آشنایی با دپارتمان بازرگانی هتل داخلی علی‌بابا

دست‌به‌دست هم، برای خلق تجربه شایسته سفر

برای خلق یک شاهکار، لزومی ندارد که به‌تنهایی بار همه چیز را به دوش بکشید. علی‌بابایی‌ها این را خوب می‌دانند. هرکس طرح خودش را نقش می‌زند. طرح‌هایی که به خودی‌خود زیبا هستند، اما اگر از دور نگاه کنید، شاهکاری از تقارن، تعامل و یکپارچگی می‌بینید که با هیچ طرحی قابل‌مقایسه نیست.

تا به امروز با تیم‌های مختلفی مثل تیم مسئولیت اجتماعی، حسابداری مدیریت، تضمین کیفیت و … هم‌صحبت شده‌اید و حالا نوبت آن رسیده که با دپارتمان بازرگانی هتل داخلی آشنا بشوید. یک واحد پانزده نفره، پرتعداد و درعین‌حال منسجم.

در دپارتمان بازرگانی هتل داخلی چه می‌گذرد؟

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی، تمام امور مرتبط با هتل‌های داخلی علی‌بابا را به‌عهده دارد. از تحلیل بازار و پیداکردن هتل و مذاکره و قرارداد گرفته تا بررسی ظرفیت هتل‌ها و قیمت‌گذاری آن‌ها. این‌ تنها بخشی از لیست بلندبالای مسئولیت‌های این تیم پانزده نفره است. برای درک بهتر وظایف در این دپارتمان، بهتر است با سه تیم اصلی آن آشنا شویم:

  • تیم تأمين هتل داخلی – بازرگانی هتل: خلق ثروت و بسترهای جدید برای گرفتن بازار B2B و B2C
  • تیم بازرگانی هتل و اقامتگاه: خلق تجربه شایسته خرید هتل برای هر ایرانی با هر سطحی از درآمد
  • تیم مالی: اجرای عملیات و فرایندهای دستی و سیستمی رزروهای هتل داخلی علی‌بابا و وصول مطالبات از شرکای تجاری

حالا نوبت آن است که با هر یک از اعضای این دپارتمان گفت‌وگو کنیم و با دغدغه‌ها و آرزوهایشان بیشتر آشنا شویم. پس صحبت را با آرزو آغاز می‌کنیم…

آرزو، Domestic Hotel Financial Supplying Specialist

آرزو در تیم مالی مستقر است. او انجام فرایند‌های مالی هتل‌های داخلی را به‌عهده دارد. آرزو سه سال است که در علی‌بابا حضور دارد اما مثل روز اول از چالش‌های کاری‌اش استقبال می‌کند و آن قسمتی از کار که به او تجربه‌های جدیدی اضافه می‌کند را بیشتر دوست دارد.

آرزو کار تیمی را ارزشمند می‌داند و «هماهنگی بچه‌های تیم و کار گروهی» را از ویژگی‌های بارز تیمش نام می‌برد. او شاهد آن است که کارها به نحو احسن انجام می‌شود و این نتیجه طلایی، چیزی جز نتیجه تلاش همکارانش نیست.

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - آرزو

صمیمی‌بودن محیط و ارتباط سازنده و مؤثر با مدیران از نکات بارزی است که آرزو را در علی‌بابا خوشحال نگه می‌دارد.

در انتها می‌گوید: «دوست دارم در آینده بتوانیم ارتباط بهتر و مؤثرتری با هتل‌ها داشته باشیم و تمام فرایندهایمان را به الکترونیک تبدیل کنیم.»

همانطور که اوصحبتش را با تشکر از هم‌تیمی‌هایش تمام می‌کند، ما هم از آرزو متشکریم و گفت‌وگو را با فاطمه شماره یک ادامه می‌دهیم.

فاطمه شماره یک، Domestic Hotel Financial Supplying Specialist

انجام فرایندهای مالی هتل‌های داخلی، دریافت صورت‌حساب از هتل و بررسی واریزی‌ها فعالیت‌هایی است که فاطمه به آن مشغول است.

