قوانین و مقررات بلیط قطار

جستجوی بلیط هواپیما ( یک طرفه - رفت و برگشت )

شرایط و ضوابط خرید اینترنتی بلیط قطار

قبل از خرید اینترنتی بلیط قطار بهتر است اطلاعات کاملی درباره‌ی  شرایط و قوانین بلیط قطار و امکانات و خدمات قطارها و ایستگاه‌ها داشته باشید. طبق ترتیب فهرست زیر، در ادامه‌ی متن می‌توانید پاسخ سوال احتمالی خود را درباره‌ی خرید یا استرداد بلیط قطار پیدا کنید.
 
فهرست قوانین بلیط قطار
 

شرایط ورود اطلاعات

• دقت کنید که هنگام طی کردن فرآیند خرید، تمام اطلاعات مسافران شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی را به صورت کامل و صحیح وارد کنید. اگر مشخصات بلیط با کارت ملی مسافر همخوانی نداشته باشد، مسئولیت آن با مسافر است. 
• بليط بايد حتما به نام مسافرصادر شده باشد، بنابراین هنگام خرید بلیط برای یک گروه، از وارد کردن اسامی به صورت تکراری یا مخفف خودداری کنید، زیرا هنگام کنترل بلیط در ایستگاه یا قطار، مسافرانی که بلیط به نام خودشان نباشد، بدون بلیط تلقی می‌شوند.
• هنگام خرید بلیط برای اتباع خارجی، در صفحه‌ی ورود مشخصات مسافر، باید نام ، نام خانوادگي، تاریخ تولد و شماره‌ی گذرنامه را وارد کنید. به خاطر داشته باشید که اتباع خارجي بايد گذرنامه‌ی معتبر داشته باشند. همچنین آن دسته از اتباع افغانستان كه گذرنامه ندارند، بايد برگه‌ی تردد (مرخصي) با 10 الی 15 روز اعتبار به همراه داشته باشند. فرزندان اتباع افغانستان در صورتي كه سن كمتر از 10سال داشته باشند، مي‌توانند به همراه والدين و با برگه‌ی تردد آنها سفركنند اما براي سنين بالاي 10سال بايد برگه‌ی تردد جداگانه داشته باشند.
• به خاطر داشته باشید که پس از تكميل فرايند خريد، نمی‌توانید اطلاعات و مشخصات مسافر را تغییر بدهید و اگر در این‌صورت از سفر منصرف شوید، باید بلیط را استرداد کنید.
• از دريافت بليطي كه به نام شما نيست يا مخدوش و داراي قلم خوردگي است، خودداري كنيد. 
همچنین بهتر است قبل از خرید بلیط قطار این نکات را بدانید:
 در صورتی که مسافر بخواهد بلیط دو قطار متوالی را تهیه کند، باید حداقل ۳ ساعت بین زمان رسیدن قطار اول به مقصد و حرکت قطار دوم فاصله در نظر بگیرد. در غیر این صورت مسئولیت کنسل شدن بلیط دوم با مسافر است.
• در صورت درخواست پذیرایی با غذا، مسافر می‌تواند تنها تا 24 ساعت قبل از حركت، ‌رزرو بلیط با امكان خريد غذا را انجام دهد.
• پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر انجام مي‌شود. پس هنگام تهيه‌ی بلیط و در صورت تمايل به پذيرايي در قطار، هزینه‌ی پذیرایی به بهای بلیط اضافه می‌شود.
• ۱۰ دقیقه مانده به حركت، تمام درهای قطار بسته خواهد شد و بعد از بسته‌شدن درها برای جلوگیری از خطرات احتمالی، سوارشدن به قطار امكان‌پذیر نیست. 
• در صورت بروز اشكال در فرايند خريد، قبل از هر گونه اقدام مجدد براي خريد، حتما گزارش خريد خود را بررسي کنید.
• در مواقع اضطراري اطلاع‌رساني از طريق پست الكترونيك يا پيام كوتاه (تلفن همراه)‌ انجام می‌شود، بنابراین مسئوليت صحت اين اطلاعات بر عهده‌ی خريدار بلیط است.
• برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید از ا ین راه‌ها با ما در تماس باشید:
تلفن: 02143900000 
تلگرام: alibabatravels@  
اینستاگرام: Alibabaticket 
 

