علی بابا یار؛ همراهی همدل!

با وظایف علی‌بابایار آشنا شوید

اولین روزهای حضور در خانواده علی بابا، یکی از به‌یادماندنی‌ترین روزها برای علی بابایی‌ها است. روزهایی که ذوق تازگی همه‌چیز، استرس ناآشنا بودن با محیط را التیام می‌دهد. بعضی از افراد ممکن است در روزهای ابتدایی حضورشان، حین کار دست‌وپای خود را گم کنند! گاهی خبرنداشتن از فرایندهای سازمان، موقعیت‌های خنده‌داری برای علی بابایی‌ها می‌سازد. این موقعیت‌ها مانند جام خاطرات آلبوس دامبلدور در فیلم هری پاتر همیشه در ذهن باقی می‌مانند!

خوشبختانه تازه‌واردها در مجموعه علی بابا، تنها نیستند. فرهنگ علی بابا یار برای کمک به آن‌ها ساخته شده است. افراد تازه‌کار با این فرهنگ به‌مرور در سازمان و موقعیت شغلی‌شان جا میفتند و عضوی رسمی از خانواده علی بابا می‌شوند.

اهمیت علی بابا یار

شاید در بیشتر سازمان‌های بزرگ، افراد تازه‌وارد مانند ترم‌اولی‌های دانشگاه باشند که حس سرگردانی در چهره‌شان مشخص است؛ اما در علی بابا چنین چیزی نخواهید دید. مجموعه علی بابا درک می‌کند که روزهای شروع کار در این سازمان با سختی‌هایی همراه است. طبیعتا کمی طول می‌کشد تازه‌واردها بخش‌های مختلف سازمان را بشناسند.

علی بابا یار

همراه‌شدن با فرایندهای سازمانی، به گذشت زمان نیاز دارد. شاید بتوان شناسایی تیم‌های مختلف و ارتباط با آن‌ها را یکی از سخت‌ترین مراحل ورود به علی بابا دانست. علی بابا یار همه این مشکل‌ها را شناسایی کرده و راهکارهایی برای حل‌شان دارد.

نقش علی بابا یار کنار شخصیت اصلی

اگر اهل کتاب‌های ماجراجویانه مانند سرزمین دلتورا یا مجموعه‌های دیگر باشید، احتمالا می‌دانید قانونی یکسان برای این داستان‌ها نوشته شده است. همیشه فردی کنار شخصیت اصلی داستان است که هوای او را در موقعیت‌های دشوار دارد. اگر مفهومی برای شخصیت اصلی گنگ باشد، فرد راهنما آن را برایش توضیح می‌دهد. گاهی این راهنما نقشه راهی دراختیار شخصیت اصلی می‌گذارد تا کم‌تر به اشتباه بیفتد.

تیم منابع انسانی علی بابا هم از این قاعده کلی الگو گرفته‌اند و طرح علی بابا یار را برای راهنمایی بیشتر تازه‌واردها تدوین کرده‌اند. در این طرح فردی از اعضای سازمان، از یک هفته قبل از ورود عضو جدید خانواده تا یک ماه بعد، همراه او است و شخصیت اصلی داستان را به هدفش می‌رساند.

انتخاب همراهی در علی بابا

هریک از علی بابایی‌ها می‌توانند به‌عنوان علی بابا یار معرفی شوند. این کار کاملا داوطلبانه است. معمولا افرادی که یک مادر ترسای درون دارند، از این کار استقبال می‌کنند! علی بابایی‌ها برای حضور به‌عنوان علی بابا یار کنار فرد تازه‌کار تیم، با بخش منابع انسانی ارتباط می‌گیرند. علی بابا یار می‌تواند عضوی جدید از تیم را همراهی کند. شاید بتوان تنها مزیت پذیرفتن این نقش را، تجربه حس خوب همیاری دانست.

علی بابا یار

ویژگی‌های علی بابا یار

علی بابایی‌هایی که حوصله پاسخگویی به سوال‌های زیاد و متنوع افراد را ندارند، بهتر است قید این کار را بزنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های علی بابا یار، صبر و حوصله او است. معمولا افرادی برای این کار تاس می‌اندازند که در برقراری ارتباط با هر نوع شخصیتی دستی بر آتش دارند.

علی بابا یار باید با همه فرایندهای تیم آشنا باشد و جدیدترین اطلاعات و آخرین تغییرات را درباره تیم بداند. اگر سریال GOT را دیده باشید، احتمالا تیریون لنیستر را می‌شناسید. او شخصیتی عاقل در سریال بود که شناخت درستی از فرهنگ کشور، ارزش‌ها و اهداف بلندمدت داشت. علی بابا یار نیز دقیقا چنین نقشی ایفا می‌کند. تیم منابع انسانی فردی را به‌عنوان علی بابا یار می‌پذیرد که عملکرد قابل‌قبولی در مجموعه داشته باشد.

