Alibaba https://cdn.alibaba.ir/h2/desktop/assets/brand-identity/logo-horizontal-48770b9c.svg

تایپوگرافی

فونت اختصاصی

فونت علی‌بابا را در سال ۱۴۰۰ با هدف ارتقای تجربه کاربری مخاطب، ایجاد یکپارچگی در دیزاین، افزایش تمایز در ارتباطات برند و همچنین هم‌سوکردن تایپوگرافی با هویت برند (با در نظرگرفتن نیازهای فضای دیجیتال و چاپی) دیزاین کرده‌ایم. این فونت امروز در همه نقاط تماس و رسانه‌های برند علی‌بابا پیاده‌سازی شده و در حال استفاده است. برای اطلاعات بیشتر درباره فرایند طراحی این فونت، می‌توانید اینجا را ببینید.

پ
Alibaba https://cdn.alibaba.ir/h2/desktop/assets/brand-identity/keyboard-994dde55.svg

اینجا یک حرف از الفبای فارسی تایپ کنید.

ویژگی‌های فونت علی‌بابا

در دیزاین فونت علی‌بابا، علاوه‌بر ویژگی‌های اصلی، مجموعه‌ای از ویژگی‌های تکمیلی پیش‌بینی کرده‌ایم که باعث غنای تایپوگرافی می‌شود. این ویژگی‌ها عبارتند از: لیگیچرها (Ligature)، فرم‌های جایگزین، کشیده‌ها، مجموعه‌های سبکی، و اعداد متنی و جدولی.

وزن‌ها

فونت اختصاصی علی‌بابا چهار وزن دارد؛ دو وزن معمولی و نازک که از آن‌ها برای متن بدنه و دو وزن سنگین و سیاه که از آن‌ها برای عناوین استفاده می‌کنیم. این وزن‌ها هرکدام به‌دقت برای استفاده در موقعیت‌ها و کارکردهای مشخصی دیزاین شده‌اند. بنابراین لازم است هنگام استفاده از آن‌ها به ملاحظات ارتباطی توجه کنیم. به طور مشخص، باید بدانیم چه پیامی از طریق چه رسانه‌ای به چه مخاطبی منتقل خواهد شد و مهم‌تر از آن، سلسله‌مراتب پیام و محتوا به چه ترتیبی طراحی شده است.

قواعد اساسی تایپوگرافی

در تایپوگرافی علی‌بابا دو اصل اساسی حاکم است:

خوانا بودن

خوانایی اصل اساسی تایپوگرافی علی‌بابا است. همه عوامل تایپوگرافیک از جمله فاصله حروف، فاصله بین سطرها، ترازبندی متن را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که محتوای متنی در خواناترین حالت ممکن به مخاطب ارائه شود.



رعایت سلسله‌مراتب محتوا

یکی از ویژگی‌های ارتباطات علی‌بابا این است که محتوای متنی همیشه در چندین سطح از اولویت و اهمیت تدوین و ارائه می‌شود. در تایپوگرافی با کمک ویژگی‌هایی مثل اندازه متن، وزن فونت، عناصر گرافیکی و... راه‌حلی ارائه می‌دهیم تا سطوح مختلف محتوا به همان ترتیب اهمیت به مخاطب منتقل شود.