حمام قدیمی

فرونشست زمین در خیابان کارگر و کشف یک حمام قدیمی

شایعه پیداشدن حمام قدیمی در خیابان کارگر تهران

جمعه ۶ بهمن ماه در پی فرونشست زمین به وسعت ۲۰۰ متر در خیابان کارگر جنوبی حوالی ضلع شمالی میدان قزوین، سازه‌ای قدیمی که گمان می‌شد یک حمام عمومی با قدمتی مربوط به دوره قاجار باشد کشف شد.

بعد از بسته شدن راه برای خودروها و شروع بررسی‌های اولیه، شک و تردید‌های متعددی درباره قدمت این حمام قدیمی عمومی پیش آمد. بدون اتلاف وقت فرضیه قدمت این حمام عمومی مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا به‌خاطر شرایط خیابان، روان شدن ترافیک و عبور و مرور خودروها در این مسیر، عملیات رفع این فرونشست آغاز شود.

روابط عمومی شهرداری منطقه۱۱ تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: « شایعاتی مبنی بر کشف حمام قدیمی و تاریخی و ملک میراثی زیر خیابان کارگر مطرح شده که واقعیت ندارد و طبق شواهد و تصاویر، یک سرویس بهداشتی عمومی با ۳ الی ۴ چشمه تحت این مسیر در فرونشست دیده شده است که با کارشناسی اولیه فاقد قدمت میراثی است.»

به‌دلیل حضور نداشتن کارشناس میراث فرهنگی در صحنه، سازه‌ کشف شده در ابتدا به حمامی قدیمی و میراث باستانی نسبت داده شد که این موضوع از طرف شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی تکذیب شد.

محسن سعادتی معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره این سازه قدیمی گفت: « براساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده، این محدوده شامل یک راهرو زیرزمینی و چندین سرویس بهداشتی است که با توجه به مصالح به‌کاررفته شامل آجر و استفاده از تیرآهن در پوشش سقف و عدم وجود هیچ‌گونه تزیینات و معماری تاریخی، بنای مکشوفه «معاصر» است. شایان ذکر است محدوده مذکور خارج از حصار ناصری بوده و همچنین براساس تصاویر هوایی سال ۱۳۱۹ و ۱۳۳۵ به صورت معبر بوده است.»

بعد از اینکه کارشناسان اعلام کردند که سازه کشف شده فاقد قدمت میراثی است، شهرداری منطقه ۱۱ تهران حفره ایجاد شده را پر کرده و محدودیت تردد در این مسیر را رفع کرد.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. زو زو می‌گوید

    واقعااا جالب بود.