تخت سلیمان

بررسی شرایط برچیدن داربست‌ها و طرح‌ جایگزین حفاظت از تخت سلیمان

طرح جایگزین برای حفاظت از تخت سلیمان

تخت سلیمان یک منطقه تاریخی و باستانی در استان آذربایجان غربی ایران است. این منطقه معروف به آثار باستانی و تاریخی خود است و یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در ایران محسوب می‌شود. این منطقه حاوی بقایای یک قلعه باستانی، آتشکده‌ها و محله‌های باستانی است که به دوره‌های مختلف تاریخی برمی‌گردد.

امینیان، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب درباره شرایط کارگاه‌های مرمت و برپا ماندن داربست‌ها روی آثاری مثل ایوان غربی که به ایوان خسرو معروف است، گفت:

«درحال بررسی شرایط برای برچیدن داربست‌ها و طرح‌ جایگزین حفاظت از آثار هستیم که البته برای تحقق آن باید دوره‌ای از گرمایش و سرمایش هوا بگذرد تا بتوانیم شرایط را بررسی کنیم. از نظر بصری وجود این داربست‌ها مشکلاتی ایجاد کرده اما شاید اگر این داربست‌ها نبود، تاکنون این آثار تخریب شده بودند. باید تمام این موارد بررسی شوند و بعد با نظر هیأت راهبردی و تأیید وزارت‌خانه اقدامات لازم انجام شود. درواقع تلاش ما برای ارائه طرحی جهت برچیدن این داربست‌ها‌ است.»

محمد امینیان، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب درباره ارائه گزارش از عملکرد ۱۵ ساله این مجموعه به یونسکو خبرداده و گفته تمام مداخلات حفاظتی و مرمتی باید تحت نظارت و مورد تایید هیئت راه‌بردی باشد.

امینیان درباره برقرار نگه داشتن تخت سلیمان گفت: «برای رعایت این موضوع سعی شده در این فصل، صرفاً کارهای ساماندهی محوطه و ساختار بصری محیطی از جمله نظافت و حذف گیاهان و علف‌های هرز و ساماندهی مسیرهای دسترسی انجام گیرد.همچنین  بیش از ۲۰ نیرو در پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب فعال هستند. اصلی‌ترین سرمایه ما در پایگاه‌ها، نیروی انسانی است و در پایگاه‌ها، نیروهای متخصص برای آینده آموزش داده می‌شود تا استمرار هنرها و مفاهیم معماری گذشتگان را برای آیندگان داشته باشیم.»

تخت سلیمان

محمد امینیان، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب درباره ارائه گزارش از عملکرد ۱۵ ساله این مجموعه به یونسکو خبرداده و گفته تمام مداخلات حفاظتی و مرمتی باید تحت نظارت و مورد تایید هیئت راه‌بردی باشد.

این مجموعه در سال ۲۰۲۵ گزارش کاملی از وضعیت ۱۵ ساله ثبت جهانی به یونسکو ارائه خواهد داد چراکه یونسکو علاوه بر دریافت گزارش‌های دوره‌ای، بعد از گذشت ۱۵ سال از ثبت جهانی یک مجموعه، برای پایش بهتر گزارش کاملی از وضعیت کلی آن دریافت می‌کند.

تخت سلیمان به دلیل وجود آتشکده‌های باستانی که به نام “چشمه آتش” شناخته می‌شوند، مشهور است. این آتشکده‌ها از زیرزمین گاز طبیعی به بیرون برخورد می‌کنند و از آنجا که این پدیده در بسیاری از نقاط جهان وجود ندارد، جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد.

لازم است به این موضوع اشاره کنیم که تلاش مدیران برای حفاظت از مجموعه بسیار خوب بوده، اما از این پس برنامه مدیریتی بیشتر به‌سمت احیای تخت سلیمان پیش خواهد رفت.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.