همکاری ایران آذربایجان

نگاهی به آخرین شرایط سفر بین ایران و آذربایجان

دولت جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر به شهروندان خود درباره سفر به ایران هشدار داده و با اشاره به تعطیلی سفارت این کشور در تهران، از آن‌ها خواسته از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند. جمهوری آذربایجان با این بیانیه ابهامات و تردیدهایی برای سفر بین دو کشور ایران و آذربایجان به وجود آورده است.

بعد از حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، سفر شهروندان آذربایجانی به ایران به‌طور چشمگیری کاهش یافته؛ ولی با وجود تنش‌هایی که ایجاد شده، سفر بین ایران و این کشور همچنان برقرار است.

بعد از این هشدار جمهوری آذربایجان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: «نباید مردم آذربایجان را از کشور ایران ترساند. سیاست ما همچنان لغو روادید و آغوش باز به روی برادران و خواهران آذربایجانی است. تداوم ‎سیاست همسایگی سرلوحه کار ماست البته در چارچوب احترام متقابل و رعایت آداب همسایگی.»

با اینکه ایران تاکید بر لغو ویزا برای شهروندان آذربایجانی دارد و سفر آن‌ها به ایران بدون مانع است؛ اما روزبه‌روز از تعداد سفرهای آذربایجان به ایران کمتر می‌شود. عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ گفته بود گردشگران بسیاری سالانه از آذربایجان به ایران می‌آمدند به‌طوری که می‌شد آذربایجان را دومین منبع گردشگری برای ایران دانست؛ اما به‌خاطر همکاری نکردن دولت آذربایجان و بستن بیشتر مرزهای زمینی، تعداد سفرهای مردم آذربایجان به ایران کاهش یافته است. ضرغامی خبر از سرمایه‌گذاری برای جذب گردشگر خارجی داده و گفته: «متاسفانه دولت آذربایجان شرایط را برای سفر گردشگران آذربایجانی به ایران سخت کرده است. گردشگری حق همه مردم دنیاست و این شعار ماست و همه کشورها باید زمینه‌های این کار را فراهم کنند.»

باوجود تنش‌ها و هشدارها درباره سفر بین ایران و آذربایجان، شرایط برای سفر هوایی بین دو کشور عادی به نظر می‌رسد. کاپیتان عبدالرضا پازوکی، عضو هیأت مدیره یکی از شرکت‌های هواپیمایی است که بین ایران و جمهوری آذربایجان پروازهای مستقیم دارد. پازوکی درباره شرایط سفر بین آذربایجان و ایران می‌گوید: «سفر بین این دو کشور به هر حال تحت شعاع اظهارات مقامات قرار می‌گیرد. با این وجود مرزهای زمینی و هوایی بین ایران و آذربایجان باز بوده و جریان سفر برقرار است؛ اما گاهی تردد از مرز زمینی تحت‌تاثیر تصمیم‌ها و سیاست‌های لحظه‌ای به‌ویژه از سوی جمهوری آذربایجان قرار می‌گیرد. شهروندان آذربایجان هم بدون ویزا و بدون هیچ مشکل و مانعی می‌توانند به ایران سفر کنند و پرواز بین دو کشور همچنان برقرار است.»

با توجه به صحبت‌های کاپیتان عبدالرضا پازوکی می‌توان گفت ایرانی‌ها می‌توانند به این کشور سفر کنند و ویزا در فرودگاه آذربایجان برای آن‌ها صادر می‌شود و تا حالا هم ریجکتی نداشته است. البته به‌دلیل تنش‌هایی که بین ایران و آذربایجان وجود دارد ممکن است انگشت‌‌نگاری یا سوال‌وجوابی هم انجام شود؛ ولی تاکنون هیچ مانعی برای ورود ایرانی‌ها به آذربایجان از سمت دولت این کشور گزارش نشده است.

 

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه

  1. امید می‌گوید

    سلام آیا با وجود واکسن تست pcr هنگام ورود به آذربایجان لازم دارند؟ بیمه نامه چی؟