اگر بلیط هواپیمای شما کنسل شد…

فرض کنید برای سفری برنامه‌ریزی کرده،‌ از مدت‌ها قبل بلیط و هتل‌تان را رزور کرده، چمدان‌تان را بسته‌، در فرودگاه حاضر شده‌اید و از آن بدتر سوار هواپیما هستید و منتظر پروازید که به شما اطلاع داده می‌شود پروازتان به دلایل فنی یا جوی کنسل شده است.
اگر تصورتان از بدشانسی در سفر به دو گزینه بالا محدود می‌شود باید بدانید نوع دیگری از کنسلی وجود دارد که به مراتب آزارنده‌تر است. در شرایطی که وضعیت جوی در مقصد نامساعد باشد یا هواپیما برای فرود دچار نقص فنی شود، ممکن است شما به فرودگاه مبدا برگردانده شوید.
قطعا این اتفاق به خودی خود می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد و شما را از نظر زمانی و مالی دچار خسارت کند. پس بهتر است در اولین فرصت برای استرداد مبلغ بلیط‌تان اقدام کنید.


برای جستجو و خرید بلیط‌ هواپیما، اینجا کلیک کنید.


حقوق مسافر در صورت کنسلی پرواز چیست؟

قدم اول برای پس گرفتن مبلغ پرداختی این است که یک کپی از بلیط‌تان را برای آژانس فرستاده و اصل بلیط را نگه دارید تا اگر لازم شد بتوانید ان را برای ایرلاین ارسال کنید.
معمولا مبلغ مربوط به استرداد کنسلی در یک بازه ۷۲ ساعته برای مسافر حواله شده و به او بازگردانده می‌شود. اگر بلیط تان را از سامانه‌های آنلاین خریده‌اید این مبلغ می‌تواند به حساب کابری‌تان منتقل شود تا بتوانید در آینده از اعتبار آن برای سفرهای بعدی استفاده کنید.
همچنین ممکن است پرواز شما قبل از تاریخ درج شده روی بلیط تان کنسل شود، ‌در این مواقع اغلب از طرف آژانس مسافرتی یا ایرلاین با شما تماس گرفته می‌شود. دراینجا دو راه پیشنهاد می‌شود: هم می‌توانید کل مبلغی که برای بلیط پرداخت کرده‌اید را پس بگیرید، هم این امکان را دارید که یک پرواز جایگزین را انتخاب کنید. البته این در حالی است که چارترکننده پرواز جایگزینی ارائه دهد در غیر اینصورت امکان انتخاب پرواز جایگزین وجود ندارد.

دراکثر مواقع تلاش می‌شود این پرواز به تاریخ پرواز قبلی شما نزدیک باشد،‌ در عین حال ممکن است پرواز جایگزین با توجه به تاریخ یا کلاس پروازی، از نظر قیمت با پرواز قبلی شما متفاوت باشد. در اینصورت پرداخت مابه‌التفاوت این هزینه بر عهده مسافر است.
اگر تغییر در ساعت پرواز شامل نیم ساعت زودتر و یا تاخیر دوساعته باشد، مسافر می‌تواند پرواز را بدون پرداخت خسارت کنسل کند. این اتفاق معمولا، بدون آنکه از قبل به مسافر اطلاع داده شده باشد و پس از حضور او در فرودگاه می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اگر از پرواز جا ماندید چه کار باید بکنید

اگر تاخیر در پرواز بیش از دو ساعت بود، شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند طبق پروتکل‌های بین‌المللی راحتی و آسایش مسافران را در طول حضور در فرودگاه یا داخل هواپیما تضمین کنند. در این شرایط پذیرایی از مسافران با نوشیدنی یا غذا، در اختیار قرار دادن راه‌های ارتباطی مثل تلفن و اینترنت برای مسافران، توجه به وضعیت افراد بیمار، سالمند و کودکان می‌بایست از اولویت‌های شرکت‌های هوایی باشد.

