پروتکل‌های‌ بهداشتی برای بازگشایی رستوران‌ها و هتل‌ها

در حالی‌که ویروس کرونا هنوز تا حد زیادی در سراسر جهان به قوت خودش باقی است اما بسیاری از محدودیت‌ها در کشورها از میان برداشته شده و اغلب کسب و کارها مجوز گرفته‌اند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سرگیرند.

یکی از اصنافی که بازگشایی مجدد آن شروع شده است، صنعت گردشگری و هتل‌داری است. می‌توان گفت این کسب‌وکارها بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دیده‌اند و در زمره مشاغلی هستند که در این مدت بیشترین محدودیت‌ها بر آنها اعمال شد.

البته مدت کوتاهی است که براساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا هتل‌ها و رستوران‌ها اجازه پیدا کردند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل بازگشایی شوند. فعالیت رستوران‌ها به صورت بیرون‌بر از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده بود، اما با ابلاغیه جدید این اماکن فعالیت خود را با پذیرش مشتری در محل ادامه می‌دهند، هتل‌ها نیز پذیرش مسافر و خدمات رستورانی را بعد از ماه مبارک‌ رمضان، از سر گرفته‌اند.

البته توجه به این نکته ضروری است که شروع فعالیت مجدد این کسب‌وکارها مانند بسیاری از مشاغل دیگر باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت

در این میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزاماتی را برای رستوران‌ها و هتل‌ها تعیین کرده‌اند که به شرح زیر است:

  • لزوم استفاده از سیستم تهویه مناسب در هتل‌ها و رستوران‌ها.
  • ارائه خدمات در حداقل زمان ممکن تا از ایجاد ازدحام و تشکیل شدن صف جلوگیری شود.
  • حداقل فاصله بین میزها یک متر باشد.
  • اجتناب از تماس کارکنان با یکدیگر از جمله دست دادن.
  • اجتناب از تجمع در محیط کار از جمله رختکن، آبدارخانه، انبار و یا اطراف محیط کار.
  • در صورت فعال بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، رعایت فاصله ایمن حداقل یک‌متر.
  • ضرورت استفاده از محافظ یا شیلدهای محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشه ای بین متصدیان رستوران و مشتریان.
  • ضرورت استفاده از محافظ یا شیلدهای محافظتی برای میز صندوق‌دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی.
  • چیدمان میز غذا خوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.
  • دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت باید آنلاین صورت گیرد.
  • کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران‌ها.
  • لزوم نصب تابلوهای راهنما و آموزشی در محیط‌های رستورانی.
  • آموزش کارکنان و آگاهی‌بخشی مشتریان در رابطه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

ضمن اینکه، وزارت بهداشت علاوه بر لزوم رعایت این موازین از سوی هتلداران و رستوران‌ها از مشتریان و میهمانان هم خواسته ضمن حفظ رعایت فاصله حداقل تا یک متر از متصدیان و کارکنان رستوران، از تماس با محیط‌های آلوده اجتناب کنند و مدام دست‌های خود را مطابق آنچه سازمان جهانی بهداشت تعیین کرده، بشویند.

پروتوکل های بهداشتی در هتل ها

پروتکل های بهداشتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

اهمیت این موضوع تاآنجاست که، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در بخشی از دستورالعمل «سفر هوشمند»، به نحوه فعالیت رستوران‌ها و هتل‌ها برای از سرگیری فعالیت‌هایشان پرداخته که به شرح زیر است:

  • لازم است دسترسی مهمانان به تمام فضای نشیمن لابی، رستوران یا غذاخوری به نحو شایسته‌ای محدود شده و تا حد ممکن از خدمات روم‌سرویس استفاده شود.
  • میزهای رستوران و صبحانه‌خوری با فاصله یک‌ونیم متر از یکدیگر چیده شوند و از دیوارها، پرده‌ها، میز صندوق و… حداقل یک‌ونیم متر فاصله داشته‌باشند.
  • کف سالن دو بار در روز به‌وسیله زمین‌شور آغشته به مواد ضدعفونی، گندزدایی شود.
  • منوهای رستوران قابل نظافت بوده و مرتب ضدعفونی شوند و همراه منو محلول ضدعفونی دست به مهمان داده شود تا در صورت تمایل دست خود را ضدعفونی کند.
  • ظروف، تجهیزات و لوازم اضافی درمعرض آلودگی محدود شوند، رومیزی‌ها و لچکی‌ها جمع‌آوری شده تا امکان گندزدایی سطح میزها فراهم شود یا می‌توان از پوشش‌های یکبارمصرف استفاده کرد.
  • تمام ظروف بازگشتی از میز مهمان حتی در صورت استفاده نشدن، با آب گرم شسته شود.
  • بوفه سالاد و غذا در این ایام تعطیل شود و اقلام خوراکی طبق استاندارد و درجه هتل به صورت بسته‌بندی و در ظروف یک‌نفره ارایه شود.
  • نان به صورت بسته‌بندی در کیسه یا سلفون کشیده و قرار داده شود.
  • حتی‌الامکان از ظروف یکبارمصرف استفاده شود.
  • دمای پخت استاندارد موادغذایی رعایت شود.
  • تاحد امکان زنجیره انتقال گرم برای موادغذایی تامین شود که تا زمان سرو در رستوران گرم بماند.
  • باتوجه به نظریه ماندگاری طولانی‌مدت ویروس روی سطوح استیل، در گندزدایی تجهیزات استیل در آشپزخانه‌ها دقت بیشتری شود.
  • در زمان انتقال ظرف حاوی غذا از آشپزخانه تا رستوران دقت لازم برای پیشگیری از آلودگی ثانویه رعایت شود.
  • زمان فعالیت روم‌سرویس افزایش یابد تا در حدامکان مسافران در اتاق از خدمات غذا و نوشیدنی استفاده کنند.