عملکرد علی بابا یار در آغاز سفر

یکی از اولین کارهایی که علی بابا یار باید انجام دهد، معرفی عضو تازه خانواده به دیگر افراد سازمان است. علی بابا یار با ارسال ایمیلی به اعضای تیم، به آن‌ها از پیوستن یک علی بابایی جدید خبر می‌دهد. علی بابایی‌ها هرروز با فرایندهای کوچک و بزرگی مشغول هستند که یادگیری‌شان کار آسانی نیست. علی بابا یار این فرایندها را اولویت‌بندی می‌کند تا شناخت‌شان آسان‌تر شود.

علی بابا خانواده‌ای بزرگ است که تیم‌های مختلفی در آن حضور دارند. به‌همین دلیل اطلاعات آن همیشه درحال تغییر است. علی بابا یار با جدیدترین به‌روزرسانی‌ها از این اطلاعات، کارش را به‌عنوان حامی شروع می‌کند. علی بابایی‌هایی که برای این کار داوطلب می‌شوند، همیشه لبخندشان را با سنجاقی روی صورت نگه می‌دارند تا عضو تازه‌وارد احساس معذب‌بودن نکند.

علی بابا یار

وظایف علی بابا یار

علی بابا یار مسئولیت سنگینی را به دوش می‌کشد. او وظیفه هماهنگی میان سازمان و نیروی جدید را برعهده دارد. انجام این کار نیاز به گذشت زمان خواهد داشت. این وظایف در بازه‌های زمانی یک هفته تا شروع کار، روز اولین حضور نیروی جدید، هفته اول و ماه اول تعریف می‌شود.

یک هفته تا شروع کار

در این زمان علی بابا یار زیروبم رزرومه فرد تازه‌وارد را بررسی می‌کند تا او را بهتر بشناسد. خواندن پروفایل لینکدین نقش زیادی در این شناخت ایفا می‌کند. پیش از شروع روز کاری، علی بابا یار در جلسه‌ای به‌صرف نهار، بیشتر با عضو جدید تیم آشنا می‌شود.

داوطلب علی بابا یار و همراهش، دقیقا مانند فیلم‌های گانگستری، یک روز قبل از شروع کار ساعت‌هایشان را باهم تنظیم می‌کنند تا سر زمان مشخص در شرکت حاضر باشند. این هماهنگی برای اجرای برنامه‌های روز اول بسیار مهم است.

علی بابا یارروز اول

اولین کاری که علی بابا یار در روز اول انجام می‌دهد، استقبال از علی بابایی جدید است. او عضو تازه مجموعه را همراهی و به دیگر تیم‌ها معرفی می‌کند. در این تور درون‌سازمانی، برقراری ارتباط با تیم‌ها در اولویت قرار می‌گیرد؛ به‌ویژه تیم‌‌هایی که فرد تازه‌وارد با آن‌ها همکاری بیشتری خواهد داشت.

علی بابا یار مانند توضیحات پیش از شروع یک بازی رایانه‌ای، انجام همه فرایندها را شرح می‌دهد. شیوه دورکاری، برگزاری جلسات 1:1، تنظیم جلسات، شرح هندبوک و استفاده از ایمیل، تیمز و فضای اشتراکی بخشی از این فرایندها هستند. آخرین کارهایی که علی بابا یار در این روز انجام می‌دهد، همراهی با نیروی جدید در تحویل تجهیزات از بخش آی‌تی و امضای قرارداد با تیم منابع انسانی است.

هفته اول

از آنجایی که اجرای همه فرایندها به‌تنهایی، نیاز به زمان دارد، علی بابا یار در هفته اول همراه فرد خواهد بود. در این مدت او به همه سوال‌ها و مشکلات احتمالی پاسخ می‌دهد. اگر در اجرای کارها و فعالیت‌ها، اختلالی ایجاد شد، علی بابا یار آن را با مدیر تیم درمیان می‌گذارد تا عضو جدید احساس تنهایی نکند. یکی از مهم‌ترین وظایف علی بابا یار در این زمان ایجاد ارتباطی دوستانه میان مدیر تیم و تازه‌وارد است.

علی بابا یار

ماه اول، شکوفایی یاران

در ماه اول وظایف علی بابا یار بسیار کم‌تر از روزهای قبلی می‌شود. او در این زمان مانند استادی است که شکوفایی شاگردش را می‌بیند. علی بابا یار جلساتی یک ساعته با نیروی تازه‌وارد برگزاری می‌کند تا از احوالات او باخبر شود. اطمینان از آنبوردشدن کامل جدیدترین عضو تیم یا به‌عبارت خودمانی، جاافتادن در سمت شغلی از دیگر وظایف علی بابا یار است.

همراهی در مسیر رشد

در علی‌بابا همه افراد سعی می‌کنند به کمک تازه‌واردها بیایند تا آن‌ها هم کنار سایر افراد رشد کنند و در کمترین زمان با فرهنگ سازمان، امکانات، خدمات، واحدها و دپارتمان‌های دیگر آشنا شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.