چاپ بلیط

• طبق قوانین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مسافر ملزم است برای سوار شدن به قطار بلیط چاپ‌شده را ارائه کند. از آنجا که در دست نداشتن نسخه‌ی چاپی بلیط باعث ایجاد دردسر برای خود و همسفرانتان می‌شود، قبل از حضور در ایستگاه راه‌آهن حتما از بلیط خود و همسفرانتان پرینت بگیرید. 
• برای چاپ بلیط به صفحه‌ی پروفایل شخصی‌تان در علی‌بابا بروید، در قسمت «بلیط ها و استردادها» با انتخاب گزینه‌ی «چاپ بلیط»، بلیط خود را بر روی کاغذ A4 دورو سفید چاپ کنید. به خاطر داشته باشید که بلیط را روی کاغذهای آرم‌دار و طرح‌دار وغیره  چاپ نکنید.
• اگر به پرینتر دسترسی ندارید نگران نباشید، در تمام مراکز و ایستگاه‌های دارای فروش بلیط می‌توانید با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر و ارائه‌ی شماره سریال بلیط، سالن و کوپهاز بلیط خود و همسفرانتان پرینت بگیرید. هزینه‌ی چاپ برای هر بلیط  ده هزار ریال (هزار تومان) است.
• علاوه بر این‌که پرینت بلیط هنگام کنترل بلیط لازمتان می‌شود، خوب است بدانید که در صورت وارد شدن خسارت به قطار و مسافران آن، خسارت فقط به دارندگان نسخه‌ی چاپی بلیط پرداخت می‌شود.
• در حال حاضر فقط مسافران قطارهای زندگي، سبز و سيمرغ شرکت رجا در ایستگا‌ه های راه‌آهن تهران و مشهد می‌توانند بدون چاپ بلیط و با ارائه‌ی کارت شناسایی معتبر با قطار سفر کنند. 
 

مفقود شدن بلیط مسافر

• مسافر در صورت مفقودی بلیط مي تواند در زمان اداري به ايستگاه‌های راه‌آهن که سيستم آنلاين فروش بلیط دارند، مراجعه کند و دوباره بلیط را دريافت کند.
• به شرط حضور به‌موقع (حداكثر ۴۵ دقيقه مانده به حركت) در ايستگاه‌هاي راه آهن كه سيستم فروش بلیط آنلاين دارند و در وقت اداري، بلیط المثني طبق آيين‌نامه‌ی مربوط صادر مي‌شود. بلیط مفقودي بايد از طريق شبكه‌ي رايانه‌اي صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بلیط المثني با ۵ درصد قيمت كل بلیط، انجام مي‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بلیط المثني ديگري صادر نخواهد شد. درحال حاضر بلیط المثني از طريق سيستم استرداد نمي‌شود. (استرداد بلیط المثني فقط به شرط ارائه‌ی بلیط اصلي و بلیط المثني به صورت همزمان در ايستگاه‌هاي آنلاين و كليه‌ی نمايندگي‌هاي فروش و با هماهنگي مركز يكپارچه فروش بلیط قطار انجام مي‌شود).
 