او می‌گوید: «میان کارهایی که به آن مشغول هستم، بیشتر از همه از ارتباط‌گرفتن با هتل‌ها لذت می‌برم؛ همچنین هرآنچه که از یادگیری بخش مالی به دست می‌آید، مانند مغایرت‌گیری و چالش‌های مرتبط با آن برایم جذاب است.»

فاطمه به بی‌حاشیه‌بودن تیمش می‌بالد. در ادامه مسئولیت‌پذیربودن همکارانش را هم از ویژگی‌های بارز تیم می‌داند و از کارکردن کنار همکارانش احساس رضایت می‌کند. فاطمه می‌گوید که فضای عالی و دوستانه تیم، او را سر ذوق می‌آورد.

دپارتمان بازرگانی -فاطمه شماره 1

می‌پرسیم علی‌بابا برایت در طول این سال‌ها چگونه بوده است؟ شاید شنیدن جواب این سوال، از کسی که حدود پنج سال از حضورش در علی‌بابا می‌گذرد برایتان جالب باشد. فاطمه روبه‌رشدبودن مسیر، اهداف و افراد در علی‌بابا را جذاب می‌داند؛ اینکه مدیران ارشد ریسک‌پذیر هستند، از ویژگی‌هایی است که از چشم فاطمه دور نمی‌ماند.

برای فاطمه آرزوی موفقیت می‌کنیم و سراغ همکارش ابوالفضل می‌رویم.

ابوالفضل، Hotel Business Team Lead

ابوالفضل در تیم بازرگانی هتل و اقامتگاه حضور دارد. او بر اساس داده‌های موجود، بازار را تحلیل می‌کند که نهایتا به نرخ‌گذاری و ظرفیت‌دهی هتل‌ها منجر می‌شود. سپس با هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف برای بستن قرارداد، مذاکره می‌کند. داده‌کاوی و ایجاد کانال‌های فروش هم به‌عهده ابوالفضل است.

او تلاش می‌کند تا با همکاری سایر تیم‌های ذی‌نفع مانند بازاریابی، فنی و تضمین کیفیت، راه‌های مؤثری برای افزایش فروش ایجاد کند. وقتی از ابوالفضل می‌پرسیم که بین این همه کار، کدام بخش را بیشتر دوست دارد، به تیم‌سازی و مذاکره اشاره می‌کند.

همکاری بین تیمی و تعهد کاری همه نفرات از نکات قابل‌توجهی است که از نظر ابوالفضل در تیمش به‌خوبی جریان دارد.

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - ابوالفضل

با اینکه از حضور ابوالفضل در علی‌بابا چهار سال می‌گذرد، می‌گوید: «برای ما در علی‌بابا، هر روز، روز اول است.»

ابوالفضل، توصیه‌ای هم برای جویندگان تحول دارد و می‌گوید: «جای شمایی که دوست دارید باعث یک تحول بزرگ در زندگی خودتان و بقیه باشید، پیش ما خالی است!»

در پایان صحبت با ابوالفضل، امیدواریم روزهای دلچسب کار در علی‌بابا برای او ادامه‌دار باشد.

فاطمه شماره دو، Hotel Supply Chain Specialist

فاطمه کمتر از یک سال است که در دپارتمان بازرگانی هتل داخلی فعالیت می‌کند. او کارش را با نرخ‌گذاری و ظرفیت‌دهی هتل‌ها شروع کرده است.

حس‌وحال یک تازه‌نفس را در روز اول ورودش به محیطی تازه در نظر بگیرید! این دقیقا همان روحیه‌ای است که از پسِ کلام فاطمه دیده می‌شود. او می‌گوید: «من کارم را خیلی دوست دارم. مخصوصا وقتی یک هتل جدید پیدا می‌کنیم و بعد از مذاکره با هتل، آن را روی وب‌سایت علی‌بابا بارگذاری‌ می‌کنیم.»