البته این حساسیت‌ها تنها مختص کشور ما نیست. چراکه، در سایر کشورها نیز رستوران‌ها علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موظفند با نصب برچسب، تابلو و علائمی، مشتریان را آگاه‌تر کرده و در محیط‌های داخلی و بیرونی رستوران‌ها با خط‌کشی‌هایی، مرز بین مشتریان از یکدیگر در زمان انتظار و صف را مشخص کنند.

چگونه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم؟

ضدعفونی در هتل

قطعا هتل‌ها و مهان‌پذیرها در این دوران باید تغییراتی در ساختار، تجهیزات و دستورالعمل‌های خود ایجاد کنند؛ به این معنا که همه هتل‌ها حتی هتل‌های کم ستاره‌تر نیز مجهز به درهای خودکار شوند تا افراد بدون اینکه نیاز به تماس با درها را داشته باشند، به راحتی رفت‌وآمد کنند.

اجبار کارکنان برای استفاده از ماسک و دستکش در هنگام اجرای پروسه‌های چک‌این و چک‌اوت و دیگر درخواست‌های مشتریان مهمتر از هرچیز دیگری است.

طبق توصیه‌ها، پرداخت‌ها باید محدود به کارت اعتباری شود که در رزرو آنلاین هتل انجام می‌گیرد. اینگونه حتی لازم نیست کارت اعتباری افراد که وسیله‌ای شخصی محسوب می‌شود نیز دست‌به‌دست شود.

استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها در جای‌جای هتل‌ها و ارائه این مواد به مشتریان از دیگر خدماتی است که باید در همه هتل‌ها در هر سطح کیفی که قرار دارند، ارائه شود.

لزوم وجود شخصی در آسانسورها برای اینکه مهمان‌ها تماسی با دکمه‌های آسانسور نداشته باشند، بسیار ضروری است. ضمن‌اینکه وجود چنین شخصی می‌تواند تعداد افرادی که در یک زمان از آسانسور استفاده می‌کنند را مدیریت کند، تا در فضای داخلی آن ازدحام صورت نگیرد.

اعمال فاصله‌گذاری اجتماعی در رستوران و کافی‌شاپ هتل‌ها هم که در دستورالعمل‌های دو وزارتخانه ها از آنها یاد شد به این معناست که به هیچ‌وجه همه ظرفیت رستوران و هتل‌ها نباید پر شود.

اگر هم مشتریانی استفاده از روم‌سرویس را ترجیح دادند که قطعا عاقلانه‌تر است، نیروهای خدماتی باید پروتکل‌های بهداشتی از قبیل پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله را مد نظر قرار دهند.

از آنجاکه، همه سطوح هتل می‌تواند به‌راحتی به ویروس کرونا آلوده شود، ازاین‌رو، کارکنان هتل‌ها باید به طور مرتب سطوح، دستگیره‌ها، ملحفه‌ها و روتختی‌ها را با دقت ضدعفونی کنند.

علاوه‌بر همه مواردی که به آنها اشاره شد، سایر مکان‌ها مانند استخر، سالن بدنسازی یا اسپا که پیش از این جزء مزیت‌های رقابتی هتل‌ها محسوب می‌شدند، در چنین شرایطی باید نادیده گرفته‌شده و به‌کلی تعطیل شوند.

در کنار همه مواردی که به آنها اشاره شد، میهمانان و مسافران هم باید کارکنان هتل‌ها، مراکز اقامتی و رستوران‌ها را برای ارائه خدمات هرچه بهتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یاری کرده و خود را ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کنند.

آیا قیمت هتل‌ها افزایش می یابد؟

حال که قرار است بار دیگر سفر و گردشگری در کشور رونق گیرد، بسیاری از مسافران و گردشگران نگران افزایش قیمت هتل‌ها و مسافرخانه‌ها بوده و برای همین تمایل به برپا کردن چادرهای مسافرتی دارند.

این در حالیست که پیش از این، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تذکر داده بود که اتراق کردن در طبیعت و مکان‌های شهری و برپاکردن چادرهای مسافرتی خارج از پروتکل‌های بهداشتی بوده و ممکن است باعث شیوع ویروس کرونا در میان گردشگران شود.

پیرو این موضوع، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه به هیچ وجه در نیم‌سال نخست افزایش قیمتی نخواهیم داشت گفت: مسافران نگرانی بابت این موضوع نداشته باشند.

ولی تیموری در رابطه با احتمال افزایش قیمت هتل‌ها پس از بازگشایی آنها گفت: با وضعیت کنونی که حوزه گردشگری با آن مواجه است و طبق صحبت‌هایی که پیش از این در رابطه با این موضوع شده بود، هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم.

وی تاکید کرد: طبق روال همیشگی برنامه افزایش قیمت در شش‌ماهه دوم سال تعیین و ابلاغ خواهد شد.

براساس این گزارش، گردشگران در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هتل‌ها و مراکز اقامتی، افزایش قیمت و… در طول سفر خود، می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۹ (سامانه ملی سفر) و سامانه تلفنی ۱۹۰ (وزارت بهداشت) تخلفات را گزارش کرده و برای گزارش آن دسته از تخلفاتی که شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کند نیز می‌توانند به سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir مراجعه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.