ahow

جزییات خبر افزایش ۳۰درصدی نرخ تاسیسات گردشگری

اعلام سقف افزایش نرخ تأسیسات گردشگری

باتوجه‌به شعار و نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، رسیدگی به بحث قیمت‌گذاری تأسیسات گردشگری با حساسیت بیشتری انجام شد. بعد از بررسی این موضوع در کارگروه تنظیم بازار، سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که گواهینامه کیفیت استاندارد دارند، حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است.

البته سقف افزایش نرخ تأسیسات گردشگری طرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، اقامتگاه سنتی، مهمان‌پذیر و واحد پذیرایی بین‌راهی که در چرخه ارزیابی قرار گرفته‌اند، اما تاکنون گواهینامه کیفیت خود را دریافت نکرده‌اند، متفاوت است. سقف افزایش نرخ  برای این گروه از تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی گردشگری فاقد ضابطه، حداکثر ۲۵ درصد خواهد بود.

برای آن گروه از تأسیسات گردشگری که بدون عذرموجه در چرخه ارزیابی قرار نگرفته‌اند، هیچ‌گونه افزایش نرخی در نظر گرفته نمی‌شود و در صورت موجه بودن، این افزایش حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.

اسماعیل برات، معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، از صدور نرخنامه‌های گردشگری به‌شکل الکترونیکی خبر داد. این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود و بنابر گفته‌های برات، صدور نرخنامه الکترونیکی مزایای بیشتری نسبت به شکل سنتی و دستی دارد. با این طرح آنلاین علاوه بر مزایای آماری، سرعت و دقت در نظارت بر عرضه خدمات گردشگری افزایش یافته و کنترل بر نرخنامه‌ها و برخورد با تخلفات سریع‌تر و بهتر انجام خواهد شد.

669251096636

همچنین اسماعیل برات گفت:

«وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به طراحی و پیاده‌سازی فرایند صدور نرخنامه الکترونیکی در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات گردشگری (جانا) اقدام کرده و از این پس نرخنامه تأسیسات گردشگری به‌صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

در سامانه جانا برای هر یک از تأسیسات گردشگری بسته به اینکه چه نوع خدماتی ارائه می‌دهند، فرآیندی مستقل و پیوسته طراحی شده است. برای مثال برای هتل‌ها و مراکز اقامتی، امکان ثبت انواع اتاق‌ها همچون اتاق‌های سینگل، دبل، تریپل و سوئیت وجود دارد یا اگر خدمات پذیرایی داشته باشند، برای انواع پیش‌غذا، خوراک‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم امکان ثبت وجود دارد. همچنین اگر واحدی وسایل تفریحی و سرگرمی گردشگری دارد، برای انواع خدمات ورزشی و تفریحی و بازی‌های رایانه‌ای و…، پیش‌فرض‌هایی در نظر گرفته شده است. اگر واحد گردشگری خدماتی ارائه دهد که در موارد پیش‌فرض، پیش‌بینی نشده باشد، می‌تواند از قسمت «سایر» خدمات خود را ثبت کند و نرخ خود را پیشنهاد دهد.

سپس اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاری تشکل حرفه‌ای مربوطه بر اساس ضوابط بخشنامه ابلاغی، نرخنامه را صادر می‌کند و از طریق تشکل حرفه‌ای (در صورت وجود) به واحد گردشگری ابلاغ می‌شود.»

یکی دیگر از موضوعات بررسی شده در نرخنامه‌های جدید، دریافت حق سرویس است. بنابر آیین‌نامه دریافت حق سرویس مصوب ۱۳۷۶، دریافت حق سرویس فقط در هتل‌ها و مهمان‌سراها و واحدهای زیرمجموعه آن‌ها تا سقف ۱۵درصد مجاز است و دریافت آن در دیگر تأسیسات گردشگری موجه نیست. همچنین هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال، رایگان و ۲ تا ۱۲ سال در صورت استفاده نکردن از سرویس اضافه، نیم‌بها محاسبه می‌شود.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.