فاطمه در تیم تامین هتل داخلی – بازرگانی هتل مشغول است. او علی‌بابا را کاملا در حال پیشرفت و توسعه می‌بیند و معتقد است فضای صمیمی و راحتی برای علی‌بابایی‌ها وجود دارد که باعث شده است همه با آرامش کامل کار کنند.

تیم هتل داخلی - فاطمه شماره 2

نظر فاطمه را راجع‌به تیمش می‌پرسیم. او می‌گوید: «همه تیم برای رسیدن به هدف، به هم کمک می‌کنند. فضای تیم خیلی صمیمی و دوستانه است. با مدیران ارتباط راحتی داریم؛ همچنین همه اعضای تیم تجربیاتی را که در این زمینه کسب کرده‌اند، با کمال میل با همدیگر به‌اشتراک می‌گذارند.»

فاطمه صحبتش را این‌گونه تمام می‌کند و می‌گوید:

«من کارکردن در حوزه صنعت گردشگری را خیلی دوست داشتم و همچنان هم دارم؛ از اینکه عضوی از علی‌بابا شدم خوشحالم؛ چراکه قطعا می‌توانم در این صنعت فعال‌تر و روبه‌رشد باشم.»

ما هم خوشحالیم که افرادی مشتاق و پرانگیزه از در علی‌بابا جوانه می‌زنند و سبز و سبزتر می‌شوند.

صحبت را با هانیه، یکی دیگر از اعضای جدید تیم ادامه می‌دهیم.

هانیل، Hotel Supply Chain Specialist

هانیل هم مانند همکارش فاطمه، به نرخ‌دهی و ظرفیت‌گذاری هتل‌ها در تیم تامین هتل داخلی – بازرگانی هتل مشغول است. او از شوق و علاقه‌اش به کاری که انجام می‌دهد صحبت می‌کند و در حال حاضر هم در حوزه تحلیل بازار و مذاکره فعالیت می‌کند.

هتل داخلی - هانیل

از نظر هانیل صمیمیت تیم، کمکی که به یکدیگر می‌کنند و همچنین تجربه‌ها و اطلاعاتی که به یکدیگر انتقال می‌دهند باعث موفقیت این تیم شده است. او سازمان علی‌بابا را هم درست به همین شکل می‌بیند و می‌گوید: «علی‌بابا از متدهای جدیدی برای پیشرفت و راهبری استفاده می‌کند؛ همچنین محیط صمیمی و راحتی را برای کارکنانش فراهم کرده است.»

الناز،   Hotel Supply Chain Specialist

الناز هم کمتر از یک سال است که علی‌بابایی شده و در تیم تامین هتل داخلی – بازرگانی هتل فعالیت دارد. از حیطه وظایفش برایمان می‌گوید که شامل تحلیل داده‌های فروش و آمار بازار، گرفتن مارجین، اضافه‌کردن هتل‌های جدید، برقراری ارتباط با هتل‌های قدیمی، گرفتن ظرفیت بیشتر و نرخ‌گذاری است.

الناز از علی‌بابایی‌های حواس‌جمع است؛ چون علاوه بر کارهایی که گفته شد، حواسش به به‌روزبودن نرخ‌ و ظرفیت هتل‌ها هم باید باشد. از بین تمام این کارها، تحلیل داده‌ و مذاکره با هتل‌ها کاری است که الناز با لذت دوچندانی انجام می‌دهد.

الناز هم مانند سایر همکارانش، از روحیه تیمی موجود احساس رضایت می‌کند و در ادامه می‌گوید: «همه برای یک هدف مشترک کار می‌کنیم و این برای من خیلی لذت‌بخش است.» این‌طور که معلوم است، کار تیمی موفق و موثر از پایه‌های اصلی دپارتمان بازرگانی هتل داخلی است.

