راشا

ویزای گروهی برای گردشگران ایران و روسیه حذف می‌شود

حذف ویزای گروهی برای گردشگران ایران و روسیه

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۲۴ از اجرای برنامه‌هایی برای حذف ویزای گروهی برای گردشگران ایران و روسیه از ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی خبر داد.

اسماعیلی با یادآوری فرصت‌های فرهنگی بین ایران و روسیه در حوزه گردشگری، گفت: «ما به گردشگری به‌عنوان یک فرصت بزرگ نگاه می‌کنیم؛ البته از وضعیت فعلی رضایت نداریم؛ اما برنامه‌های مهمی برای رونق گردشگری بین دو کشور در نظر گرفته‌ شده است. یکی از برنامه‌های توافق شده این است که از اول ژانویه پیش رو ویزای گروهی برای گردشگران ایران و روسیه حذف خواهد شد و گردشگران دو کشور بدون روادید، می‌توانند به ایران و روسیه سفر کنند.»

قبل از اعلام رسمی این موضوع، لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری هم از لغو ویزای گروهی ایران و روسیه خبر داده بود ولی این طرح به مرحله اجرا نرسید. بنا بر گفته‌های لیلا اژدری قرار بر این بود که گروه‌های ۵ تا ۵۰ نفره گردشگران ایران و روسیه که از طریق آژانس‌های مسافرتی قصد سفر بین دو کشور را داشته باشند، بدون ویزا تا ۱۵ روز اجازه اقامت دریافت کنند.

سال ۱۳۹۶ این توافق‌نامه بین دو کشور در مسکو امضا شد و در سال ۱۴۰۰ بود که درباره برنامه‌های‌ اجرایی آن از تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ دی ۱۴۰۲) گفت‌گوهایی انجام شد. در شهریور ۱۴۰۱ هم در نشست کمیته فنی گردشگری ایران و روسیه با میزبانی تهران، موضوع لغو این روادید در صورت‌جلسه این کمیته امضا شد.

حدود ۶ سال از امضای توافق‌نامه میان ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی می‌گذرد. با وجود برگزاری نشست‌های مختلف برای اجرایی شدن این طرح، لغو روادید گردشگری هنوز عملی نشده است.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.