اکسپو 2020 و امیکرون

اما و اگرهای تعطیلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی در پی شیوع اومیکرون

وضعیت نمایشگاه اکسپو با شیوع امیکرون

افزایش ده برابری تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از ابتدای ماه جاری در امارات متحده‌ عربی باعث تردیدهایی برای ادامه برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ شد. دولت امارات تعداد مبتلایان را بر حسب سویه‌ ویروس اعلام نکرده؛ اما باتوجه به گزارش بلومبرگ، تعداد مبتلایان به گونه‌ امیکرون به کمتر از ۱۰۰ نفر می‌رسد.

نورا الغیثی سخنگوی وزارت بهداشت امارات متحده‌ عربی در نشست خبری روز سه‌شنبه از خالی بودن ۵۵ درصد از تخت‌های بیمارستان خبر داد که ۳ درصد این مقدار به بیماران کووید-۱۹ مبتلا هستند.

پیش از این امارات با بهبود روند واکسیناسیون اجباری توانسته بود تا حد زیادی از ایجاد قرنطینه‌های سراسری در طول سال جلوگیری کند و موفق به برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ در دبی شود. همین مسئله باعث درآمدزایی و بهبود گردشگری در این منطقه شده بود.

اکسپو 2020 و امیکرونبا این وجود دوز سوم هنوز به طور کامل برای جمعیت ده میلیونی امارات تزریق نشده است. تزریق دوز بوستر درحال‌حاضر از اولویت‌های پیش رو برای استمرار نمایشگاه است.

ادامه کار نمایشگاه یا لغو آن؟

اکسپو دبی با یک سال تاخیر از مهر امسال در امارات متحده عربی افتتاح شد. این نمایشگاه که هر ۵ سال یک‌بار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، امسال برای اولین در یک کشور خاورمیانه‌ای شروع به کار کرد.

این درحالی است که نمایشگاه‌های دیگری مثل نمایشگاه سالانه گردشگری برلین به دلیل شیوع اومیکرون در اروپا لغو شد. از هفته گذشته بیشتر کشورها محدودیت‌های تردد مسافران را برای کنترل هرچه بهتر جهش جدید کرونا اعمال کردند که باعث شد فعالیت بعضی از پاویون‌های مستقر در نمایشگاه Expo 2020 کمرنگ‌تر شود یا به دلیل قوانین سفر اعمال شده تعطیل شوند.

اکسپو 2020 و امیکرونبعضی از برنامه‌های همگانی نمایشگاه مثل برگزاری اجرای موسیقی زنده یا فعالیت رستوران‌ها در پی اخبار منتشر شده از شیوع اومیکرون و افزایش شانس ابتلا به این سویه حتی پس از تزریق دوز دوم، به تعویق افتاد و موقتا بسته شد.

طبق اخبار اعلام شده از سوی کمیته مبارزه با کرونا ورود و خروج اتباع ایران به امارات تا به امروز محدودیتی ندارد و داخل لیست ۱۲ کشور اعلام شده از سوی ستاد کرونا نیست.

وضعیت استقبال از نمایشگاه اکسپو۲۰۲۰ چطور بود؟

طبق خبر منتشر شده از سوی برگزار کنندگان نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی، تا تاریخ ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۱، تعداد بازدیدکنندگان این رویداد به بیش از هفت میلیون نفر رسید. برای جلوگیری از شیوع بیماری در این رویداد از ورود مبتلایان جلوگیری می‌شد و همچنین در بدو ورود کارت واکسن و گواهی آزمایش کرونا با نتیجه منفی کاملا بررسی می‌شد.

اکسپو 2020 و امیکرون

با این وجود درحالی که تعداد مبتلایان گزارش شده به صفر رسیده بود، از نیمه‌های آذرماه، امارات متحده عربی با اولین مورد ثبت شده از اومیکرون مواجه شد که از طریق فردی تبعه‌ آفریقای جنوبی وارد دبی شده بود. لازم به ذکر است که مسافر مبتلا به اومیکرون هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بود.

کمیته برگزاری نمایشگاه نیز برای جلوگیری از شیوع امیکرون در خلال برگزاری اکسپو ۲۰۲۰، تزریق دوز سوم را برای همه کارکنان بین‌المللی و داخلی نمایشگاه، تمامی پیمانکاران و حاضران در غرفه‌های نمایشگاه اجباری کرده است. همچنین تکمیل دو دوز واکسیناسیون را برای همه‌ بازدیدکنندگان بالای ۱۸ سال ضروری اعلام کرده است.

البته قابل ذکر است این نمایشگاه به صورت مجازی هم در حال برگزاری است و تاکنون بیش از سی میلیون نفر به صورت مجازی از اکسپو دبی بازدید به عمل آورده‌اند.

اکسپو 2020 و امیکرونبسته شدن رستوران ژاپنی در اکسپو دبی ۲۰۲۱ به دلیل اومیکرون

در این بین یک رستوران معروف آسیایی- ژاپنی با نام «ساشیرو» به عنوان رستوران عامل انتشار ویروس کرونا در نمایشگاه دبی کشف شد. طبق اخبار منتشر شده از روزنامه Asahi، این رستوران تا زمانی که عاری از ویروس شود و بررسی‌های لازم روی آن انجام گیرد بسته خواهد ماند.

وزارت اقتصاد و تجارت ژاپن نیز به نقل از عرب نیوز اعلام کرد که ۱۰ نفر از پرسنل این رستوران به گونه‌ جدید کرونا، یعنی اومیکرون مبتلا شده‌اند که همین مسئله تا حدودی کمیته برگزاری نمایشگاه را نگران کرده است. البته پاویون کشور ژاپن همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد و ارتباطی به بسته شدن این رستوران ندارد.

بسته شدن رستوران ژاپنیفعالیت پاویون ایران در اکسپو دبی ادامه خواهد داشت

باوجود مسائل پیش آمده و همزمانی اومیکرون با برگزاری اکسپو، بنابر گزارش مهرنیوز، متولیان و مسئولان مربوط به برگزاری پاویون ایران در expo 2020 فعلا دست نگه داشته‌اند تا سیاست‌های دولت امارات در خصوص ادامه‌دار بودن نمایشگاه مشخص و روشن‌تر شود. به همین دلیل فعالیت‌های پاویون ایران لغو نخواهد شد و همچنان ادامه دارد.

کمیته برگزاری نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۰ نیز در مقابله با افزایش تعداد مبتلایان به اومیکرون، تعداد مرکزهای تست  PCR را داخل مجموعه‌ی نمایشگاهی افزایش داده است.

اکسپو 2020 و امیکرونمحدودیت امارات برای مسافران ورودی از کشورهای آفریقایی

سیاست‌های پذیرش مسافر از سوی دولت امارات نیز تغییر کرد. از تاریخ ۲۵ دسامبر مسافرانی که از کشورهای مبدا تانزانیا، اتیوپی یا نیجریه هستند یا از ۱۴ روز پیش تا روز سفر به این کشورها سفر داشته اند (چه مستقیم چه غیر مستقیم) نمی‌توانند وارد امارات شوند.

البته افرادی که تابعیت امارات یا اقامت طلایی دارند یا بستگان درجه یکشان در این کشور اقامت دارد و همچنین نمایندگان دیپلماتیک کشورها، نمایندگان دولت و هیئت های رسمی می‌توانند با شرط قرنطینه ده روزه وارد امارات متحده عربی شوند.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.