تیم هتل داخلی - الناز

الناز به‌طورکلی، علی‌بابا را بستری مناسب برای رشد خودش می‌بیند و می‌گوید: «در علی‌بابا اهمیت‌دادن به افراد و شنیدن و شنیده‌شدن حرف‌ها برای من خیلی ارزشمند است.»

اصلا این یکی از ارزش‌های علی‌بابا است که علی‌بابایی‌ها آن را «گفت خنثی و شنود مؤثر» می‌نامند و به‌خوبی به آن پایبند هستند. یعنی همه در کنار اینکه گفته‌های همکارانشان را بدون پیش‌داوری گوش می‌دهند، منظورشان را هم واضح و مستقیم بیان می‌کنند.

با همین فرمان سراغ مرتضی می‌رویم و پای صحبت‌هایش می‌نشینیم.

مرتضی،  Domestic Hotel Financial Supervisor

گفت‌وگو را با مسئولیت‌های مرتضی شروع می‌کنیم. او هم مانند سایر همکارانش در تیم مالی، مسئولیت اجرای فرایندهای مالی هتل‌های داخلی را به‌عهده دارد.

مرتضی زمانی از کارش لذت دوچندان می‌برد که شاهد تغییر فرایندها، بهبود آن‌ها و در نهایت راحت‌ترشدن و تسهیل کارها باشد. از طرفی، جلب رضایتمندی هتل‌ها و همکاران تجاری شرکت برای مرتضی ارزش بالایی دارد و از بخش‌های دوست‌داشتنی کارش محسوب می‌شود.

مرتضی سه سال است که در علی‌باباست. او پرتلاش‌بودن و متعهد‌بودن تیم مالی به درست انجام‌شدن کارها را ستایش می‌کند و انضباط کاری تیم را خیلی دوست دارد. نگاه مرتضی به آینده با خوشحالی هم‌تیمی‌هایش گره خورده است. او می‌خواهد بیشتر به هم‌تیمی‌هایش خوش بگذرد و کارها تسهیل شود.

هتل داخلی - مرتضی

نظر مرتضی را درباره علی‌بابا جویا می‌شویم. او می‌گوید: «صمیمی بودن محیط کاری علی‌بابا و ارتباط راحت با مدیران از نکات مهم اینجاست.»

تواضع، خصوصیتی است که در صحبت با مرتضی برایمان برجسته می‌شود. او به‌شدت هوای هم‌تیمی‌هایش را دارد. در انتهای گفت‌وگو از همکارانش قدردانی ویژه می‌کند؛ چرا که معتقد است، بیشتر کار روی دوش آن‌هاست.

طیبه، Domestic Hotel Financial Supplying Specialist

طیبه یکی دیگر از اعضای پویای تیم مالی این دپارتمان است. کوتاه و ساده می‌گوید: «من کارشناس مالی هتل‌های داخلی هستم.» از او می‌خواهیم کارش را بیشتر برایمان توضیح بدهد:

«کار ما سروسامان‌دادن به بخش مالی هتل‌هاست؛ مانند مغایرت در حساب‌ها، صورت‌حساب‌های رسمی و حواله‌ها.» از او می‌پرسیم اگر بخواهد دلچسب‌ترین قسمت کارش را انتخاب کند، از کدام بخش اسم می‌برد؟ او در جواب به «مذاکره با هتل‌ها» اشاره می‌کند.

طیبه از پشتکار و مسئولیت‌پذیری بالای تیمش لذت می‌برد؛ بنابراین وقتی از او می‌پرسیم چه آینده‌ای را برای چنین تیمی متصور است، با قاطعیت می‌گوید: «رشد، رشد، رشد.» طیبه از اهداف تیمی‌شان در آینده صحبت می‌کند، اینکه با تلاش و یادگیری بی‌وقفه بتوانند حرفه‌ای‌ترین تیم مالی بین رقبا باشند که به قول خودش آن روز دور نیست.

