راهنمای استرداد بلیط قطار

نحوه استرداد روی وب‌سایت و اپلیکیشن علی‌بابا

گاها پیش می‌آید که بعد از خرید بلیط قطار از علی بابا، شرایط به نوعی تغییر می‌کند که دیگر بی‌خیال سفر می‌شوید و به جای آن، اقدام به استرداد بلیط قطار می‌کنید. در این راهنما می‌خواهیم نحوه استرداد آنلاین بلیط قطار از روی وب‌سایت و اپلیکیشن علی‌بابا را به شما به صورت قدم به قدم آموزش بدهیم.

استرداد بلیط قطار روی وب‌سایت علی‌بابا

قبل از اینکه این راهنما را بخوانید بگذارید چند نکته خیلی مهم را بگوییم:

قوانین استرداد بلیط قطار و میزان جریمه کنسلی از سمت راه‌آهن اعلام می‌شود و در جدول زیر می‌توانید میزان جریمه به نسبت زمان کنسلی را مشاهده کنید.

زمان کنسل کردن بلیط از زمان صدور تا ساعت 12 ظهر روز قبل از حرکت از 12 ظهر روز قبل از حرکت تا 3 ساعت قبل از حرکت قطار

از 3 ساعت قبل از حرکت قطار

یک ساعت مانده به حرکت قطار پس از حرکت قطار

میزان جریمه

10 درصد

30 درصد

50 درصد

امکان استرداد آنلاین وجود ندارد. 50 درصد استرداد حضوری

100 درصد

 

همچنین به این نکته مهم هم دقت کنید که یک ساعت مانده به حرکت قطار دیگر امکان استرداد آنلاین وجود ندارد. بلکه باید به صورت حضوری برای این کار اقدام کنید. اگر باجه‌های استرداد آژانس‌ها در راه‌آهن باز باشند می‌توانید برای استرداد به این باجه‌ها مراجعه کنید.

به این نکته مهم حتما دقت کنید: اگر کوپه‌ای دربست کرده‌اید و الان می‌خواهید آن را استرداد کنید، حتما دقت داشته باشید که کل کوپه استرداد می‌شود و دیگر هیچ کدام از مسافران نمی‌توانند وارد آن شوند.

در صورت کنسل شدن سفر از سمت شرکت ریلی و یا بروز مشکلاتی که منجر به دریافت خسارت باشد، بازپرداخت خسارت به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند صرفا به صورت حضوری در محل آژانس و با ارائه کارت ملی مسافران و نسخه چاپی بلیط امکان‌پذیر است (به این منظور می‌توانید با دفاتر فروش حضوری علی بابا آشنا شوید). در صورت بروز خسارت حتی می‌توانید درخواست خسارت را در سامانه رجا ثبت کنید.
حالا که نکات مهم بالا را خواندید، برویم سراغ راهنمای قدم به قدم و تصویری استرداد:

قدم اول

وارد وب‌سایت علی‌بابا شوید.

قدم دوم

در گوشه سمت چپ بالای صفحه، روی گزینه «پیگیری خرید» بزنید.

استرداد بلیط قطار

قدم سوم

اگر وارد حساب کاربری‌تان شده باشید، اینجا فهرستی از خریدهایتان را خواهید دید. بلیط مد نظرتان را انتخاب کنید. اگر تعداد خریدهایتان زیاد است، می‌توانید شماره سفارش را وارد کرده و جستجو کنید. وقتی بلیط مد نظرتان را پیدا کردید، روی گزینه «اطلاعات بیشتر» کلیک کرده و روی گزینه «استرداد» بزنید تا صفحه جدیدی برایتان باز شود.

استرداد آنلاین بلیط قطار

قدم چهارم

در صفحه جدید، بعد از مطالعه «قوانین کنسلی بلیط قطار » و تیک زدن آن، روی گزینه «مرحله بعد» کلیک کنید.

به یک موضوع خیلی مهم دقت کنید: قبل از ادامه فرایند استرداد آنلاین بلیط قطار، قوانین و شرایط ذکرشده را به دقت بخوانید.