سهمیه‌های قطار

برای مسافران قطار سهمیه‌ها و تعرفه‌های متفاوتی در نظر گرفته شده است که شرح آن را در ادامه می‌بینید: 
• سهمیه عادی: قابل دسترس برای کلیه مسافرین اعم از زن ، مرد و خانواده می باشد.
• سهمیه ویژه خواهران: این سهمیه ویژه‌ی خانم‌هایی که تنها مسافرت می‌کنند. مادران عزیز تنها برای فرزندان پسرِ کمتر از 6 سال خود می توانند از این سهمیه  برای فرزندان ذکورشان نیز استفاده کنند.
• سهمیه ویژه برادران: ویژه‌ی آقایانی که تنها مسافرت می‌کنند. 
• سهمیه خودرو: این سهمیه برای مسافرانی تعریف شده که می‌خواهند خودروی خود را با قطار حمل کنند.
• سهمیه گروهی: برای مسافران با تعداد بالاتر از 18 نفر تعریف شده است.
 

تعرفه‌های بهای بلیط قطار 

• بزرگسال: سن مسافر برای تنها سفر کردن حداقل باید 12سال تمام باشد. همچنین بلیط شخصی که در تاریخ شروع سفر بیش از 12 سال سن داشته باشد، تمام بها حساب می‌شود.  
• کودک: بلیط کودکان بین 2 تا 12 سال نیم‌بهاست.
• نوزاد: قیمت بلیط نوزادان تا 2 سالگی، معادل 10درصد از بهای کل بلیط (معادل بهای بیمه‌ی مسافر) است. همچنین در این شرایط صندلی به نوزاد تعلق نمی‌گیرد. در صورتی که مسافر بخواهد برای نوزاد خود صندلی بگیرد، بلیط نوزاد نیم‌بها محاسبه می‌شود. 
• جانبازان و خانواده‌های شهدا: بهای بلیط جانبازان و خانواده‌هاي شاهد نیم‌بهاست و در حال حاضر تنها از طریق مراکز فروش حضوری با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبر بنياد شهید صادر می شود. همچنین به آزادگانی که جانباز نیز باشند و درصد جانبازی قید شده در کارتشان بالاتر از 25 درصد باشد نیز بلیط نیم بها تعلق می‌گیرد.
 
این نکات را در رابطه با سهمیه‌ها به خاطر بسپارید:
 
• در صورتي كه جانباز نتواند به تنهايي سفركند و طبق تشخيص بنياد جانبازان، حضور يك نفر همراه با مسافر جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي‌نامه از بنياد، بلیط فرد همراه نيز نيم‌بها صادر مي‌شود.
• در صورت استفاده‌ی نادرست از سهمیه‌ها و تعرفه‌ها، بلیط صادرشده مسترد می‌شود و هزینه‌ی جریمه‌ی آن به عهده‌ی خود مسافر است.
• تمام مسافران قطار از لحظه‌ی ورود به ايستگاه مبداء تا خروج از ايستگاه مقصد در برابر حوادث بیمه هستند.
• بيمه‌ی حوادث مسافري شامل جبران هزينه‌هاي پزشكي و همچنين جبران نقص عضو يا فوت ناشي از حوادثی مانندآتش سوزي، تصادف، انفجار، خارج شدن قطار از ريل، مانور، سنگ‌پراني و ساير حوادث احتمالي می‌شود.
 

کوپه‌ی دربست

• برای دربست کردن کوپه کافی است هنگام انتخاب مسیر و جستجو تیک کوپه دربست را بزنید و فرآیند خرید را تکمیل کنید.
• در قطارهای سالنی امکان انتخاب گزینه کوپه‌‌ی دربست وجود ندارد.
• درصورتي‌كه تعداد مسافران كمتر از تعداد صندلي‌هاي كوپه باشد، باز هم به صرفه است که گزینه‌ی دربست‌کردن کوپه را انتخاب و تعداد واقعي مسافران بزرگسال و کودک را در قسمت مربوطه وارد کنید. بهای تمام‌شده‌ی صندلی‌های خالی با کسر هزینه‌ی خدمات ایستگاهی و پذیرایی به صورت خودکار محاسبه می شود.
• در کوپه‌ی دربست بلیط نوزادان زیر 2 سال به دلیل رزرو صندلی، نیم‌بها محاسبه می‌شود.
• شما می‌توانید بعد از دربست‌کردن کوپه فقط یک نفر مسافر اضافی را بدون بلیط با شرایط زیر همراه خود به قطار ببرید: 1- حق درخواست جا خارج از همان کوپه وجود ندارد و 2- قبض این مسافر مطابق استحقاق او توسط رئیس قطار صادر می‌شود.
• رئيس قطار موظف است درصورت مشاهده‌ي افراد بدون بلیط در قطارهاي عادي و سريع، بهاي كامل بلیط را از مسافر دریافت کند و قبض مربوطه را صادر و به مسافر ارائه کند. همچنین رئیس قطار در این شرایط در قطارهای اكسپرس 50 درصد بيش از بهاي بلیط اخذ خواهد کرد. لازم به ذکر است صدور قبض در قطار براي مسافر بدون بلیط، به منزله‌ي تأمين جا براي وي نیست.
 