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - طیبه

وقتی از طیبه می‌پرسیم که علی‌بابا را چگونه می‌بیند، پاسخ می‌دهد: «علی‌بابا یک مجموعه حرفه‌ای از افرادی سخت‌کوش است که پویایی‌اش در تمام تیم‌ها دیده می‌شود.» او در انتها درباره خودش می‌گوید: «کار در تیم مالی دپارتمان بازرگانی هتل، یکی از بهترین تجربه‌های کاری من بوده و هست.»

خوشحالیم که می‌بینیم طیبه کارش را دوست دارد و از آن لذت می‌برد. با این حس خوش، برای گفت‌وگو با مهدی آماده می‌شویم.

مهدی،  Hotel Supply Chain Specialist

سه سال از فعالیت مهدی در علی‌بابا می‌گذرد. او در حال حاضر در تیم بازرگانی هتل و اقامتگاه مشغول به کار است.

او هم مثل باقی همکارهایش در این بخش، به تحلیل بازار، نرخ‌گذاری و ظرفیت هتل‌ها و همچنین مذاکره با هتل، برای بستن قرارداد مشغول است. او در ادامه به گرفتن مارجین و سود بیشتر، ایجاد کانال‌های فروش، مهندسی محتوای وب‌سایت، داده‌کاوی و ایجاد راه‌های موثر برای افزایش فروش هم اشاره می‌کند.

از او می‌پرسیم که ما حین چه کاری مهدی را خوشحال‌تر می‌بینیم؟ در جواب می‌گوید: «موقع تحلیل و داده‌کاوی و ایجاد بسترهای جدید برای افزایش فروش مانند گارانتی هتل و افزایش فروش آژانس‌ها.»

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - مهدی

مهدی هم به طرز شگفت‌انگیزی تیمش را دوست دارد. از او می‌خواهیم کمی از تیمش برایمان بگوید:

«اتحاد و هم‌بستگی بالایی در تیم ما موج می‌زند. قاطعانه می‌‌گویم، کسانی که حدود سه سال در کنار یکدیگر کار کرده‌اند، هر پروژه‌ای را در بهترین حالت ممکن به سرانجام خواهند رساند.»

از مهدی می‌پرسیم که درتمام مدت سه سال همکاری‌اش، علی‌بابا را چطور دیده است؟ پاسخ می‌دهد:

«نکته‌ای که علی‌بابا را از سایر برندها و شرکت‌های خصوصی بزرگ متمایز می‌کند این است که همه در فضایی شفاف کار می‌کنند و همکاری تیمی فوق‌العاده‌ای دارند؛ در علی‌بابا علاوه بر اینکه در مسیر رشد شرکت گام بلندی برمی‌دارید، می‌توانید به تجربه و دانش خودتان هم اضافه کنید.»

با این انرژی که از هم‌صحبتی با مهدی گرفتیم سراغ همکار بعدی می‌رویم.

مصطفی، City Manager

مصطفی یکی دیگر از علی‌بابایی‌های قدیمی این دپارتمان است. او چهار سال است که در این دپارتمان به فعالیت‌های گسترده‌ای مشغول است؛ از تحلیل بازار گرفته تا نرخ‌گذاری هتل‌ها.

مصطفی می‌گوید که وقتی راهی برای افزایش فروش ایجاد می‌کند، رضایتش از کارش دو برابر می‌شود. او هم مثل باقی همکارانش، وقتی حرف به تیمش می‌رسد، چشمانش برق می‌زند.

بازرگانی هتل داخلی - مصطفی

یکپارچگی و همدلی در تیم مصطفی موج می‌زند. او به این خصیصه‌ها می‌بالد و مصمم است تا با کمک تیم کاربلدش، با اختلاف از رقبای خود در این صنعت، پیشی بگیرد.

نکته هیجان‌انگیز این است که او هم مانند مهدی، با اشتیاق نوید می‌دهد که در آینده قرار است از تیم مصطفی، خبرهای خوب بیشتری بشنویم.

