مارکت پلیس تور علی بابا

معرفی مارکت پلیس (Market Place) تور علی بابا

از زبان حسین ساداتی‌پور و ایمان عدلخواه، از تیم مارکت پلیس تور

یکی از راحت‌ترین راه‌هایی که می‌توانید به کمکش سفر بروید و در عین حال خیالتان از برنامه‌ریزی‌های سفر راحت باشد استفاده از خدمات تور وب‌سایت‌ها و آژانس‌های گردشگری است. وقتی از تور حرف می‌زنیم منظورمان پکیج بلیط + هتل + ترانسفر یا امکانات جانبی دیگر است. شما کافی است مقصد و تور را انتخاب کرده و هزینه لازم را پرداخت کنید تا سر زمان تعیین شده سفرتان را آغاز کنید و به اتمام برسانید.

حالا علی بابا بستری فراهم کرده تا آژانس‌های گردشگری مختلف بتوانند در آن بستر، تورهایشان را به متقاضیان سفر عرضه کنند، امکاناتشان را به رخ بکشند و ویژگی‌هایشان را با یکدیگر به مقام مقایسه بگذارند تا یک سبد انتخاب کامل برای کاربر فراهم شود.

بستر مارکت پلیس تور علی بابا ویژگی‌هایی دارد که دیدیم بهتر است برای آشنایی کامل با تمام ابعادش با دو نفر از اصلی‌ترین اعضای تیم محصول مارکت پلیس (مارکت پلیس) تور صحبت کنیم تا آن‌ها اهداف و ویژگی‌های مارکت پلیس تور علی بابا را برای ما روشن کنند؛ حسین ساداتی‌پور (مدیر محصول مارکت پلیس تور) و ایمان عدلخواه (مدیر عملیات مارکت پلیس تور).

اگر برایتان جالب است که بدانید مارکت پلیس تور علی بابا چه می‌کند و چرا ایجاد شده، تا پایان این مقاله با علی بابا همراه باشید.

به عنوان سوال اول شاید بهتر باشد کمی در مورد ماموریت و چرایی ایجاد مارکت پلیس تور علی بابا صحبت کنیم. می‌توانید ماموریت مارکت پلیس تور را برای ما باز کنید؟

حسین: برای اینکه بتوانیم ماموریت مارکت پلیس (Market Place) را بهتر باز کنیم و توضیح بدهیم باید از دو سمت به ماجرا نگاه کنیم؛ از سمت کاربر متقاضی سفر و از سمت آژانس‌های گردشگری. اگر از سمت کاربر بخواهیم نگاه کنیم، با مارکت پلیس تور این امکان برای کاربر فراهم می‌شود که بین هزاران تور موجود بتواند بررسی و ارزیابی دقیق بکند و در نهایت تور مدنظرش را خریداری کند.

از طرفی از آنجایی که ما کار پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را هم خودمان انجام می‌دهیم، کار خرید و سفر کاربر را راحت‌تر می‌کنیم. به نوعی می‌توانیم بگوییم که پیش از سفر، هنگام سفر و پس از سفر در کنارش هستیم.

از طرف دیگر چون فضای رقابتی سالم و شفافی میان آژانس‌ها شکل گرفته، همه‌شان تلاش می‌کنند تا در پکیج‌هایشان بهترین کیفیت ممکن و بهترین قیمت بازار را عرضه کنند. البته این به معنی ارزان‌فروشی نیست بلکه به این معناست که رقابت در تامین باعث ایجاد بهترین تجربه برای مشتری نهایی شود.

ایمان: به نوعی می‌توانیم بگوییم که این مارکت پلیس بزرگترین گردهمایی مجازی فعالان صنعت تور ایران است که همین باعث می‌شود در فضای رقابتی ایجاد شده این مشتری باشد که خدمات فراتر از انتظار را دریافت کند.

حسین: در یک کلام به نظر من همه چیز در اعتماد خلاصه می‌شود. ما امروز متعهد هستیم که در فضای بی‌روح تور آنلاین، نه تنها اول باشیم بلکه اعتماد و تجربه خوب را هم رقم بزنیم.

مارکت پلیس تور

از ویژگی‌ها و ماموریت مارکت پلیس تور برای کاربران مشتریان صحبت کردید؛ ماموریت این بستر برای آژانس‌ها چیست؟

ایمان: مارکت پلیس تور این امکان را دارد تا همه بازیگران عرصه تور گردشگری را دور هم جمع کند و کاری کند تا فعالان صنعت از درآمدی پایدار بهره‌مند شوند. این بستر تلاش کرده تا ماهیت آفلاین و بهره‌وری پایین این صنعت را از طریق ایجاد بستر تکنولوژی-محور به یک بستر کاملا آنلاین و با بهره‌وری بالا تبدیل کند. تعهد این مارکت پلیس ایجاد هزاران شغل جدید در صنعت گردشگری در حوزه تور است.