بلیط گروهی

• فروش گروهی به تعداد مسافر بیش از 18 نفر در یک مسیر(رفت یا برگشت) اطلاق می‌شود.
• تمام تسهيلاتی كه برای مسافران انفرادي در نظر گرفته شده به مسافران گروهي نيز تعلق مي‌گيرد.
• استرداد بلیط‌های گروهی مشابه استرداد بلیط های عادی است.
• دارندگان بلیط‌هاي گروهي موظف هستند حداقل يك ساعت قبل از حركت قطار در ايستگاه راه‌آهن حضور داشته باشند. 
• بلیط گروهي براي زمان‌هاي اوج مسافرت صادر نخواهد شد. 
• بلیط‌های گروهی با درج نام و نام خانوادگی مسافران صادر خواهد شد.
 
حمل خودرو
 
• مسافران محترم می‌توانند بلیط این واگن‌ها را با روشی مشابه فروش بلیط قطارهای مسافری از طریق شبكه‌ی رایانه‌ای فروش بلیط تهیه کنند.
• اطلاعات مورد نياز حمل خودرو با قطار شامل تاريخ و ساعت حركت، شرايط تحويل خودرو و... برروي برگه بلیط درج می‌شود.
• درصورت مفقودشدن بلیط حمل خودرو طبق مقررات، بلیط‌المثني صادر مي‌شود.
• براي دريافت خسارت تاخیر، متقاضيان محترم مي‏‌توانند با همراه داشتن اصل لاشه‌ی بلیط و كارت شناسايي معتبر با مراجعه به يكي از نمايندگي‌هاي فروش بلیط نسبت به دريافت خسارت اقدام كنند.
• هنگام تهیه‌ی بلیط برای مسیرهای بلند (مانند مشهد ـ اهواز) برای تاخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) زمان اضافه را پیش‌بینی کنید.
 

اقداماتی که باید در مبداء انجام شود:

• خودرو برای اعزام از مبداء حركت از 8 صبح تا حداكثر 3 ساعت مانده به حركت قطار پذیرش می‌شود.
• ارائه‌ی اوراق شناسايي مالك، سند و كارت مالكيت خودرو، هنگام تحويل دادن و تحويل گرفتن آن الزامي است.
• حق بيمه‌ی خودرو برمبناي درصدي از ارزش خودرو به صورت جداگانه محاسبه و در زمان پذيرش خودرو دريافت خواهد شد.
• پذيرش خودروهاي خاموش ، معيوب و تصادفي امكان‌پذير نیست و فقط خودروهاي روشن پذيرفته مي‌شوند.
• براي ارسال خودروهاي سازمان‌ها داشتن معرفي از سازمان الزامي است. براي خودروهاي «صفركيلومتر» كه هنوز شماره نشده‌اند، شش رقم آخر شماره شاسي به جاي شماره پلاك درج مي‌شود. همچنين ارائه‌ی برگه‌ی فروش، هنگام تحويل خودرو الزامي است.
• براي خودروهاي گذر موقت و عبوري، صدور بلیط (با شماره پلاك گذر موقت)، فقط تا قبل از به اتمام رسيدن زمان مجوز عبور، مجاز است.
• خودرو هنگام تحویل به انبار  باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداكثر یك‌چهارم ظرفیت باك خودرو باشد.
• برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبداء جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.
• امكان حمل خودرو با ارتفاع بيش از 158سانتي متر و همچنين عرض بيش از 180سانتي متر (اكسل پهن) با واگن حمل خودرو وجود ندارد و رعايت اين بند در هنگام خريد بلیط حمل خودرو كاملاً ضروري است
• از پذيرش هرگونه وسایل و لوازم اضافي (غير از جك و زاپاس) در داخل خودرو خودداري مي‌شود و هيچگونه ادعايي در اين خصوص در هنگام تحويل خودرو به مالك پذيرفته نمي‌شود.
 