قوانین کنسلی بلیط قطارقدم پنجم

اطلاعاتی که در این بخش از شما خواسته می‌شود را با دقت پر کنید و بعد از پر کردن چهار ردیف، گزینه «استرداد» را هم فعال کنید. سپس یک «کد استرداد» به شماره موبایلی که در ردیف بالا وارد کردید پیامک می‌شود. آن کد را در بخش «کد استرداد» وارد کرده و روی گزینه «تایید» کلیک کنید.

کد استردادقدم ششم

بعد از اینکه «کد استرداد» را وارد کردید، اطلاعات بلیط‌های قابل استرداد برای شما نمایش داده می‌شود. اینجا باید بلیطی که مد نظرتان است را انتخاب کنید. حتما اطلاعات بلیط را به دقت مطالعه و بررسی کنید تا مغایرتی وجود نداشته باشد. اگر همه موارد را بررسی کردید، در تیک جعبه در کنار بلیط را فعال کنید.

در نهایت روی گزینه «تایید و انتقال به بانک» کلیک کنید.

استرداد بلیط قطارقدم هفتم

در این بخش «شرایط و قوانین استرداد» برای شما نوشته شده است. حتما این قوانین را با دقت خوانده و مطمئن شوید که طبق آن عمل کرده‌اید.

شرایط و قوانین استرداد بلیط قطار در سایت علی بابااگر همه قوانین را به دقت خوانده باشید، در انتهای صفحه یک بخش برای وارد کردن شماره کارت 16 رقمی جهت استرداد وجه وجود دارد. حتما دقت کنید که این کارت به اسم یکی از مسافران باشد. بعد از وارد کردن شماره کارت، تصویر امنیتی را هم در بخش پایین نوشته و در نهایت روی گزینه «استرداد وجه» کلیک کنید تا مبلغ به شماره کارت واردشده بازگشت داده شود.

train refundاگر تا 72 ساعت آینده مبلغ به حساب شما بازنگشت، با شماره تلفن 02142719420 (سیستم جامع استرداد راه‌آهن) تماس بگیرید.

استرداد بلیط قطار روی اپلیکیشن علی‌بابا

قبل از اینکه این مراحل را بخوانید، مطمئن شوید که دانلود اپلیکیشن علی بابا را انجام داده و وارد حساب کاربری‌تان شده‌اید.

قدم اول

وارد اپلیکیشن علی بابا شوید.

اپقدم دوم

در بخش پایینی صفحه، روی گزینه «سفرهای من» بزنید. حالا در گزینه‌های بالای صفحه، روی گزینه «قطار» بزنید تا بلیط‌های خریداری شده برای قطار را نمایش بدهد.

train refund on appقدم سوم

اینجا فهرستی از خریدهای قبلی‌تان را می‌توانید ببینید. بلیط مدنظرتان را جستجو و انتخاب کنید.

استرداد بلیط قطارقدم چهارم

وقتی بلیط مدنظرتان را پیدا کردید، روی علامت «سه نقطه» در سمت چپ بلیط بزنید تا گزینه‌های جدیدی برای شما نمایش داده شود. سپس روی گزینه «استرداد بلیط» بزنید.

استرداد آنلاین بلیط قطار روی اپلیکیشن علی باباقدم پنجم

بعد از مطالعه قوانین کنسلی بلیط قطار، تیک آن را فعال کنید. در این مرحله باید به یک مساله دقت داشته باشید؛ ممکن است شما برای 4 نفر بلیط رزرو کرده‌اید و فقط می‌خواهید یکی از آن‌ها را کنسل و استرداد کنید. در این صورت فقط تیک آن یک بلیط را بزنید و بقیه گزینه‌ها را خالی بگذارید. هر کدام از بلیط‌ها به اسم یک مسافر ثبت شده‌اند و به راحتی می‌توانید انتخاب کنید که بلیط کدام مسافر را می‌خواهید کنسل کنید.

حالا اگر تیک بلیط مد نظر و تیک قوانین کنسلی را زدید، روی گزینه «تایید و ادامه» بزنید.

اپقدم ششم

حالا نحوه دریافت مبلغ استردادشده را هم انتخاب کرده و در نهایت روی گزینه «استرداد آنلاین» بزنید.