حسین: در تکمیل صحبت‌های ایمان باید بگویم که گستردگی، پیچیدگی و تنوع تورهای داخلی و خارجی، فقدان سیستم یکپارچه فروش تور و همچنین تخصصی بودن سرویس طراحی پکیج تور (شامل مواردی مثل هتل، پرواز و خدمات که توسط آژانس ها انجام می شود) باعث شد تا ما در شرکت علی بابا این مسیر جذاب را با همراهی آژانس‌های گردشگری شروع کنیم.

منظور ما مسیری است که مدل فروش مستقیم تور را به مدل پلتفرمی تغییر می‌دهد. بازیگران اصلی این بستر تکنولوژیک همان آژانس های گردشگری هستند.

این تکنولوژی تمامی نیازهای عرضه‌کنندگان محصولات گردشگری را برآورده خواهد کرد و البته که از توسعه هر روزه‌اش لحظه‌ای غافل نمی‌شویم. در حقیقت، ما نقش تسهیل‌گر را برای آژانس های مسافرتی ایفا خواهیم کرد تا بتوانند دامنه خدمت‌رسانی‌شان را توسعه بدهند و به بازارهای جدید دست پیدا کنند.

از این نکته صحبت کردید که علی بابا احتمالا وارد حوزه تامین تور نخواهد شد، در صورتی که پیش از این، محصول تور را خود علی بابا تامین می‌کرد. تمایز این مارکت پلیس تور به توری که علی بابا خودش تعریف کند چیست؟

حسین: محصول قبلی توسط علی بابا تعریف و تامین می‌شد آن ارزشی که ما مدنظر داشتیم ایجاد نمی‌کرد. ما می‌خواستیم سبد انتخاب کاربران را بزرگتر کنیم. به اندازه کافی برای همه مخاطبان‌مان با هر سطح از دغدغه و نیازمندی تور داشته باشیم. از طرفی می‌خواستیم فضای رقابتی ایجاد کنیم که سود نهایی به مشتری برسد.

ایمان: مارکت پلیس (Marketplace) در واقع یک بستر بی‌واسطه برای وصل کردن مستقیم آژانس‌ها به مشتریان است. این فضا طوری است که تمام آژانس‌ها می‌توانند پکیج‌های تورهای خود را (چه خارجی و چه داخلی) در آن تعریف کنند و آن را از طریق وب‌سایت علی بابا بفروشند.

در حقیقت در این معادله جدید، یک طرف فروشندگان تور قرار دارند و در سمت دیگر کاربرانی که قصد سفر و خرید تور دارند. به همین ترتیب با افزایش تنوع تورها و ایجاد رقابت بین تامین‌کنندگان در بحث قیمت و کیفیت بستری خلق می‌شود که در آن بیش از هر مدل دیگری هم‌زمان هم مشتری و هم تامین‌کنندگان نفع می‌برند.

تور علی بابا

می‌توانید کمی بیشتر سازوکار و فرآیند این مارکت پلیس صحبت کنید؟

حسین: اول به این نکته اشاره کنم که ما واقعا در همه جای کشور آژانس داریم که روی این مارکت پلیس فعالیت می‌کنند. اول از همه باید آژانس از طریق پنل همکاران ما اقدام کند و داخل این پنل  پکیج‌های تورش را تعریف کند. سپس علی بابا این تورها را ارزیابی می‌کند و پس از ارزیابی و بررسی، تورها روی سایت قرار می‌گیرد و به مشتری عرضه می‌شود.

مشتری می‌تواند از بین هزاران تور موجود اقدام به تهیه تور خود کند و پس از تهیه تور خود این پکیج توسط آژانس تعریف‌کننده آن پکیج تهیه و تامین خواهد شد و در اختیار کاربر متقاضی سفر قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم آژانس‌های گردشگری را راهنمایی کنیم که از این بستر استفاده کنند، چه مراحلی را می‌توانیم برایشان به تصویر بکشیم؟

ایمان: اگر بخواهیم مرحله به مرحله توصیفش کنیم می‌توانیم این مراحل را برای آژانس‌ها متصور شویم:

  1. تعریف قیمت و ظرفیت‌های پرواز در پنل همکاران علی بابا
  2. تعریف قیمت و ظرفیت‌های هتلی آژانس در پنل همکاران علی بابا
  3. تعریف خدمات و شرایط سفری که می‌خواهند عرضه کنند
  4. تعریف پکیج از طریق پرواز، هتل و خدمات تعریف شده بر اساس مدل‌های درآمدی متنوع

از ماموریت و وظیفه مارکت پلیس تور علی بابا گفتید،حالا شاید بهتر باشد کمی راجع به مزیت‌هایش صحبت کنیم. این مارکت پلیس به نظر شما چه برتری‌های نسبت به محصولات مشابه دارد؟

حسین: اگر بخواهیم بگوییم که مارکت پلیس تور علی بابا برای کاربر متقاضی سفر چه فایده‌ای دارد می‌توانیم این موارد را برایش نام ببریم.