اقداماتی که باید در مقصد انجام شود:

• به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد، نسبت به ترخيص و تحويل خودرو با در دست داشتن مدارك مثبته (كارت ماشين، كارت شناسايي معتبر) اقدام شود، در غير اين صورت بعد از24 ساعت اوليه تا 6 روز، روزانه 15000ريال و از روز هفتم به بعد روزانه 30000ريال بابت حق توقف و هزينه‌ی انبارداري محاسبه و دريافت خواهد شد.
• براي تحويل خودرو ارائه‌ی كارت شناسايي معتبر شخص معرفي‌شده در بارنامه‌ی حمل خودرو كه در مبداء تكميل شده، الزامي است و از تحويل خودرو به افراد غير و بدون مدارك مثبته خودداري خواهد شد. در صورت تاخیر در تحويل خودرو در مقصد پس از 24 ساعت تاخیر در تحويل خودرو، 50درصد كرايه برگشت داده مي‌شود و در صورت عدم تحويل خودرو در مقصد 100درصد كرايه برگشت داده مي‌شود.
 

استرداد آنلاین بلیط قطار

• مسافر می‌تواند تا 60 دقیقه قبل از حرکت قطار، بلیط یا بلیط‌های خریداری شده را به صورت آنلاین استرداد کند. برای استرداد بلیط پس از زمان ذکر شده، باید با ارائه‌ی بلیط چاپی و کارت شناسایی به صورت حضوری به یکی از مراکز فروش قطار مراجعه کند.
• با توجه به اینکه ساعت ثبت درخواست استرداد قطار برای بلیط های خریداری شده در سایت علی‌بابا بر اساس ساعت ثبت استرداد در شرکت ریلی مربوطه محاسبه می‌شود، برای اطمینان از ثبت به موقع درخواست خود، لطفا 10 دقیقه زودتر از زمان اعلام‌شده در قوانین را در نظر بگیرید. در غیر این صورت، مسئولیت تاخیر در ثبت درخواست و افزایش جریمه‌ی کنسلی بر عهده‌ی مسافر است.
• اگر مسافر در ایستگاه حاضر شود ولی قطار حرکت نکند و سفر لغو شد، تمامی بلیط‌‌هایی که به صورت آنلاین یا حضوری از مراکز فروش یا دفتر حضوری علی‌بابا خریداری شده باشند، با ارائه‌ی بلیط چاپی و کارت شناسایی در تمامی این مراکز قابل استرداد هستند.
• استرداد بلیط پس از حركت قطار امكان‌پذیر نیست.
• پس از ثبت درخواست استرداد و دریافت پیامک استرداد بلیط، وجه بلیط با کسر جریمه طبق جدول قوانین کنسلی، با توجه به درخواست مسافر به اعتبار حساب یا حساب بانکی که هنگام خرید استفاده شده است برگشت داده می شود. پس از نهایی شدن فرآیند استرداد، امکان خرید مجدد بلیط استرداد شده وجود ندارد.
• ابطال بلیط: حداكثر تا يك‌ساعت پس از صدور بلیط، به شرط عدم حركت قطار و باز بودن مركز فروش، ابطال بلیط فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكان‌پذير است. مقررات ابطال براي بلیط‌هاي اينترنتي وجود ندارد و اين دسته از بلیط‌ها فقط طبق قوانين قابل استرداد هستند.
 

