرهای پروازی آذربایجان، گرجستان و منطقه‌ی قفقاز قیمت‌های مناسبی پیشنهاد می‌کند. مثلا اگر از سه ماه قبل بلیط هواپیما تهران ـ باکو بخرید، ممکن است زیر ۵۰۰هزارتومان هزینه بردارد.

آمادئوس (Amadeus)

گابریل (Gabriel)

گالیلئو (Galileo)

سابر (Sabre)

ورد اسپن (Worldspan)

سیستم آمادئوس

در حال حاضر از بین سیستم‌های GDS، شرکت اروپایی آمادئوس در ایران فعال است. علی‌بابا این سیستم را در دسترس مسافران قرار داده‌ است و به این ترتیب سنگ بزرگ پیش پای مسافران ایرانی را در خرید یا رزرو بلیط هواپیما خارجی برداشته است. یعنی کاربران وب‌سایت یا اپلیکیشن علی‌بابا می‌توانند بلیط هواپیما خارجی به تمام مقاصد جهان را تنها با داشتن کارت بانکی عضو شبکه‌ی شتاب بخرند.


بیشتر بخوانید: ۶ اشتباه در خرید آنلاین بلیط هواپیما و پیشگیری از آن‌ها


در کدام مسیرها همیشه بلیط هواپیما خارجی ارزان پیدا می‌کنیم؟

ما با کشورهای همسایه‌‌مان مبادلات مالی، باری و مسافری زیادی داریم. بنابراین بیشتر وقت‌ها به مقصد پایتخت یا شهرهای مهم کشورهای همسایه می‌توانید بلیط هواپیما با قیمت مناسب پیدا کنید. اگر پی‌گیر قیمت بلیط هواپیما در پروازهای خارجی باشید، خیلی وقت‌ها در مسیرهای استانبول، تفلیس، باکو و دبی بلیط با قیمت زیر یک میلیون تومان پیدا می‌کنید. به عنوان مثال ایرلاین Azal که متعلق به کشور آذربایجان است معمولا در مسیرهای پروازی آذربایجان، گرجستان و منطقه‌ی قفقاز قیمت‌های مناسبی پیشنهاد می‌کند که اگر از سه ماه قبل بلیط هواپیما تهران ـ باکو بخرید، ممکن است زیر ۵۰۰هزارتومان هزینه بردارد. البته در مطالب قبلی هم برایتان توضیح داده‌ایم که در زمان‌های پرسفر مثل عید نوروز و تعطیلات رسمی، حتی از ایرلاین‌های ارزان‌قیمت هم ممکن است بلیط با قیمت مناسب پیدا نکنید.

قیمت بلیط هواپیما خارجی چطور ارزان‌تر تمام می‌شود؟

بسیاری از مسافران از ما سوال می‌کنند که برای سفر خارجی بهتر است خودشان بلیط هواپیما بخرند و هتل رزرو کنند یا با تور سفر کنند؟ مثلا: برای سفر به دبی خودمان بلیط هواپیما بخریم و ویزا بگیریم یا با تور دبی سفر کنیم؟ بلیط استانبول بخریم و خودمان هتل رزرو کنیم یا با تور استانبول سفر کنیم؟ راستش پاسخ سوال بستگی به شما دارد؛ به این‌که هزینه‌ی سفر چقدر برایتان مهم باشد؛ چقدر با مقصد سفرتان آشنا باشید؛ مثل حرفه‌ای‌ها به فوت و فن‌ خرید بلیط هواپیما مسلط باشید و درنهایت این‌که دوست داشته باشید زمان‌بندی و برنامه‌ریزی سفر با خودتان باشد. اگر خودتان اهل برنامه‌ریزی سفر و خرید بلیط و رزرو هتل باشید نکاتی هست که بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما خارجی بدانید تا قیمت بلیط هواپیما برایتان کمتر تمام شود.


بیشتر بخوانید: قیمت بلیط هواپیما چگونه تغییر می‌کند؟


نکاتی برای خرید بلیط رزان هواپیما در پروازهای خارجیبلیط هواپیما خارجی و همه آنچه لازم است درباره‌ آن بدانید

۱- زودتر بلیط بخرید: خطوط هوایی برای فروش هرچه بیشتر بلیط، قیمت بلیط مسیرهای مختلف را طبق الگوریتم‌های زمانی خودشان تغییر می‌دهند. اگر برنامه‌ی سفرتان را از قبل مشخص کنید، با سر زدن به وب‌سایت‌های مخصوص خرید آنلاین بلیط هواپیما می‌توانید قیمت بلیط را در روزهای مختلف چک کنید. یکی از مزایای برنامه‌ریزی زودهنگام سفر این است که می‌توانید بلیط هواپیما خارجی را خیلی ارزان‌تر بخرید.

