پلتفرم تور علی بابا

رشد ۱۱برابری پلتفرم تور علی‌بابا در فاصله یک سال از رونمایی

استقبال از پلتفرم تور علی‌بابا

پس از همه‌گیری کرونا و کاهش میزان تقاضا در صنعت گردشگری، فعالان بسیاری ناچار به تعطیلی شدند یا ضررهای بسیاری را تجربه کردند. در آن دوران علی‌بابا که به‌تازگی از ضربه ابتدای کرونا فاصله گرفته بود، به‌هدف پایداری صنعت گردشگری کشور تصمیم به ایجاد زمینه تخصصی برای یکپارچگی فروش محصولات آژانس‌های مسافرتی و کمک به آن‌ها گرفت. این اقدام که بر پایه توسعه تکنولوژی‌محور طراحی شده بود، سرانجام منجر به راه‌اندازی مارکت‌پلیس تور در این شرکت شد.

امروز این شرکت که با بیش از ۴ میلیون بازدید روزانه حدود ۴۵درصد کل بازار گردشگری آنلاین ایران را در اختیار دارد، به‌طور رسمی از میزان استقبال مردم از این خدمت پرده برداشت و اعلام کرد تنها در فاصله ۱۲ ماه از شروع به کار محصول تور، در دشوارترین سال صنعت گردشگری کشور تاکنون رشدی ۱۱برابری در تعداد فروش و نزدیک به ۳۰برابری در حجم ریالی را تجربه کرده است.

این در حالی است که بازار گردشگری در سراسر دنیا به‌مجرد همه‌گیری به‌طور جدی دچار مشکل شده است و بسیاری کسب‌وکار خود را متوقف کرده‌اند. به‌گفته روابط عمومی علی‌بابا به‌مجرد این طرح، عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری با استفاده از کاربران پرتعداد علی‌بابا، توانسته‌اند هزینه‌های تبلیغات خود را کاهش داده و با ارائه محصولاتشان در یک فضای بی‌واسطه، عملکردشان را بهبود دهند یا کسب‌وکار خود را حفظ کنند. طبق آمار تاکنون ۱۴۵ آژانس در ۸ استان کشور در این سیستم یکپارچه مشغول فعالیت‌اند.

پلتفرم تور علی بابانظرات مجید حسینی‌نژاد، مدیرعامل علی‌بابا درباره رشد تور

او درباره این موضوع عنوان کرد: «کرونا اوایل ضربه‌ای جدی به بازار گردشگری دنیا و به طبع آن ایران وارد کرد. در ابتدا به‌عنوان رهبر بازار گردشگری کشور با مشکلات متعددی مواجه بودیم که در برخی مواقع حتی باعث دلخوری کاربران شد؛ اما خوشبختانه به‌سرعت توانستیم از تهدید کرونا عبور کنیم. برای نمونه افت خدمات ما بر اساس تعداد محصولات فروش‌رفته، در سال نخست همه‌گیری حدود ۳۰درصد بود.»

در ادامه این اطلاعات آمده است: «پس از ماه‌های ابتدایی با کاهش هزینه‌ها، به‌روزرسانی فرایندهای مدیریتی مجموعه و ثبات نسبی باتوجه‌به موقعیت دشوار بازیگران صنعت، مجدداً تصمیم به طراحی پلتفرم تور گرفتیم تا به‌صورت مشترک در اکوسیستم خلق ارزش کنیم. امروز پس از ۴ مرتبه شکست در محصول تور طی چهار سال گذشته به دلایل مختلف، پنجمین سال تلاش ما نتیجه داده است. خوش‌حالیم که با بهبود شاخص‌ها و توسعه مطابق با رفتار کاربر تنها در یک سال به سهم بازار ۲۵درصدی دست پیدا کرده‌ایم. از منظر آمار و ارقام محصول تور ما تا پایان شهریورماه، فروشی معادل ۸۰ میلیارد تومان را به‌صورت تقریبی تجربه خواهد کرد.»

به نظر می‌رسد تغییر رفتار جامعه از خرید حضوری به آنلاین، رفع مشکلات موجود در نسخه‌های قبلی این محصول و استقبال آژانس‌های آفلاین کشور برای فروش در این زمینه در دوران کرونا، از دیگر موارد مؤثر در این آمار رو به رشد است. آنچه مسلم است صنعت گردشگری کشور نیز همچون سراسر دنیا با شتاب واکسیناسیون و گذار از دوران همه‌گیری، خود را برای تمایل فزاینده مردم به سفر و رشد انفجاری آماده می‌کند. پیشی‌گرفتن افزایش رشد صنعت گردشگری از شاخص‌های رشد اقتصاد جهانی در دهه گذشته و همچنین تغییر در سبک زندگی مردم دنیا به‌سوی «بازگشت به وضعیت عادی»، به‌خوبی مبین آینده این بازار رو به رشد است.

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.