راهنمای ثبت شکایت برای کیفیت اتوبوس

سامانه ثبت شکایت 141

یکی از رایج‌ترین دلایل تماس‌های مشتریان با مرکز تماس این است که مسافر از کیفیت خدمات و امکانات اتوبوس راضی نبوده و یا یک تخلف را مشاده کرده که در نهایت، باعث شده تجربه خوبی از سفر نداشته باشد و حالا دنبال گوشی شنواست تا شکایتش را بگوید. خب شما می‌دانید در چنین شرایطی باید به کجا شکایت کنیم؟ اگر نمی‌دانید این مقاله از مجله گردشگری علی‌بابا را بخوانید چون ممکن است در آینده شما هم در چنین موقعیتی قرار بگیرید.

اصلا در مورد چه موضوعاتی مسافر حق شکایت دارد؟

به نظر شما هر چیزی که باب میل مسافر نباشد می‌تواند در شکایت بیاید؟ قاعدتا خیر؛ نکته مهم این است که شکایت شما حتما باید صحت داشته باشد تا مسئولین به آن رسیدگی کنند. برای همین هم موضوعات مشخصی برای شکایت کردن تعیین شده که در حین ثبت شکایت، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. این موضوعات را در ادامه برای شما فهرست کرده‌ایم:

  • استعمال دخانیات داخل اتوبوس
  • بارگیری و تخلیه بار در حضور مسافرین در حین سفر
  • برخورد نامناسب کارکنان شرکت، مهماندار و راننده
  • پخش و نمایش محصولات سمعی و بصری غیرمجاز
  • پیاده کردن مسافر در مقاصد تعیین نشده
  • تاخیر بیش از اندازه در آغاز سفر
  • تخلفات رانندگی
  • توقف بی‌مورد و تکراری در حین سفر
  • جابجا کردن مسافر بر خلاف شماره صندلی بلیط
  • جا گذاشتن مسافر بین راه
  • جمع‌آوری بلیط از مسافران قبل از حرکت
  • خستگی و خواب‌آلودگی راننده
  • رفتار نامتعارف رانندگان در حین سفر
  • سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت
  • صدور بلیط دست‌نویس و عدم صورت بلیط مکانیزه
  • عدم استرداد وجه بلیط
  • عدم استفاده کارکنان، خدمه و راننده از لباس مناسب
  • عدم تطابق نوع اتوبوس ثبت شده در بلیط با واقعیت
  • عدم تعهد نسبت به بار مسافر
  • عدم تکمیل مندرجان در بلیط
  • عدم توزیع آب در ظروف یک‌بارمصرف
  • عدم توقف برای نماز
  • عدم توقف در مسیر (هر سه ساعت یک‌بار) برای استراحت
  • عدم توقف مناسب جهات انجام فرایض و صرف غذا
  • عدم جایگزینی به جای وسایل مانده در راه
  • عدم درج نام شرکت مسافربری روی اتوبوس
  • عدم رعایت ایمنی و حمل توشه غیرمجاز
  • عدم رعایت بهداشت توسط راننده و خدمه سفر
  • عدم رعایت خط سیر مطابق مبدا و مقصد
  • عدم رعایت نظافت داخل خودرو
  • عدم سلامت فنی خودرو
  • عدم صدور بلیط در مبدا سفر
  • عدم صدور بلیط بین راهی
  • عدم صدور بیجک توشه غیرهمراه مسافر
  • عدم نصب برچسب شماره‌دار روی توشه مسافر
  • عدم نصب مشخصات رانندگان و پلاک وسیله و شماره شرکت
  • مسافرگیری در اطراف پایانه‌های مسافربری
  • مسافرگیری غیرمجاز حین سفر
  • نداشتن وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
  • نرخ بلیط، خرید اینترنتی بلیط
  • نقص فنی خودرو

حالا کجا باید شکایت کنیم؟

برای مسافرین که در مورد سفر با اتوبوس شکایت دارند سامانه خاصی در نظر گرفته شده که به آن «سامانه ثبت شکایات 141» می‌گوییم. در این سامانه شما باید اطلاعات شناسنامه‌ای خودتان، اطلاعات و مشخصات سفرتان و نیز شکایتی که دارید را وارد کنید تا توسط مسئولین بررسی شود.

در بخش بعدی نحوه ثبت شکایت در سامانه 141 را به صورت تصویری و قدم به قدم برای شما آماده کرده‌ایم.

راهنمای تصویری ثبت شکایت در سامانه 141

کافی است مراحل زیر را قدم به قدم طی کنید تا شکایت شما در عرض چند دقیقه ثبت شود.

قدم اول

در قدم اول باید وارد سامانه ثبت شکایت 141 شوید. وقتی وارد شدید، دو گزینه پیش روی شماست: شکایت و پیگیری. روی گزینه شکایت بزنید.

سامانه ثبت شکایات اتوبوس

قدم دوم

در این بخش دو گزینه پیش روی شماست: سفر مسافری و سفر باری. روی گزینه «مسافری» کلیک کنید.

سامانه 141قدم سوم

حالا که در قدم قبلی روی گزینه مسافری زدید، این سه گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد: «مسافر هستم»، «تعاونی هستم» و «راننده هستم». حالا روی گزینه «مسافر هستم» بزنید.

ثبت شکایت برای مسافران

قدم چهارم

برای ثبت شکایت در سفرهای مسافری، در قدم قبلی روی گزینه «مسافر هستم» زدید. حالا باید این پنجره برای شما نمایش داده شود. تمام اطلاعات درخواست شده را به درستی وارد کنید. دقت داشته باشید که تمام فیلدهایی که ستاره قرمز دارند باید پر شوند. همچنین برای گزینه «موضوع مورد نظر» نیازی به تایپ کردن نیست، بلکه باید یکی از موضوعات تعیین‌شده را انتخاب کنید.

141حالا کمی صفحه را پایین بیاورید تا در ادامه، در بخش «شرح شکایت»، توضیح مختصر و دقیقی از شکایت‌تان را بنویسید. همچنین اگر از شکایت‌تان عکس دارید، روی نوشته‌های «انتخاب کنید» در بخش آبی زده و عکس مد نظر را بارگذاری کنید. در نهایت عبارت امنیتی را وارد کرده، تیک گزینه «صحت اطلاعات درج‌شده» را زده و شکایت را با کلیک روی دکمه سبز رنگ، ثبت کنید.

سامانه 141

مشکلتان حل شد؟

در این راهنما، نحوه ثبت شکایت مسافران برای اتوبوس را به صورت قدم به قدم برای شما آموزش دادیم. اگر باز هم سوالی برایتان پیش آمده در بخش نظرات به ما اطلاع بدهید تا راهنمایی کنیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقمند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.