جریمه‌ی کنسلی بلیط قطار و حمل خودرو

هنگام استرداد بلیط مبلغی به عنوان جریمه‌ی کنسلی از هزینه‌ی بلیط کسر شده و سپس مبلغ بلیط به حساب مسافر بازگردانده می‌شود. میزان جریمه‌ی کنسلی، مطابق جدول زیر بر اساس زمان کنسل کردن بلیط نسبت به زمان حرکت قطار محاسبه می‌شود:
 
 
جدول جریمه کنسلی بلیط قطار
 

بار همراه مسافر

• هر مسافر مي‌تواند وسایل ضروري سفر خود را همراه ببرد به شرط آن‌كه حجم آن از ابعاد 75 سانتي متر و وزن 30 كيلوگرم تجاوز نكند. به عنوان مثال مسافر می تواند كيف دستي و بسته‌ و جامه‌دان‌هاي كوچك محتوی لوازم شخصی، صندلی چرخ دار بيمار، كالسكه‌ی بچه، قفس كوچك پرندگان ريزجثه حداكثر در ابعاد 40 سانتي‌متر را به همراه داشته باشد. وسایل همراه مسافر نبايد موجب خطر يا مشكلي براي مسافران ديگر يا آسيب رساندن به قطار شود. همراه داشتن موادمحترقه، آتش‌زا، بيماري‌زا، بدبو، مايعات روغني و لبني، قاچاق، سمي، شكستني و... ممنوع است و مأموران ايستگاه مانع همراه بردن اين‌گونه بارها به داخل قطار توسط مسافر خواهند شد.
• چنانچه به هر دليلي بار شما بيش ازحد متعارف باشد، لازم است بار مازاد خود را به باجه‌ي توشه در ايستگاه تحويل دهيد. ساكنان تهران مي‌توانند براي حمل بار با شماره تلفن 2-55663350 تماس بگيرند.ساعت کاری انبار توشه همه روزه از ساعت 8 تا 18 است. در صورت تحويل به‌موقع به باجه‌ي توشه، بار شما توسط واگن‌هاي مخصوص حمل بار در اولين زمان ممكن به مقصد ارسال مي‌شوند.
 

اشیاء گم‌شده

• درطول زمان مسافرت با قطار مسئولیت حفظ ونگهداری وسایل و بار همراه به عهده‌ی خود مسافران است.
• در صورت یافتن وسایل به‌جامانده از دیگران در قطار، آن را به رئیس قطار یا سرمهماندار تحویل دهید.
• فهرست اشیاء پیدا شده‌ی مسافران در دفتر نمایندگی شرکت در ایستگاه مقصد وجود دارد.  
 

برنامه‌ی نماز قطارهای مسافری

با توجه به اهميت سير روان و منظم قطارها و كاهش تاخیرات و زمان سير قطارهاي مسافري و همچنين افزايش ظرفيت در مسيرهاي موجود دستورالعمل زير براي اقامه‌ی نماز وجود خواهد داشت.
• قطارهايي كه حركت آنها ۱۵ دقيقه بعد از اذان صبح است، جهت اقامه نماز در طول سير توقف نخواهند داشت.
• قطارهايي كه حركت آنها يك ساعت بعد از اذان ظهر و مغرب باشد جهت اقامه نماز توقف نخواهند داشت.
• قطارهايي كه زمان حركت آنها همزمان با اذان است، با هماهنگي رئيس قطار به مدت ۱۵ دقيقه در مبداء حركت، قطار جهت اقامه نماز با تاخیر اعزام گرديده و بعد از حركت براي نماز توقف نخواهد داشت.
• قطارهايي كه درمسير بوده و زمان رسيدن به مقصد آنها حداكثر تا ۴۵ دقيقه قبل از اتمام وقت شرعي اقامه نماز صبح مي باشد جهت اقامه نماز متوقف نگرديده و نماز صبح در ايستگاه مقصد اقامه مي گردد.
 