برای مصطفی آرزوی موفقیت می‌کنیم و صحبت را با بابک ادامه می‌دهیم.

بابک، Domestic Hotel Operation Team Lead

بابک در تیم تامین هتل داخلی – بازرگانی هتل مستقر است که بدون معطلی سراغ واکاوی مسئولیت‌هایش در این تیم می‌رویم.

مسئولیت تمام کارهای مربوط به هتل‌های شهرهای زیرمجموعه به‌عهده بابک است. بابک با تیم بازاریابی و مرکز پشتیبانی مشتریان همکاری مستقیم دارد تا بتواند کارها را به درست‌ترین شکل ممکن انجام دهد؛ کارهایی مانند مذاکره، بستن قرارداد با هتل‌ها، به‌روزرسانی محتوای وب‌سایت، جلب رضایت مسافران برای سفر در شهرهای مختلف و… .

این‌طور که معلوم است، مذاکره یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کارهای این واحد است چون وقتی از بابک می‌پرسیم کدام کارش را بیشتر از همه دوست دارد، به مذاکره و تحلیل بازار اشاره می‌کند.

بابک وارد سال ششم همکاری‌اش با علی‌بابا شده و از این نظر، صحبت‌هایش راجع‌به علی‌بابا شنیدنی است:

«علی‌بابا یکی از بهترین مجموعه‌هایی است که به هرکسی پیشنهاد می‌کنم. سرعت پیشرفت و تغییرات در علی‌بابا بسیار بالاست. اصلا یکی از دلایلی که من را در این حوزه نگه داشت همین ویژگی بود؛ علاوه بر این، ما هر روز در علی‌بابا با تجربه و ایده‌های جدیدی مواجه می‌شویم که باید آن‌ها را در راستای بهترین نوع خدمت‌رسانی به کار بگیریم.»

روحیه کار تیمی در بابک بالاست؛ این را از لابه‌لای صحبت‌هایش متوجه می‌شویم. او این خصوصیات را در تیمش هم می‌بیند و با لبخند رضایت می‌گوید: «همکاری بالا و احساس دوستی و صمیمیت بین اعضای تیم را خیلی دوست دارم. یکی از ویژگی‌های مثبتی که من در تیمم می‌بینم این است که همه پشت‌ همدیگر هستیم.»

تیم هتل داخلی - بابک

خلق ارزش، یکی از اصولی است که بابک خودش را به آن پایبند می‌داند. او به همکارانش عمیقا اعتماد دارد و مسیر روشنی را سر راه خودش و همکارانش می‌بیند. این را زمانی می‌فهمیم که از آینده تیمش برایمان حرف می‌زند. او می‌گوید: «تیم ما در علی‌بابا بهترین تیمی است که می‌تواند برای مسافرین عزیز هتل داخلی، خلق ارزش کند.»

به‌عنوان کلام پایانی از بابک می‌خواهیم احساسش را از بودن در علی‌بابا برایمان توضیح دهد دهد. لبخند می‌زند و می‌گوید:

«خوشحالم از اینکه در علی‌بابا هستم و هر روز و هر لحظه مسیر پیشرفت برایم باز است. از اینکه که می‌توانم در جهت جذب و خدمت‌رسانی به همسفرانمان ایده بدهم هم بسیار خوشحالم. وقتی می‌بینم علی‌بابا با برنامه‌ریزی، به اهدافش می‌رسد احساس خرسندی می‌کنم. می‌توانم بگوییم هدف زندگی شخصی من هم از علی‌بابا سرچشمه می‌گیرد.»

به بابک یک خسته‌نباشید جانانه می‌گوییم و امیدواریم که سال‌های حضور موثرش در علی‌بابا، دو رقمی بشود.

فرزاد،  Hotel Guarantee Sales Specialist

فرزاد کمتر از یک سال است که در علی‌بابا و در تیم بازرگانی هتل حضور دارد. مسئولیت بازکردن سهمیه، نرخ‌گذاری روی سیستم فروش، تامین و پشتیبانی هتل‌های گارانتی به‌عهده فرزاد است. اما خودش فروش و قیمت‌گذاری را بیشتر از همه دوست دارد.