پیشنهادهایی برای آنکه کمتر دچار کنسلی پرواز شوید

برای اینکه از این وضعیت ناخوشایند و غیرمنتطره دور باشید، می‌توانید برنامه‌های سفرتان را با وضعیت جوی مناسب هماهنگ کنید. مثلا در شرایطی که برف و بوران در جریان است یا پیش‌بینی‌های هواشناسی تداوم بارش و یخبندان یا طوفان را پیش‌بینی می‌کند بهتر است از سفرهای هوایی صرف نظر کنید.
اگر سفرتان طولانی است سعی کنید تا جای ممکن از پروازهای مستقیم استفاده کنید. هرچه پروازهای شما متعدد باشد امکان لغو یکی از آنها به ویژه در شرایط نامساعد جوی بیشتر می‌شود.
اگر عازم سفر مهمی هستید بهتر است پروازتان را به نحوی تنطیم کنید که حتی در صورت لغو پرواز هم ملاقات یا جلسات مهم‌تان را از دست ندهید. همین‌طور بهتر است شرایط کنسلی پرواز و قوانین مربوط به آن را به خوبی مطالعه کرده و از آنها آگاه باشید.
و در نهایت در چنین شرایطی فورا با آژانس‌ یا پشتیبانی سایتی که از آن خرید کرده‌اید، تماس بگیرید و راهکارهای پیشنهادی آنها را برای استرداد فوری بلیط یا تهیه بلیط جایگزین را به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید:

از رزرو بلیط هواپیما چه می‌دانید؟

بلیط هواپیما خارجی | چه زمانی، چطور و از کجا بلیط پرواز خارجی بخریم؟

هزینه اضافه بار و میزان بار مجاز ایرلاین‌ها

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 دیدگاه
  1. شیرین می‌گوید

    سلام من یک پرواز برای ۲۹ اسفند به کیش گرفتم دیروز بهم پیام دادند که پرواز باطل شده در صورتیکه پرواز باطل نشده و بلیط ما رو بعد ۲۰ روز باطل کردند میخواستم حقوق مسافر رو در این مورد بدونم ممنون

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      تیم پشتیبانی علی‌بابا به صورت 24 ساعته آماده هست به سوالات شما درباره بلیط، تور و اقامت جواب بده و شما رو راهنمایی کنه. کافیه شماره سفارش یا کد پیگیریتون رو داشته باشید و با شماره 02143900000 تماس بگیرید.

  2. محمد می‌گوید

    خنده داره.من بلیط شش صبح برای یزد داشتم با ایرلاین و هواپیمای مثلا معتبر ایران ایر و ایر فرانس.
    ما رو تا یازده صبح توی هواپیما معطل کردن اول گفتن نقص فنی داریم برید تو سالن منتظر باشید.
    بعد دوباره یازده بلند شده و هواپیما نقص فنیش برطرف نشده و با سلام و صلوات و نذر و نیاز نشسته.
    فارغ از استرسی که ما تجربه کردیم.
    خسارت وقت تلف شده و کارهای عقب افتاده اون همه آدم چی؟!
    واقعا لطف میکنند که اصل پول بلیط رو برمی‌گردانند.
    همه ایرلاین های دنیا پروتکلی دارند که گاها چندین برابر پول بلیط رو بابت خسارت تاخیر پرداخت می‌کنند.

    1. تحریریه علی‌بابا می‌گوید

      دوست عزیز بلیطتتون رو از کجا خریده بودین؟

  3. محمودی می‌گوید

    واقعا احمقانه هست. چطور میشه اگه مسافر کنسل کنه. ۳۰ درصد جریمه میشه ولی شرکت کنسل کنه. خیلی لطف میکنن بعد ۷۲ ساعت اصل پول بلیط رو برمیگردونن.
    من هفته پیشه برای اخر این هفته بلیط گرفتم ۶ روز مونده پیام دادن بلیط باطل شده. نمیدونم به چه دلیل مجبور شدم ۲۰۰ هزار بزارم روی بلیط قبلی تا بلیط جدید بگیرم. حقوق مسافر و مصرف کننده و کلا شهروندی تو ایران یه جوکه.