۲- روزهای هفته: از آن‌جا که روزهای شنبه و یکشنبه در بسیاری از کشورهای خارجی تعطیلند، بلیط‌های مربوط به این روزها نیز گران‌تر هستند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهند تفاوت قیمت بلیط پرواز خارجی در یک مسیر در روز یکشنبه با همان پرواز در روز سه‌شنبه ۲۹ دلار است و اگر پرواز دوطرفه باشد این اختلاف قیمت به ۵۸دلار می‌رسد. بنابراین حواستان باشد در روزهای شنبه و یکشنبه بلیط‌ها ممکن است گران‌تر باشند.

۳- زمان‌های پر سفر: اگر اجباری در سفر ندارید و کنترل هزینه‌های سفر برایتان مهم است، مسافرت خارجی در تعطیلاتی رسمی مثل عید نوروز را فراموش کنید. معمولا ایرلاین‌ها و آژانس‌های مسافرتی در ایامی که استقبال از سفر زیاد است، بلیط‌ها و تورها را گران می‌کنند. در انگلیسی به این ایام اصطلاحاً های‌سیزن می‌گویند. مثلا تابستان های‌سیزن اروپاست و سفر گران‌تر تمام می‌شود اما بین ماه‌های فوریه و مارچ بهترین قیمت‌ها را در بلیط‌ها و خدمات سفر اروپا پیدا خواهید کرد.

۴- ایرلاین‌های ارزان: بعضی از شرکت‌های هواپیمایی مانند Pegasus، AirAsia، Sun Wing و… سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را به کار می‌گیرند تا هزینه‌هایشان را کاهش دهند. مثلا بعضی هنگام پرواز غذا سرو نمی‌کنند یا فاصله‌ی بین صندلی‌ها را کمتر در نظر می‌گیرند تا در هر پرواز تعداد مسافر بیشتری جابه‌جا کنند. معمولا بلیط‌هایی که توسط این شرکت‌ها در مسیرهای مختلف هوایی ارائه می‌شود، از باقی بلیط‌ها ارازن‌ترند.

۵- توقف: پروازهایی که در مسیر رسیدن به مقصد یک یا دو توقف دارند، از پروازهای مشابه در همان مسیر ارزان‌ترند. مثلا پرواز هواپیمایی آذربایجان در مسیر تهران مسکو یک توقف در باکو دارد و دوباره از باکو به مسکو می‌رود. یا مثلا پرواز تهران – ازمیر هواپیمایی پگاسوس که مسافران در فرودگاه سابیها گوکچنِ استانبول پرواز عوض می‌کنند و به ازمیر می‌روند. هر دوی این پروازهای از حتی پروازهای چارتر ایرللاین‌های ایرانی به همان مقاصد نیز ارزان‌ترند.


بیشتر بخوانید: سفر خارجی با کمتر از ۲میلیون تومان


۶- بعضی شهرها بیشتر از یک فرودگاه دارند. معمولا یکی از این فرودگاه‌ها بسیار بزرگ‌تر و جدیدتر از باقی فرودگاه‌های آن شهر است و  باقی فرودگاه‌ها بیشتر مخصوص پروازهای داخلی و محلی‌اند یا فاصله‌شان از شهر خیلی دور است و با وسایل حمل و نقل عمومی نیز دسترسی به مرکز شهر ندارند. معمولا پروازهایی که به مقصد فرودگاه‌های دوم و سوم شهرها انجام می‌شوند ارزان‌ترند. مثلا بلیط پروازهای استانبول وقتی در فرودگاه سابیها فرود می‌آیند، ارزان‌تر است.

فقط قیمت بلیط مهم نیست!

یکی از ویژگی‌های خرید آنلاین بلیط هواپیما در سامانه‌ی علی‌بابا تقویم قیمتی است. به عنوان مثال شما قصد دارید برای تاریخ ۱۴ شهریور به مقصد تفلیس بلیط بخرید. سامانه‌ی علی‌بابا بعد از جستجو، بلیط‌های مربوط به روزهای قبل و بعدِ ۱۴ شهریور را نیز نمایش می‌دهد تا بتوانید بلیط را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

تمام نکات مهمی را که برای خرید بلیط ارزان هواپیما خارجی لازم باشد گفتیم اما همیشه پافشاری کردن روی قیمت ارزان‌تر عواقبی هم دارد. مثلا ممکن است شما بلیطی را در یک پرواز ۲۰ تا ۳۰درصد ارزان‌تر بخرید، اما نسبت به پروازهای دیگر فضای جلوی پایتان بسیار کم باشد. این برای مسافرانی که قدشان بلند است و مسیری طولانی مثل تهران ـ مالزی را طی می‌کنند، می‌تواند آزاردهنده و سخت باشد.یک ایراد دیگر هم پروازهای ارزان‌قیمتِ دارای توقف وارد است و آن این‌که اگر زمان بین دو توقف کافی نباشد، ممکن است پرواز دوم را از دست بدهید. مثلا اگر توقفتان در فرودگاهی شلوغ و پرترافیک باشد، بعد از خروج از هواپیمای اول باید از گیت چک اوت پاسپورت بگذرید و برای سوار شدن به هواپیمای دوم وارد سالن ترانزیت شوید که این وقت زیادی می‌گیرد. بنابراین به یاد داشته باشید در این پروازها بین دو پروازتان حداقل دو ساعت و نیم زمان باشد.