  1. امکان مشاهده جزئیات پکیج‌ تور شامل هتل + پرواز + خدمات و شرایط و مدارک سفر
  2. امکان انتخاب سفر با وسایل نقلیه گوناگون (هواپیما – قطار و اتوبوس)
  3. امکان انتخاب سفر با اقامت‌های گوناگون (هتل در انواع درجه‌بندی – اقامتگاه و ویلا)
  4. امکان استفاده از خدمات رایگان ۳۰۰ هزارتومانی علی بابا در برخی از مقاصد مثل کیش
  5. تضمین بهترین قیمت بازار به نحوی که در صورتی که برای یک تور مشابه با قیمت کمتری از جای دیگری معرفی کنید ۲ برابر اختلاف قیمت به شما به صورت کد تخفیف خرید بعدی پس می‌دهیم
  6. امکان تهیه تور از مبدا‌های مختلف ایران (مبدا فقط تهران نیست و شما ممکن است بتوانید حتی تور یزد به تبریز تهیه کنید) این کار باعث تمرکززدایی از تهران شده است
  7. امکان پشتیبانی آنلاین و آفلاین ۲۴ ساعت ۷ روز هفته.

ایمان: حالا اگر بخواهیم بگوییم چه منفعتی برای آژانس‌ها دارد می‌توانیم این موارد را مثال بزنیم:

  1. افزایش فروش آژانس‌های همکار از طریق بازدید میلیونی وب‌سایت علی بابا
  2. امکان تعریف دامنه گسترده‌ای از تورهای داخلی و خارجی
  3. ارتقا برند و افزایش فروش از طریق بازخوردهای مشتریان
  4. پشتیبانی با کیفیت همزمان به خریدار و آژانس ها به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته
  5. پنل کامل با مدیریت ساده قیمت و ظرفیت ها برای تعریف و فروش پکیج تورها
  6. تنوع در شیوه‌های فروش و تسویه بر اساس شرایط درخواستی آژانس
  7. محتوای کامل برای هتل‌ها و امکانات جانبی جهت ترغیب مشتری به خرید
  8. معرفی ویژه آژانس‌های مشتری مدار و با کیفیت در راستای افزایش فروش
  9. برخورداری از امکانات سرویس باشگاه مشتریان علی بابا ویژه خریدار
  10. برخورداری از امکانات سرویس باشگاه مشتریان علی بابا ویژه آژانس‌های همکار
  11. مرکز آموزش فروش موثر و مشاوره فروش از طریق تحلیل داده‌های بازار.

 

به عنوان سوال آخر به نظر شما چه آینده‌ای برای مارکت پلیس تور علی بابا می‌توانیم پیش‌بینی کنیم؟ برنامه‌های توسعه‌ای این محصول به چه شکل است؟

ایمان: اینکه بتوانیم تورهای متنوعی برای هر خانواده ایرانی با هر سطح درآمد و سلیقه‌ای تعریف کنیم به طوری که با پایین‌ترین قیمت بتواند بهترین خدمات را بگیرد و از سفرش نهایت لذت را ببرد، برنامه ما برای آینده است.


مصاحبه‌ای که خواندید، مصاحبه‌ای بود برای روشن‌شدن ابعاد فعالیت مارکت پلیس تور. روزهای سیاه کرونایی داشت جان صنعت گردشگری را می‌گرفت اما بستر مارکت پلیس تور به کمک آژانس‌های گردشگری سرتاسر کشور آمد تا بتوانند از امکانات این مارکت پلیس استفاده کنند و به حیات خود ادامه دهند.

مارکت پلیس تور علی بابا این امکان را برای آژانس‌های گردشگری به وجود آورد تا با کمترین هزینه در سال کرونا بتوانند با دنیای فروش آنلاین سفر همراه و همگام شوند و از طرفی به سرعت به نیازهای مخاطبانشان پاسخ بدهند.

از طرفی این مارکت پلیس بهترین جا برای یافتن همه تورهایی است که در کشور تعریف می‌شود و بهترین قیمت بازار را برای کاربران تضمین می‌کنند.

می‌توانید همین حالا به مارکت پلیس تور علی بابا سر بزنید و گفته‌های ایمان و حسین را به چشم ببینید.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.