اگر از سخت‌ترین بخش مسئولیت‌های فرزاد بپرسید، برایتان به این شکل توضیح می‌دهد:

«گارانتی در تیم هتل یکی از مهم‌ترین بخش‌هاست که مسئولیت‌پذیری زیادی می‌خواهد. مثل بچه‌ای که در قبالش مسئول هستید، باید هر روز به او توجه ویژه‌ای کنید تا بهترین باشد. وظیفه شما این است که یک بستر مناسب به همراه قیمت‌گذاری خوب در این بازار پررقابت هتل فراهم کنید. در نهایت باید بتوانید با بهترین نرخ و بیشترین سود، کل سهمیه را بفروشید. به نظرم این کار بسیار سخت و لذت‌بخش است.»

فرزاد هم از بدو ورودش به علی‌بابا متوجه شد که فضای مثبتی در تیمش جریان دارد. او می‌گوید: «اتحاد، همدلی و پشتکار، سه راس مثلت این تیم دوست‌داشتنی است.»

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - فرزاد

او با همین اتحاد و همدلی و پشتکاری که از تیمش سراغ دارد، معتقد است که این دپارتمان در آینده به «قلب سوددهی علی‌بابا» تبدیل می‌شود. او مطمئن است که با کمک بچه‌های تیم، روزبه‌روز به تعداد هتل‌های علی‌بابا افزوده می‌شود و به‌زودی تک‌تک‌ هتل‌های ایران برای رزرو از طریق علی‌بابا، آماده خواهند بود.

فرزاد به‌تازگی وارد جمع علی‌بابا شده است. از او می‌پرسیم که تا اینجا، تجربه کار را چگونه دیده‌ای؟ پاسخ می‌دهد: «علی‌بابا بسیار فضای مثبت و راحتی دارد. آن را خانه دوم خودم می‌بینم. خیلی جالب است که بچه‌ها این‌قدر باهم صمیمی و یک‌دل و هم‌فکر هستند. مهم‌تر از همه اینکه در علی‌بابا هیچ‌کس از پیشرفت‌کردن خسته نمی‌شود.»

برای فرزاد آرزوی موفقیت می‌کنیم و سراغ همکار بعدی، یعنی دانیال می‌رویم.

دانیال،  Domestic Hotel Commercial Manager

دانیال تقریبا یک سال است که در دپارتمان بازرگانی هتل داخلی مشغول به کار شده است. او می‌گوید: «من مسئولیت رشد بیزینس هتل را به‌عهده دارم.» او دوست دارد که همیشه و در هر شرایطی، بهترین و درست‌ترین تصمیم را بگیرد؛ به همین دلیل از تحلیل دیتا لذت می‌برد چون عقیده دارد به کمک آن می‌توان بهترین تصمیم را گرفت.

دانیال مانند باقی همکارانش عاشق کار تیمی است و می‌گوید:

«تیم‌سازی دوست‌داشتنی‌ترین بخش کار من است.» او ادامه می‌دهد: «بچه‌های تیم متعهد به رشد هستند؛ آن‌ها روحیه یادگیرنده دارند. از طرفی گفت‌وگوهای بین اعضای تیم و مدیران، معطوف به رشد بیزینس هتل است.»

تیم هتل داخلی - دانیال

از نظر او کار در این تیم تا امروز، بهترین تجربه کار تیمی‌اش بوده است. وقتی از دانیال می‌خواهیم کلام پایانی‌اش را بگوید، واژه‌ها را مختصر و جالب کنار هم می‌چیند و می‌گوید: «ما در علی‌بابا، فردا را امروز می‌سازیم.»

