آثار خراسان شمالی

پنج اثر ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت می‌شوند

رشد خراسان شمالی در آثار ملی

علی مستوفیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اعلام کرد که ۵ اثر این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.

به‌گزارش مجله گردشگری علی بابا و به نقل از خبرگزاری فارس، در گفت‌وگویی علی مستوفیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی بیان کرد که پنج اثر ناملموس استان خراسان شمالی، که پرونده آنها در هفته گذشته در تهران دفاع شده بود، با رأی اعضای شورای ثبت، در فهرست آثار ملی جای گرفت.

مستوفیان این پنج اثر ناملموس را آیین نوروزی تعیین قوانین یک‌ساله روستای راستقان، مهارت پخت قورمه شور در عید قربان، مهارت پخت نان ( فتیر ترته- تورتا)، مهارت چولی بافی و مهارت تهیه شیره انگور اعلام کرد.

طبق گزارشات و بیان سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، این استان توانسته است تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خود را در فهرست آثار ملی ثبت کند. ناگفته نماند از میان این تعداد، ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی هستند.

مستوفیان همچنین اظهار دارد که استان خراسان شمالی، بیش از یک هزار و صد اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور را به خود اختصاص داده است.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.