خرید بلیط پروازهای خارجی از علی‌بابا چه مزیت‌هایی دارد؟

همان‌طور که گفتیم سامانه‌ی علی‌بابا با به‌کارگیری سیستم‌های رزرو و توزیع یکپارچه‌ی جهانی، امکان خرید آنلاین بلیط پروازهای خارجی را برای مسافران ایرانی فراهم کرده است. به این ترتیب شما می‌توانید در حال حاضر بلیط تمام پروازهای خارجی از مبداء و به مقصد ایران را از وب‌سایت یا اپلیکیشن علی‌بابا بخرید. یکی از مزایای خرید آنلاین بلیط هواپیما این است که مسافر می‌تواند قیمت، ساعت، تعداد توقف، نوع هواپیما و فرودگاه مبداء و مقصدِ تمام پروازهای موجود در مسیر مورد نظر را باهم مقایسه کند و نزدیک‌ترین پرواز مطابق انتظاراتش را انتخاب کند و بخرد. اما خرید آنلاین بلیط هواپیما در پروازهای خارجی از علی‌بابا مزایای دیگری نیز دارد.


بیشتر بخوانید: بدون دانستن این ریزه‌کاری‌ها به سفر خارجی نروید!


عدم نیاز به کردیت کارت: همانطور که گفتیم برای خرید بلیط پروازهای خارجی از علی‌بابا فقط کافی است مبلغ ریالی را با کارت عابربانک عضو شبکه شتاب یا اینترنت‌بانک  پرداخت کنید.

استرداد آنلاین: به هر دلیلی تا قبل از پرواز اگر سفرتان را کنسل کنید، می‌توانید بدون مراجعه‌ی حضوری و به صورت آنلاین بلیط را برگردانید و مبلغ ریالی با کسر جریمه‌ی کنسلی، به صورت آنلاین و آنی به حساب شما برمی‌گردد.

پشتیبانی هفت روز هفته و ۲۴ساعت شبانه روز: هنگام خرید بلیط در هر زمانی از شبانه‌روز، حتی روزهای تعطیل، هر سوالی درباره‌ی ویزا و سایر مسائل مربوط به پروازهای خارجی داشته باشید، کافی است با شماره‌ی

 ۴۳۹۰۰۰۰۰ ـ ۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند یا مشکل احتمالی را رفع کنند.

تقویم قیمتی: یکی از ویژگی‌های خرید آنلاین بلیط هواپیما در سامانه‌ی علی‌بابا تقویم قیمتی است. به عنوان مثال شما قصد دارید برای تاریخ ۱۴ شهریور به مقصد تفلیس بلیط بخرید. سامانه‌ی علی‌بابا بعد از جستجو، بلیط‌های مربوط به روزهای قبل و بعدِ ۱۴ شهریور را نیز نمایش می‌دهد تا بتوانید بلیط را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

برای خرید بلیط پروازهای خارجی چه چیزهایی لازم داریم؟

۱- ایمیل: در خرید آنلاین بلیط شما به یک آدرس ایمیل نیاز دارید تا بلیط خریده‌شده به آن ارسال شود. برای عضویت و ثبت نام در سامانه نیز به ایمیل نیاز دارید. البته هنگام خرید بلیط می‌توانید درخواست کنید که مشخصات بلیط به شماره‌ تلفن همراهتان پیامک شود.

۲- عضویت در وب‌سایت علی‌بابا: قبل از اقدام به خرید بلیط هواپیما بهتر است اول با کلیک روی گوشه‌ی سمت چپ بالای وب‌سایت ثبت نام کنید.

۳- رمز دوم کارت عابربانک: به طور کلی هنگام خرید آنلاین لازم است در فرایند خرید، رمز دوم کارت عابربانک خود را وارد کنید. پس اگر رمز دوم ندارید، کافی است به یکی از خودپردازهای همان بانکی که از آن کارت گرفته‌اید بروید و از طریق دستگاه برای کارتتان رمز دوم تعریف کنید.

۴- نوشتن مشخصات از روی گذرنامه: هنگام خرید آنلاین بلیط باید کاملا حواستان باشد که مشخصات مسافر را کاملا صحیح وارد کنید. برای این کار گذرنامه یا تصویر آن دم دستتان باشد تا تمام مشخصات را از روی آن بخوانید و وارد کنید.

حالا شما کاملا آماده‌اید تا بلیط پروازهای خارجی را به صورت آنلاین بخرید. اگر باز هم سوالی دارید، می‌توانید راهنمای خرید بلیط و راهنمای استرداد بلیط هواپیما را بخوانید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. ناصر پرویزپور می‌گوید

    درود و ادب
    سپاس از مدیریت محترم علی بابا
    راهنمائی خوبی را جهت اطلاع هموطنان ارائه کردید.
    بدین وسیله جای تقدیر و تشکر دارد.