روز جهانی گردشگری

به مناسبت روز جهانی گردشگری

شوق انسان برای کشف محیط اطرافش، برای تجربه‌ی ناشناخته‌ها، برای تعامل با فرهنگ‌ها و انسان‌های سرزمین‌های دیگر انسان را راهی سفر کرد. سفری که از گذشته‌ها آغاز شد و تا شوق کشف در وجود انسان است، این سفر هم ادامه دارد. امروزه که به لطف توسعه‌ی صنعت حمل‌و‌نقل سفر کردن آسان شده و فاصله‌ی ما تا مقصد رویایی‌مان اندازه‌ی چند کلیک کوتاه شده، سفر کردن بیشتر از هر روزی در زندگی ما معنا پیدا کرده است. این رفت‌و‌آمد انسان‌ها به بخش‌های مختلف کره‌ی خاکی‌ صنعت گردشگری را متولد کرد. صنعتی که در ۶ دهه‌ی گذشته رو به رشد بوده و هر سال بیشتر از قبل نقش‌ آن در زندگی ما پر رنگ‌تر می‌شود تا جایی که یکی از مناسبت‌های سال را در سراسر جهان از آن خود کرده است؛ امروز ۲۷ دسامبر را، برابر با ۵ مهر روز جهانی گردشگری است.

 نقش گردشگری در زندگی ما

صنعت گردشگری را شوق سفر کردن و کشف‌های تازه‌ی انسان متولد کرد و این صنعت زندگی انسان را در حوزه‌های مختلف مثل فرهنگ و اقتصاد و هنر تحت تاثیر قرار داد. تاثیرات فرهنگی و اجتماعی گردشگری سبک زندگی، کیفیت زندگی، الگوهای رفتاری و وضعیت فرصت‌های شغلی مردم شهر و کشور مقصد را تغییر داده است.


بیشتر بخوانید: آیا گردشگری ایجاد شغل می‌کند؟


گردشگری‌، اقتصاد، فرصت‌های شغلی

ورود هر گردشگر با افزایش درآمد برای شهر مقصد همراه است و رونق گرفتن استفاده از هتل و اقامتگاه‌ها، افزایش درآمد محلی‌ها از ارائه‌ی ‌خدماتی مثل غذا و نوشیدنی از نمودهای تاثیرات اقتصادی گردشگری در شهر و کشور مقصد است.اگر تنها مشاغل مستقیم با گردشگری مانند رانندگی، راهنمایان گردشگری، هتلداری و… را در نظر بگیریم، طبق گفته‌های کارشناسان اقتصاد، به ازای هر ۶ نفر گردشگر ورودی، یک شغل ایجاد می‌شود. در زمینه‌ی گردشگری داخلی نیز هر ۲۵ نفر گردشگر داخلی یک شغل ایجاد می‌کند.

روز جهانی گردشگریاز بهمن‌ماه ۹۵ تا اردیبهشت‌ ماه سال جاری، گردشگری در جهان، در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد ۶درصدی بوده، یعنی ۳۶۹ ملیون گردشگر امسال به کشورهای خارجی سفر کرده‌اند. در سال ۲۰۱۷ اغلب کشورها در حوزه‌ی گردشگری رشد را تجربه کردند اما در این میان منطقه‌ی خاورمیانه با ۱۰درصد رشد، بعد از افت ۴ درصدی خود در سال ۲۰۱۶ بالاترین درصد رشد را به خود اختصاص داده است. بعد از خاورمیانه، کشورهای آفریقایی با ۸ درصد رشد، میزبان حجم گسترده‌ای از گردشگران شده است. ورود گردشگران به آمریکا با رشد ۴ درصدی همراه بوده و اروپا و آسیا-اقیانوسیه توانسته‌اند در مقایسه با سال گذشته در ورود گردشگر،۶درصد رشد داشته‌اند.

علی‌بابا و گردشگری

علی‌بابا اولین آژانس مسافرتی ایران است که به‌عنوان کامل‌ترین سامانه‌ی آنلاین خرید بلیط هواپیما و دارای نماد اعتماد تجارت الکترونیک، از بدو تاسیس برای توسعه‌ی گردشگری ایران گام برداشته و برای خلق تجربه‌ی شایسته‌ی سفر، دسترسی به خدمات سفر از جمله خرید آنلاین بلیط هواپیما و قطار، رزرو آنلاین هتل و تورهای داخلی و خارجی را برای سفردوستان آسان کرده است.

ابتدا با خرید آنلاین بلیط پروازهای داخلی در خدمت مسافران صبور ایرانی بودیم و با پیوستن به سیستم توزیع جهانی، راه سخت خرید آنلاین بلیط پروازهای خارجی به ریال را برای هم‌وطنان عزیز هموار کردیم. بعد نوبت قطار شد و با افزودن بلیط قطار به سامانه‌ی آنلاین جستجوی بلیط، امکان خرید آنلاین بلیط در تمام مسیرهای ریلی را برای مسافران عزیز ایرانی فراهم کردیم. سپس همانگونه که امکان استرداد آنلاین بلیط هواپیما را برای اولین‌بار فراهم کرده بودیم، با تکمیل زیرساخت‌های مالی برای اولین بار در ایران با ایجاد امکان استرداد آنلاین بلیط قطار در سامانه‌ی علی‌بابا، این معضل بزرگ مسافران علی‌باباییِ قطار را برطرف کردیم.

اپلیکیشن علی‌بابا در سال ۱۳۹۵ ارائه شد که علاوه بر بلیط تمام ایرلاین‌های داخلی و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی داخلی با امکانات و ویژگی‌های گوناگون به پرفروش‌ترین اپلیکیشن حوزه‌ی سفر و گردشگری تبدیل شده است.

در آخر مفتخریم اعلام کنیم که در سال ۱۳۹۵ یک‌چهارم کاربران اینترنت از وب‌سایت علی‌بابا دیدن کرده‌اند و ۹۷/۲درصد از مشتریان ما، علی‌بابا را به دیگران نیز توصیه کرده‌اند.

ضمن تبریک روز جهانی گردشگری، آرزو داریم همسفری شایسته برای انتخاب حرفه‌ای شما باشیم.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.