یک نکته مهم: اینجا شما دو گزینه‌ «شارژ اعتبار علی‌بابا» و «واریز به حساب بانکی» را برای انتخاب پیش رو دارید. یکی از این دو گزینه را با توجه به توضیحات آن انتخاب کرده و روی گزینه‌ استرداد آنلاین کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر گزینه «واریز به حساب بانکی» را انتخاب کنید، مبلغ به همان شماره کارتی که با آن خرید خود را انجام داده‌اید بازمی‌گردد. در صورتی که سفارش را با اعتبار و یا مبلغی را از اعتبار پرداخت کرده باشید شما تنها به گزینه شارژ حساب بانکی دسترسی خواهید داشت.

استرداد آنلاینقدم هفتم

حالا دیگر می‌توانید پیام استرداد موفقیت‌آمیز را روی صفحه گوشی مشاهده کنید.

پس از تکمیل این مراحل، شما پیام «استرداد شما با موفقیت انجام شد» را دریافت خواهید کرد. اگر تا ۷۲ ساعت مبلغ استرداد به حساب یا اعتبار شما واریز نشد، می‌توانید برای بررسی موضوع با پشتیبانی 24 ساعته علی‌بابا تماس بگیرید.

سوالی در مورد نحوه استرداد بلیط قطار دارید؟

در این مقاله، صفر تا صد نحوه استرداد آنلاین بلیط قطار را روی وب‌سایت و اپلیکیشن علی‌بابا برای شما آموزش دادیم. اگر در این مسیر سوالی برای شما پیش آمد می‌توانید  برای ما کامنت بگذارید تا پاسخ بدهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 دیدگاه
  1. فاطمه منتظری می‌گوید

    من ۳ عدد بلیط استرداد کردم از مبلغ هیچکدام خبری نیست

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام فاطمه عزیز 🙂
      با پشتیبانی علی‌بابا تماس گرفتید؟

  2. نورایی می‌گوید

    چرا در بلیط قطاری ک داده اید شماره ی سالن و کوپه وجود نداره

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام دوست عزیز 🙂
      با دقت بیشتری مطالعه کنین حتما وجود داره.

  3. سجاد می‌گوید

    سلام من میخوام بلیت قطارم رو استرداد کنم. ولی مراحلی رو که طی میکنم کد استرداد برام نمیاد ضمنا با پشتیبانی هم تماس گرفتم ولی اونجا هم گفتند هروقت کد اومد بگید حدودا دو دقیقه پشت خط بودیم ولی پیامکی ارسال نشد. باید چکار کنم؟

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام سجاد عزیز 🙂
      بعد از نیم ساعت الی یک ساعت صبر، مجدد امتحان کنید.
      ضمنا بهتره قبلش مطمئن بشید شماره تماسی که در حساب کاربری ثبت کردید، درست هست.

  4. ضیایی می‌گوید

    پیرو مکاتبات عدیده به مسئولین ذیربط اعم ازمقام محترم وزارت راه در این دولت و دولت اسبق از جامع یزدی های مقیم کرج ،که بالغ بر ۶۰ درصد جمعیت کرج را تشکیل می دهند وبه طور مستمر روزانه جهت عزیمت به زادگاه خود در مسیر کرج به یزدوبالعکس در حال تردد بوده و به نحوی که روزانه بالغ بر ۱۰ دستگاه اتوبوس از ترمینال مسافربری کرج جهت حمل آنان به مقصد یزد و بالعکس عزیمت می نماید؛ و تاکنون خطرات حیاتی زیادی در بر داشته است. لذا استدعا داریم نسبت به راه اندازی قطار مسافربری از ایستگاه راه آهن کرج به یزد و بالعکس اقدام فرمایید .
    جامع یزدی های مقیم کرج

  5. علی می‌گوید

    سلام آیا بلیط که برای ماشینم گرفتم رو میتونم اگه سفرم کنسل شد بلیط ماشین رو پس بدم

  6. عباس می‌گوید

    سلام خسته نباشید من بلیط رو خریدم چند دقیقه بعداستردادکردم چون تاریخ اشتباه بودبعدالان ۲۶روزهست که گذشته چندبارهم زنگ زدم ولی از برگشت پول خبری نیست موقع گرفتن سریع میگیرن و موقع دادن امروزوفردامیکنن من واقعآبرای شرکت علی بابامتاَسیم

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام عباس عزیز 🙂
      لطفا با شمالی پشتیبانی علی‌بابا به شماره 02134900000 تماس بگیر تا درباره این موضوع شما رو راهنمایی کنن.