زهرا، Domestic Hotel Financial Supplying Specialist

زهرا تقریبا هفت ماهی می‌شود که با علی‌بابا هم‌مسیر شده است. به انجام فرایندهای مالی هتل‌های داخلی ‌می‌پردازد و مشتاق چالش و یادگیری مطالب جدید است. زهرا با فضای صمیمی تیمش همراه شده و از ابتدا شاهد پشتیبانی و حمایت اعضای گروهش بوده است. او این خصوصیت را به‌طورکلی در علی‌بابا هم می‌بیند. روابط صمیمی بین همکاران و همچنین با مدیران، نکته‌ای بود که از ابتدا نظرش را جلب کرد.

یکی از نکات مثبت تیم مالی از نظر زهرا، متمرکز بودن بچه‌ها روی اهداف و نتایج است. او میان صحبت‌هایش از آینده تیمش حرف می‌زند. زهرا امیدوار است ارتباط بهتر و مؤثرتری با هتل‌ها برقرار شود. او از آسان‌ترشدن فرایندهای دستی و سیستمی و همچنین سازماندهی بهینه صحبت می‌کند و باور دارد که درآینده با ایده‌های بهتر، نفوذ بیشتری هم در بین هتل‌ها خواهند داشت.

دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - زهرا

زهرا در انتها می‌گوید: «مدیریت خوب و ایده‌پردازی‌های مناسب، باعث شده است تا در کارم احساس راحتی بیشتری کنم.»

برای زهرا آرزوی موفقیت می‌کنیم و در آخر، صحبتمان را با سعید، سرپرست دپارتمان بازرگانی هتل داخلی به پایان می‌رسانیم.

سعید، Hotel Business Manager

سعید سرپرست این دپارتمان یکپارچه است و پنج سال است که در علی‌بابا فعالیت می‌کند. سعید هم مانند هر سرپرست حرفه‌ای دیگری، تمام تیم را در مسیر یک هدف واحد بسیج می‌کند.

سعید، سرراست و مستقیم یک هدف دارد؛ آن هم حضور همیشگی محصول هتل علی‌بابا در رتبه یک است.

سعید می‌داند که رسیدن به این هدف مهم، همکاری همه اعضای تیم را نیاز دارد. به همین دلیل تیم‌سازی را خیلی دوست‌داشتنی و مهم می‌داند؛ چون اعضای تیم را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

سرپرست دپارتمان بازرگانی هتل داخلی - سعید

او می‌گوید همه تیم خود را به رشد و توسعه فردی متعهد کرده‌اند و این نکته بسیار مهمی است. همه اعضای تیم یادگیرنده هستند؛ کسی از اینکه چیزی را نمی‌داند خجالت نمی‌کشد و اتفاقا تلاش می‌کند تا در یادگیری آن بهترین عملکرد را از خودش نشان دهد.

همه این‌ها باعث شده است تا سعید در این دپارتمان، بهترین تجربه کارتیمی خود و باقی نفرات را به چشم ببیند.

او سعی می‌کند در جلسات هفتگی‌ که با تیمش برگزار می‌کند، تیم را در مسیری درست راهبری کند تا دپارتمان بازرگانی هتل هم به زعم خود قدم بزرگی در جهت خلق تجربه شایسته سفر بردارد.

نقطه سر خط؟

قصه‌هایی از جنس امید هیچ‌وقت تمام نمی‌شوند. وقتی در یک تیم همدل به سمت هدف‌های مشترک تلاش می‌کنی، از راه پرپیچ‌وخم مسیرت آگاهی. گاه بارانی سهمگین می‌بارد و گاه هوا بهاری می‌شود و مدهوش عطر بهارنارنج خواهی شد. خوب می‌دانی که نه آن باران، پایان تلخ مسیر توست و نه آن هوای بهاری، دلخواه‌ترین نقطه صعودت به کوه بدون قله.

چیزی که ارزشمند و شیرین است، همان مسیری است که آهسته و پیوسته طی می‌کنی و از بودن در آن مسیر لذت می‌بری.

این ایمان قلبی همه علی‌بابایی‌هاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.