9090

کشتی کروز ایران از جام جهانی قطر باز می‌ماند؟

چالش تعمیر و تامین سوخت کشتی کروز ایران

هرچند تا آغاز بازی‌های جام‌جهانی قطر حدودا دو هفته زمان باقی‌مانده است؛ اما متاسفانه کشتی مسافربری کروز که قرار بود حمل‌ونقل مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ را انجام بدهد، هنوز آماده حرکت نیست. با وجود پیگیری‌های مسئولان گردشگری برای تامین سوخت یارانه‌ای باز هم آماده‌سازی دوهفته‌ای این کشتی مسافربری بعید به‌ نظر می‌رسد.

قطر که میزبانی بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ را بر عهده دارد، به‌دلیل ظرفیت محدود و تعداد کم هتل‌ و نبودن زیرساخت‌های کافی برای اسکان مسافران و گردشگران، از کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک خواسته است.

ایران به‌ خاطر فاصله کمی که با قطر دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت گردشگران بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ به شمار می‌آید. البته نخواستن ویزا، امکانات رفاهی و تفریحی مناسب جزیره کیش و جاذبه‌های گردشگری متعدد این جزیره، کیش را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای مسافران تبدیل کرده است.

03 1

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی قبلا گفته بود:‌ «ایرانی‌ها می‌توانند صبح با کشتی کروز به قطر مسافرت و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشور برگردند.»

برای مقرون‌به‌صرفه شدن سفر دریایی، تامین سوخت یارانه‌ای موضوع بسیار مهمی است. حدود یک ماه پیش دولت در مصوبه‌ای اعلام کرده بود که به همه کشتی‌های مسافربری و شناورها و قایق‌های مسافری که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مجوز دارند، سوخت یارانه‌ای تعلق می‌گیرد.

بعد از مصوبه دولت، وزارت نفت موظف شد سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های مسافری را به نسبت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد نرخ خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینک) محاسبه کند. متاسفانه این موضوع با وجود نزدیکی بازی‌های جام‌جهانی همچنان مسئله‌ای حل‌نشده باقی‌مانده است.

یکی دیگر از دلایل مهمی که احتمال آماده‌نشدن کشتی کروز برای بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ را بیشتر می‌کند، زمان طولانی تعمیر این کشتی است. کشتی مسافربری کروز ایران از مردادماه ۱۴۰۱ برای تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک مجتمع کشتی‌سازی شده است.

با همه مواردی که گفته شد، سهراب بناوند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان، گفته است: «کشتی سانی یا همان کشتی کروز ایران برای خدمت‌رسانی به گردشگران و مسافران جام‌جهانی قطر، هفته آینده با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بندرعباس آماده حرکت می‌شود.»

این کشتی که در سال ۱۹۸۲ میلادی در سوئد ساخته شده، برای سفرهای طولانی و شب‌خوابی ظرفیت ۳۰۰ نفر و برای سفرهای کوتاه حداقل ۹۲۵ نفر ظرفیت دارد.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. ابتین شجاعی می‌گوید

    عکس کشتی ، پایینی نیست ؟