پرداخت خسارت

• پرداخت خسارت، تا يك ‌ماه پس از تاريخ حركت با ارائه‌ي بلیط، اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن در كليه‌ي مراكز فروش بلیط امكان‌پذير است و شامل این موارد می‌شود:
• تاخیر حركت قطار از مبداء
• تاخیر بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع‌السیر در رسيدن به مقصد
• تاخیر قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود
• تاخیر قطار و جاماندن مسافر از ساير وسایل حمل و نقل (كشتي، هواپيما و اتوبوس)
• انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تاخیر حركت قطار در مبادي حركت
• لغو برنامه‌ی حركت قطار
• لغو برنامه‌ی رفت قطار براي دارندگان بلیط رفت و برگشت
• لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبداء
• لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسایل نقليه
• از كار افتادن كامل تهويه
• تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه
• تاخیر حركت قطار از مبداء: تاخیر در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بلیط عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تاخیر نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.
تاخیر بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع‌السیر در رسيدن به مقصد: اگر تاخیر ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راه‌آهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخیر بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت) به مسافر 50 درصد بهاي بلیط، بعد از كسر خدمات (خدمات ايستگاهي و پذيرايي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذايي (صبحانه: 8صبح، نهار: 13ظهر، شام: 8شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام مي‌شود.
تاخیر قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود: در صورت تاخیر بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله‌ی بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از 3 ساعت باشد و همچنين هر دو بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل بلیط قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. در صورت اعزام با قطار درجه‌ی‌ پايين‌تر مابه التفاوت بلیط به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌‌ی بالاتر، مابه‌التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.
تاخیر قطار و جاماندن مسافر از ساير وسایل (كشتي، هواپيما و اتوبوس): چنانچه تاخیر بيش از 3ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از 4 ساعت بوده و هر دو بلیط به نام مسافر باشد، با ارائه‌ي مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بلیط و ساير وسایل مسافرتي انجام مي‌شود.
انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تاخیر حركت قطار در مبادي حركت: در صورت تایید تاخیر بيش از يك‌ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بلیط ايستگاه و عدم استفاده شدن بلیط تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بلیط در همان‌روز و در ايستگاه مبداءء پرداخت مي‌شود.
ابطال بلیط: حداكثر تا يك‌ساعت پس از صدور بلیط به شرط عدم حركت قطار، باز بودن مركز فروش، ابطال بلیط فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكان‌پذير است. مقررات ابطال براي بلیط‌هاي اينترنتي و خريداري شده ازكيوسك وجودندارد و اين دسته از بلیطها فقط طبق قوانين استرداد مي توان مسترد نمود
لغو برنامه‌ی حركت قطار: وجه كامل بلیط، تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بلیط براي قطارهاي بعدي تهيه كند.
لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بلیط رفت و برگشت: چنانچه بلیط رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بلیط رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بلیط قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بلیط برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بلیط برگشت 3 ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.
لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبداء: چنانچه بلیط به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.
لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسایل نقليه: چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تاخیري بيش از زمان معين انجام شود، 50درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.
از كار افتادن كامل تهويه: در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، 50 درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود.
تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه: در صورتي كه بلیط به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بلیط انتقال يابد 50 درصد بهاي بلیط بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين‌تر يا رستوران و غيره، 100درصد بهاي پايه بلیط پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.
 
جدول تاخیر قطار 1
جدول تاخیر قطار 2

کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به آژانس هواپیمایی و جهانگردی علی‌بابا می باشد.