  7. زهره می‌گوید

    سلام من امروز با سایت علی بابا تماس گرفتم و پرسیدم خسارت تاخیر رو میشه آنلاین گرفت، چون از خود سایت بلیط گرفته بودیم، گفتن بله گزینه خسارت رو بزنید، بلیط ما صدرصد بازگشت مبلغ بود، ولی برای ما 50 درصد واریز شد، وقتی اعتراض کردیم میگن بقیه شو باید از شرکتی ک قطار برای اون بوده بگیرید(ریل سیر کوثر) وچند تا شماره دادن که اشتباه بود حالا ما چجوری میتوتیم 50درصد باقی رو بگیریم

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام زهره عزیز 🙂
      در حال حاضر استرداد بلیطبرای اغلب شرکت‌های ریلی از سمت خودشون ثبت می‌شه، یعنی شما از هر کانال دیگه مثل سایت یا اپ علی‌بابا خرید کنید، برای استرداد به سایت همون شرکت ریلی منتقل می‌شید. متاسفانه پشتیبانی این شرکت‌ها پاسخگویی مناسبی ندارن و بررسی نمی‌کنن که این استرداد آنلاین ثبت شده. با این طرز فکر که ممکنه مسافر در یک دفتر حضوری بلیط رو خریده باشه یا یه جایی مثل کافی‌نت آنلاین براش خرید کرده باشن، این جواب رو می‌دن که از هر جا خرید کردید با همونجا تماس بگیرید. اگه اطلاعات سفارش دارید، جزییات اطلاعاتتون رو بفرمایید تا دوستان ما در پشتیبانی علی‌بابا بررسی کنن چه کاری می‌شه انجام داد تا بتونیم رضایت شما رو جلب کنیم.

  8. مریم می‌گوید

    سلام.
    من بلیط قطار رو استرداد دادم، اما ازم شماره حساب نخواست و فقط نوشت استراد شما با موفقیت انجام شد! از کجا بدونم به کدوم حساب رفته و یا آیا کلا مبلغ برگشت خورده یا خیر؟

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام مریم عزیز 🙂
      شماره حسابی که پول به اون برمی‌گرده، همون شماره حسابی هست که زمان رزرو و خرید بلیط ازش استفاده کردید. همچنین اگر گزینه «شارژ حساب علی‌بابا» رو زده باشید، پول به حساب شما در علی‌بابا برمی‌گرده.

  9. کیهان هاشمی می‌گوید

    با سلام چگونه اقدام به تعویض بليط قطار در همان تاریخ گرفته شده قبلی صورت می‌گیرد لطفا راهنمایی کنید

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      درخواستتون رو اینجا وارد کنین تا بررسی بشه (https://www.alibaba.ir/profile/ticketing) یا اینکه برای پاسخگویی سریع‌تر با تیم پشتیبانی 24 ساعته تماس بگیرین: 02143900000

  10. مهدی می‌گوید

    آیا پس از حرکت قطار به جامانده مبلغی مسترد می گردد؟

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام مهدی عزیز 🙂
      خیر

  11. نسترن می‌گوید

    سلام ما بلیط اصفهان به بندرعباس گرفتیم ولی اعلام کردن که بندر تعطیل شده
    آیا با این حساب استرداد بلیط باز هم جریمه داره؟
    به تعویق انداختنش چطور؟

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      سلام نسترن عزیز 🙂
      در صورت کنسل شدن سفر از سمت شرکت ریلی و یا بروز مشکلاتی که منجر به دریافت خسارت باشد، بازپرداخت خسارت به بلیط‌هایی که مشمول دریافت خسارت شده‌اند صرفا به صورت حضوری در محل آژانس و با ارائه کارت ملی مسافران و نسخه چاپی بلیط امکان‌پذیر است (به این منظور می‌توانید با دفاتر فروش حضوری علی بابا آشنا شوید). در صورت بروز خسارت حتی می‌توانید درخواست خسارت را در سامانه رجا ثبت کنید.