گردشگران قطر در ایران

پیشنهاد لغو ویزای گردشگری و استفاده از فرصت جام‌جهانی قطر

بررسی راهکارهای استفاده از فرصت جام‌جهانی

معاون گردشگری بر اهمیت لغو ویزای گردشگری برای تماشاگران جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، تاکید کرد و گفت: میراث فرهنگی بر تحقق این امر تاکید دارد و وزارت امور خارجه در حال بررسی پیشنهاد لغو ویزاست.

به گزارش مجله گردشگری علی بابا و به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ پیش‌بینی می‌شود حدود ۱.۵ میلیون مسافر برای دیدن مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر وارد این کشور شوند. این مسابقات قرار است از تاریخ ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ در قطر برگزار شود.

مساحت این کشور حدود ۱۱۶۰۰ کیلومتر مربع است، یعنی وسعتی به اندازه استان قم دارد. حال با توجه به کمبود فضای کافی برای زیرساخت‌های گردشگری، همچنین به دلیل نبود جاذبه‌های تفریحی کافی و آب‌وهوایی نه‌چندان متنوع، تماشاگران ممکن است تصمیم بگیرند در مدت برگزاری این بازی‌ها به کشورهای همسایه سفر کنند.

کشور ایران به لطف برخورداری از تنوع و جاذبه‌های ممتاز گردشگری و فاصله نسبتا کم با قطر، یکی از مقاصدی است که می‌تواند گردشگران را به خود جذب کند.

در اینجا این نکته را باید یادآور شد که ۵ روز فاصله بین مسابقات تیم‌های مختلف، در مرحله مقدماتی در نظر گرفته شده است. هر مسافر می‌تواند در بهترین حالت و شرایط، ۳ روز را به ایران سفر کند و از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن بهره‌مند شود.

لغو ویزا گردشگریفرآیند دریافت ویزا زمان‌بر است و به همین دلیل باید زمان محدود مسافران برای سفر به ایران و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی و تفریحی، در نظر گرفته شود. بنابراین لازم است وزارت امور خارجه ویزای مسافرانی که از مبدا دوحه قصد سفر به ایران را داشته و بلیط و فن‌آیدی گرفته‌اند، توجه کافی داشته باشد.

تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی ورود تماشاگران قطر

علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری کشور در نشستی خبری با خبرگزاری تسنیم، درباره برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران گفت: برای بهره‌مندی از فرصت بی‌نظیر جام‌جهانی فوتبال، برای توسعه گردشگری و ارزآوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سال ۹۹ ، پروژه‌ای را با عنوان «جهت ۲۰۲۲» تعریف کرد.

هدف این پروژه جذب تماشاگران جام‌جهانی فوتبال قطر ۲۰۲۲ است و به این منظور کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی و تسهیل ورود تماشاگران و مسافران به کشور، تشکیل شده است.

شالبافیان افزود: این کارگروه از ۱۴ دستگاه و نهاد دولتی مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی، وزارت نیرو، فدراسیون فوتبال، وزارت کشور و… تشکیل شده است که علاوه‌بر فراهم‌کردن بسترهای موردنیاز برای این رویداد، از بخش خصوصی برای تسهیل ورود تماشاگران مسابقات فوتبال به ایران، پشتیبانی‌های لازم را به عمل خواهد آورد.

گردشگران جام جهانی در ایرانمعاون گردشگری بر اهمیت لغو ویزای گردشگری برای تماشاگران مسابقات جام جهانی تاکید و اشاره کرد نهادها و سازمان‌های مربوطه، باید همکاری لازم را در این امر داشته باشند. او همچنین بیان کرد میراث فرهنگی بر اهمیت این موضوع تاکید دارد و وزارت امورخارجه، در حال بررسی پیشنهاد لغو ویزاست.

وزارت میراث فرهنگی از سال ۹۹ با دستگاه‌های مرتبط تصمیم دارد از این فرصت مناسب برای جذب گردشگران بیشترین استفاده را داشته باشد. رسیدگی و انجام امور با تاخیر و تعلل، موضوعی است که همیشه با آن مواجه هستیم که باعث استفاده نامطلوب از فرصت‌های مهم و حیاتی برای صنعت گردشگری خواهد شد. با توجه به همین غفلت‌ها، کشورهای همسایه مثل ترکیه، همیشه بخشی از سهم گردشگری ایران را از آن خود کرده‌اند.

لغو ویزا گردشگریسود حضور گردشگران جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ چقدر است؟

با توجه به آمار و بررسی‌های انجام‌شده در سه جام‌جهانی گذشته، هر تماشگر به طور متوسط در طول دو هفته اقامت خود در کشور میزبان، حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار هزینه خواهد کرد.

به این ترتیب با محاسبه و بررسی اجمالی می‌توان گفت ورود هر تماشاگر به ایران، می‌تواند باعث رونق و تحرک در صنعت گردشگری کشور شود. به‌خصوص در زمان شیوع کرونا که رکودی را برای این صنعت رقم زد و بسیاری از بنگاه‌های گردشگری را تعطیل کرد. بنابراین، باید از این فرصت نهایت بهره را برد.

کشورهای همسایه مثل ترکیه، با ارائه پیشنهادات ویژه‌ای مانند لغو ویزای گردشگری و رایگانی بعضی از پروازها، سعی در استفاده حداکثری از این فرصت و جذب هرچه بیشتر تماشاگران به این کشور را دارند. با وجود اینکه برای صدور هر ویزای گردشگری مبلغی حدود ۱۰۰ دلار دریافت می‌شود، اما با لغو این ویزا، ورود گردشگران مزایای بسیاری را عاید کشور خواهد کرد.

 

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.