اولین خلبان زن حرفه‌ای ایران کیست؟

اولین خلبان زن حرفه‌ای ایران کیست؟

راضیه (شهرزاد) شمس اولین خلبان زن ایرانی است که بعد از انقلاب وارد حمل‌ونقل هواپیمایی کشور شده است. شهرزاد شمس ابتدا به عنوان کمک خلبان هواپیمای Fokker F100 نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و پس از مدتی به عنوان اولین خلبان زن خطوط هواپیمایی ایران مشغول به کار شد.

او که به زبان های فرانسه و انگلیسی تسلط کامل دارد، دوره‌ی خلبانی را در شیراز گذرانده و حالا با هواپیمای ATR-72 در خطوط داخلی پرواز می‌کند. خانم شمس ازدواج کرده و همسرش کمک‌خلبان است. او همسرش را به خاطر فداکاری و حمایت‌های بی‌دریغش تحسین می‌کند. این زوج پرنده در شهر شیراز زندگی می‌کنند و بانوی خلبان کشورمان تنها سختی زندگی‌شان را دوری از همسرش می‌داند.

خانم شمس چطور در هواپیمایی آسمان استخدام شد؟

او ماجرای استخدامش را این‌طور تعریف می‌کند که  یک روز که برای خرید بلیط به هواپیمایی آسمان می‌رود و آن‌جا خلبان نامی و معروفِ کشورمان، کاپیتان سعید رضا نصر را می‌بیند، درباره‌ی استخدام به‌عنوان خلبان زن با او صحبت می‌کند. کاپیتان نصر سال‌ها خلبان شخصی رهبر انقلاب بوده و در یکی از سفرها درباره‌ی مسئله‌ی ورود زن به شغل خلبانی سوال می‌کند و پاسخ می‌شنود که «منعی ندارد.» او به همراه یازده نفر مرد برای مصاحبه‌ی شغلی به شرکت آسمان مراجعه می‌کند و هنگام پر کردن فرم‌های معمول استخدامی، چندان هم امیدوار نبوده است.

در این باره می‌گوید: « چشم‌هایم را عمل کرده بودم و قدم هم  یک سانتی‌متر زیر استاندارد جهانی بود. اما توانستم!» او هیجان‌انگیزترین پروازش را این‌طور تعریف می‌کند: «پرماجراترین پروازم مربوط به پرواز شیراز ـ مشهد است. با این‌که آسمان کاملا صاف بود، ناگهان نزدیک مشهد بر اثر مه شدید و سردی هوا، سیستم ضد یخ‌زدگی بال‌ها از کار افتاد. این نقص فنی باعث شد تا کل بال سمت راست هواپیما از کار بیفتد. احتمال سقوط هواپیما خیلی زیاد بود. اما به لطف خدا و با توسل به امام رضا توانستیم هواپیما را سالم روی زمین بنشانیم. این اتفاق هیچ وقت از یادم نمی‌رود. این‌که باید خونسردی خودم را در همه حال حفظ کنم، حتی زمانی که جان عده‌ی زیادی در دستانم باشد.»

ما نیز در مجموعه‌ علی‌بابا ضمن آرزوی موفقیت برای این بانوی خلبان ایرانی، روز جهانی زن را به تمام زنان ایران عزیزمان تبریک می‌گوییم و امیدواریم روز به روز شاهد توانمندتر شدن زنان در تمام زمینه‌های اجتماعی باشیم.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.